250030 VO School mathematics analysis (2021W)
Labels
REMOTE
Registration/Deregistration
Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).
Details
Language: German
Examination dates
Wednesday
09.02.2022
14:00 - 15:15
Digital
Friday
08.04.2022
14:00 - 15:15
Digital
Friday
03.06.2022
10:00 - 11:15
Digital
Wednesday
21.09.2022
14:00 - 15:15
Digital
Lecturers
Classes (iCal) - next class is marked with N
Start: October 5, 2021 online as a collaboration session on Moodle.
Tuesday
05.10.
11:30 - 13:00
Digital
Tuesday
12.10.
11:30 - 13:00
Digital
Tuesday
19.10.
11:30 - 13:00
Digital
Tuesday
09.11.
11:30 - 13:00
Digital
Tuesday
16.11.
11:30 - 13:00
Digital
Tuesday
23.11.
11:30 - 13:00
Digital
Tuesday
30.11.
11:30 - 13:00
Digital
Tuesday
07.12.
11:30 - 13:00
Digital
Tuesday
14.12.
11:30 - 13:00
Digital
Tuesday
11.01.
11:30 - 13:00
Digital
Tuesday
18.01.
11:30 - 13:00
Digital
Tuesday
25.01.
11:30 - 13:00
Digital
Information
Aims, contents and method of the course
Assessment and permitted materials
If possible, written colloquium in presence: calculator, CAS, spreet sheet.If not: written digital open book exam. (Students are allowed to use their learning materials and all available aids. For this reason, the examination tasks do not aim at the reproduction of knowledge, but at transfer and application achievements.)
Minimum requirements and assessment criteria
Analysis and reflection of important concepts and conceptions of calculus in one variable with respect to corresponding contents of school mathematics.On site: Each question will be rated from "Sehr gut" to "Nicht genügend". The median of these grades is then the overall assessment.Online: Twelve multiple-choice questions. Each with four response options. One point per question. This is only awarded if exactly the right answers and statements, respectively, are ticked: "all or nothing model".
Grading scale: 6 points "sufficient", 7 and 8 points "satisfactory", 9 and 10 points "good", 11 and 12 points "very good".
Grading scale: 6 points "sufficient", 7 and 8 points "satisfactory", 9 and 10 points "good", 11 and 12 points "very good".
Examination topics
Lecture given in a classical way with the option to discuss also during the course. The total content of the lectures is what you have to learn to pass the written exam. There is a script.
Reading list
The following books are all in German.Appell, J.: Analysis in Beispielen und Gegenbeispielen. Eine Einführung in die Theorie reeller Funktionen. Springer, Berlin u. a. 2009.
Blum, W. und Törner, G.: Didaktik der Analysis. Vandenhoeck & Ruprecht, Göttingen 1983.
Bruder, R., Hefendehl-Hebeker, L., Schmidt-Thieme, B. und Weigand, H.-G. (Hrsg.): Handbuch der Mathematik-Didaktik. Springer Spektrum, Berlin Heidelberg 2015 (Teil II, Abschnitt 6: Analysis: Leitidee Zuordnung und Veränderung von R. vom Hofe, J. Lotz und A. Salle).
Danckwerts, R. und Vogel, D.: Analysis verständlich unterrichten. Mathematik Primar- und Sekundarstufe. Elsevier Spektrum Akademischer Verlag, München 2006.
Götz, S. und Reichel, H.-C. (Hrsg): Mathematik 5-8. Von R. Müller, G. Hanisch und C. Wenzel. öbv, Wien 2010 bis 2012.
Greefrath, G., Oldenburg, R., Siller, H.-St., Ulm, V. und Weigand, H.-G.: Didaktik der Analysis. Aspekte und Grundvorstellungen zentraler Begriffe. Springer-Verlag, Berlin Heidelberg 2016.
Knoche, N. und Wippermann, H.: Vorlesungen zur Methodik und Didaktik der Analysis. Lehrbücher und Monographien zur DIdaktik der Mathematik, Band 4. B.I.-Wissenschaftsverlag, Mannheim u. a. 1986.
