Universität Wien

250035 VO Indroduction to didactics (2024W)

2.00 ECTS (2.00 SWS), SPL 25 - Mathematik

Registration/Deregistration

Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).

Details

Language: German

Examination dates

Lecturers

Classes (iCal) - next class is marked with N

The lecture will be recorded. It is avaliable at Moodle.

  • Wednesday 02.10. 08:00 - 09:30 Hörsaal 1 Oskar-Morgenstern-Platz 1 Erdgeschoß
  • Wednesday 09.10. 08:00 - 09:30 Hörsaal 1 Oskar-Morgenstern-Platz 1 Erdgeschoß
  • Wednesday 16.10. 08:00 - 09:30 Hörsaal 1 Oskar-Morgenstern-Platz 1 Erdgeschoß
  • Wednesday 23.10. 08:00 - 09:30 Hörsaal 1 Oskar-Morgenstern-Platz 1 Erdgeschoß
  • Wednesday 30.10. 08:00 - 09:30 Hörsaal 1 Oskar-Morgenstern-Platz 1 Erdgeschoß
  • Wednesday 06.11. 08:00 - 09:30 Hörsaal 1 Oskar-Morgenstern-Platz 1 Erdgeschoß
  • Wednesday 13.11. 08:00 - 09:30 Hörsaal 1 Oskar-Morgenstern-Platz 1 Erdgeschoß
  • Wednesday 20.11. 08:00 - 09:30 Hörsaal 1 Oskar-Morgenstern-Platz 1 Erdgeschoß
  • Wednesday 27.11. 08:00 - 09:30 Hörsaal 1 Oskar-Morgenstern-Platz 1 Erdgeschoß
  • Wednesday 04.12. 08:00 - 09:30 Hörsaal 1 Oskar-Morgenstern-Platz 1 Erdgeschoß
  • Wednesday 11.12. 08:00 - 09:30 Hörsaal 1 Oskar-Morgenstern-Platz 1 Erdgeschoß
  • Wednesday 08.01. 08:00 - 09:30 Hörsaal 1 Oskar-Morgenstern-Platz 1 Erdgeschoß
  • Wednesday 15.01. 08:00 - 09:30 Hörsaal 1 Oskar-Morgenstern-Platz 1 Erdgeschoß
  • Wednesday 22.01. 08:00 - 09:30 Hörsaal 1 Oskar-Morgenstern-Platz 1 Erdgeschoß
  • Wednesday 29.01. 08:00 - 09:30 Hörsaal 1 Oskar-Morgenstern-Platz 1 Erdgeschoß

Information

Aims, contents and method of the course

Aims: Didactics of mathematics is the "professional science for teachers" and therefore it is the characteristical science disciplin in student teachers' education. For this reason this lecture is fundamental in student teachers' education in which the future teachers' self conception should be reflected. This purpose includes the attitude to the subject, the analyse of methods and didactical approaches to certain themes, and also personal, social and pedagogical aspects of the stress field teachers-students-lessons. Corresponding with these points we will discuss textual problems, different methodical Ansatzes and also social and/or individual disputes. In doing so themes of secondary level one as well as such of secondary level two will be dealed with.

From the content: Goals of mathematics education, psychology of mathematics education, didactic principles, proofs and argumentation, fundamental ideas and spiral principle, representing and modeling, basic ideas, differentiation in mathematics education.

Method: Lecture in the classical way. Recordings can be found on the related Moodle platform. Lecture notes available.

Assessment and permitted materials

Written colloquium in which the content of the lecture is to be applied (using specific examples). No aids provided.

Minimum requirements and assessment criteria

Competent using of central concepts and conceptions in mathematical education;
Planning and evaluating lessons based on fundamental didactic principles;
knowledge-based reflection of goals and requirements of mathematics teaching.

Selection and degree of reflection on content from the lecture to discuss a given didactic problem.

Examination topics

The exam subject matter is derived from the contents of the lecture, which should not merely be received, but applied and reflected upon.

Reading list

All titles are in German!
Allmendinger, H., Lengnink, K., Vohns, A. und Wickel, G. (Hrsg.): Mathematik verständlich unterrichten. Springer Fachmedien, Wiesbaden 2013. https://doi.org/10.1007/978-3-658-00992-2
Bruder, R., Büchter, A., Gasteiger, H., Schmidt-Thieme, B. und Weigand, H.-G. (Hrsg.): Handbuch der Mathematikdidaktik. Springer Spektrum, Berlin Heidelberg 2023 (2. Auflage). https://doi.org/10.1007/978-3-662-66604-3
Fischer, R. und Malle, G. (unter Mitarbeit von Bürger, H.): Mensch und Mathematik. Eine Einführung in didaktisches Denken und Handeln. Lehrbücher und Monographien zur Didaktik der Mathematik, Band 1 (herausgegeben von N. Knoche und H. Scheid). BI Wissenschaftsverlag, Mannheim/Wien/Zürich 1985.
Führer, L.: Pädagogik des Mathematikunterrichts. Eine Einführung in die Fachdidaktik für Sekundarstufen. Vieweg, Braunschweig/Wiesbaden 1997.
Heymann, H. W.: Allgemeinbildung und Mathematik. Studien zur Schulpädagogik und Didaktik, 13. Reihe Pädagogik. Beltz, Weinheim u. a. 1996.
Leuders, T. (Hrsg.): Mathematik-Didaktik: Praxishandbuch für die Sekundarstufe I und II. Cornelsen Verlag, Berlin 2018 (8. Auflage).
Pólya, G.: Vom Lösen mathematischer Aufgaben. Einsicht und Entdeckung, Lernen und Lehren. Band 1. Birkhäuser Verlag, Basel und Stuttgart 1966.
Postel, H., Kirsch, A. und Blum, W.: Mathematik lehren und lernen. Festschrift für Heinz Griesel. Schroedel Schulbuchverlag, Hannover 1991.
Reiss, K. und Hammer, C.: Grundlagen der Mathematikdidaktik. Birkhäuser, Cham 2021. https://doi.org/10.1007/978-3-030-65429-0
Schweiger, F.: Fundamentale Ideen. Schriften zur Didaktik der Mathematik und Informatik an der Universität Salzburg, Herausgeber: K.-J. Fuchs.
Shaker Verlag, Aachen 2010.
Sill, H.-D.: Grundkurs Mathematikdidaktik. Ferdinand Schöningh, Paderborn 2019.
Tietze, U.-P., Klika, M. und Wolpers, H. (Hrsg.): Mathematikunterricht in der Sekundarstufe II. Band 1: Fachdidaktische Grundfragen - Didaktik der Analysis. Vieweg, Braunschweig/Wiesbaden 1997.
vom Hofe, R.: Grundvorstellungen mathematischer Inhalte. Spektrum Akademischer Verlag, Heidelberg 1995.
Vollrath, H.-J. und Roth, J.: Grundlagen des Mathematikunterrichts in der Sekundarstufe. Spektrum Akademischer Verlag, Heidelberg 2012.
Winter, H.: Entdeckendes Lernen im Mathematikunterricht. Einblicke in die Ideengeschichte und ihre Bedeutung für die Pädagogik. Springer Spektrum, Wiesbaden 2016 (3. Auflage).
Wittenberg, A. I.: Bildung und Mathematik. Ernst Klett Verlag, Stuttgart 1963.
Wittmann, E. Ch.: Grundfragen des Mathematikunterrichts. Vieweg, Braunschweig/Wiesbaden 2009 (6. Auflage).

Association in the course directory

UFMA07

Last modified: We 12.03.2025 09:46