Kütting, H.: Elementare Analysis. Band 1: Reelle Zahlen, reelle Zahlenfolgen und unendliche Reihen. Band 2: Stetigkeit, Differentiation und Integration reeller Funktionen. B.I.-Hochschultaschenbuch Band 653 und 654. B.I.-Wissenschaftsverlag, Mannheim u. a. 1992.
Riede, H.: Die Einführung des Ableitungsbegriffs. Thema mit Variationen. Lehrbücher und Monographien zur Didaktik der Mathematik, Band 27. B.I.-Wissenschaftsverlag, Mannheim u. a. 1994.
Scheid, H.: Folgen und Funktionen. Eine Einführung in die Analysis. WTM Verlag für wissenschaftliche Texte und Medien, Münster 2007.
Tietze, U.-W., Klika, M. und Wolpers, H.: Mathematikunterricht in der Sekundarstufe II. Band 1: Fachdidaktische Grundfragen. Didaktik der Analysis. Vieweg, Braunschweig/Wiesbaden 1997.
Weigand, H.-G.: Zur Didaktik des Folgenbegriffs. Lehrbücher und Monographien zur Didaktik der Mathematik, Band 21. B.I.-Wissenschaftsverlag, Mannheim u. a. 1993.
Blum, W. und Törner, G.: Didaktik der Analysis. Vandenhoeck & Ruprecht, Göttingen 1983.
Bruder, R., Hefendehl-Hebeker, L., Schmidt-Thieme, B. und Weigand, H.-G. (Hrsg.): Handbuch der Mathematik-Didaktik. Springer Spektrum, Berlin Heidelberg 2015 (Teil II, Abschnitt 6: Analysis: Leitidee Zuordnung und Veränderung von R. vom Hofe, J. Lotz und A. Salle).
Danckwerts, R. und Vogel, D.: Analysis verständlich unterrichten. Mathematik Primar- und Sekundarstufe. Elsevier Spektrum Akademischer Verlag, München 2006.
Götz, S. und Reichel, H.-C. (Hrsg): Mathematik 5-8. Von R. Müller, G. Hanisch und C. Wenzel. öbv, Wien 2010 bis 2012.
Greefrath, G., Oldenburg, R., Siller, H.-St., Ulm, V. und Weigand, H.-G.: Didaktik der Analysis. Aspekte und Grundvorstellungen zentraler Begriffe. Springer-Verlag, Berlin Heidelberg 2016.
Knoche, N. und Wippermann, H.: Vorlesungen zur Methodik und Didaktik der Analysis. Lehrbücher und Monographien zur DIdaktik der Mathematik, Band 4. B.I.-Wissenschaftsverlag, Mannheim u. a. 1986.
Kütting, H.: Elementare Analysis. Band 1: Reelle Zahlen, reelle Zahlenfolgen und unendliche Reihen. Band 2: Stetigkeit, Differentiation und Integration reeller Funktionen. B.I.-Hochschultaschenbuch Band 653 und 654. B.I.-Wissenschaftsverlag, Mannheim u. a. 1992.
Riede, H.: Die Einführung des Ableitungsbegriffs. Thema mit Variationen. Lehrbücher und Monographien zur Didaktik der Mathematik, Band 27. B.I.-Wissenschaftsverlag, Mannheim u. a. 1994.
Scheid, H.: Folgen und Funktionen. Eine Einführung in die Analysis. WTM Verlag für wissenschaftliche Texte und Medien, Münster 2007.
Tietze, U.-W., Klika, M. und Wolpers, H.: Mathematikunterricht in der Sekundarstufe II. Band 1: Fachdidaktische Grundfragen. Didaktik der Analysis. Vieweg, Braunschweig/Wiesbaden 1997.
Weigand, H.-G.: Zur Didaktik des Folgenbegriffs. Lehrbücher und Monographien zur Didaktik der Mathematik, Band 21. B.I.-Wissenschaftsverlag, Mannheim u. a. 1993.
Association in the course directory
UFMA04
Last modified: Fr 12.05.2023 00:21
It is strongly recommended that you have attended the lecture "Analysis in one variable for the teaching profession (analysis in einer Variable für das Lehramt)" before attending this course.