Universität Wien

250053 PR Practicum on using ICT in teaching mathematics (2020W)

5.00 ECTS (3.00 SWS), SPL 25 - Mathematik
Continuous assessment of course work

Summary

1 Götz , Moodle
2 KPH Krems Krön , Moodle
3 KPH Krems Krön , Moodle
4 PH-WIEN Schak , Moodle
5 Ulovec , Moodle

Registration/Deregistration

Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).
Registration information is available for each group.

Groups

Group 1

max. 30 participants
LMS: Moodle

Lecturers

Classes (iCal) - next class is marked with N

For Information regarding Home-Learning please see the Moodle-Page of the course.

  • Tuesday 06.10. 15:00 - 17:30 Digital
  • Tuesday 13.10. 15:00 - 17:30 Digital
  • Tuesday 20.10. 15:00 - 17:30 Digital
  • Tuesday 27.10. 15:00 - 17:30 Digital
  • Tuesday 03.11. 15:00 - 17:30 Digital
  • Tuesday 10.11. 15:00 - 17:30 Digital
  • Tuesday 17.11. 15:00 - 17:30 Digital
  • Tuesday 24.11. 15:00 - 17:30 Digital
  • Tuesday 01.12. 15:00 - 17:30 Digital
  • Tuesday 15.12. 15:00 - 17:30 Digital
  • Tuesday 12.01. 15:00 - 17:30 Digital
  • Tuesday 19.01. 15:00 - 17:30 Digital
  • Tuesday 26.01. 15:00 - 17:30 Digital

Aims, contents and method of the course

Get in touch with school-relevant
Programs (GeoGebra, Excel, Word, LaTeX)
Apps (Kahoot) and
Platforms (LearningApps.org, ANTON)

Learning important steps in the respective software that enable independent further learning: developing applets, tasks, digital learning environments, learning paths, exams etc.

Professional planning of teaching sequences with the use of technology and didactic reflection. This course is intended for students who are little or not at all familiar with teaching-related software.

Evaluating digital materials for educational purposes.

Assessment and permitted materials

Frequent participation in the course (live sessions).

Work out of the weekly exercises and presentations of the solutions.

Minimum requirements and assessment criteria

The technical requirements for regular participation in the course must be met.

Positive assessment of at least half of the elaborations, at least two thirds of the assigned tasks must be worked out and uploaded.

Examination topics

Presented content

Materials on the Moodle platform

Reading list

Ableitinger, C., Dorner, C., Embacher, F., & Ulovec, A. (2014-2016). Mathematik verstehen. Technologietraining GeoGebra 5-8. Wien: öbv.

Bruder, R., & Weiskirch, W. (Hrsg.) (2013/2014). CALiMERO SII. Computeralgebra im Mathematikunterricht. Analysis, Lineare Algebra / Analytische Geometrie und Stochastik; Methodische und didaktische Handreichung und Arbeitsmaterialien. Braunschweig: Schroedel.

Heugl, H. (2014). Mathematikunterricht mit Technologie. Ein didaktisches Handbuch mit einer Vielzahl an Aufgaben. Linz: Veritas.

www.geogebra.org
www.learningapps.org
www.anton.app/de/
www.kahoot.it

Group 2

max. 30 participants
Language: German
LMS: Moodle

Lecturers

Classes (iCal) - next class is marked with N

Der erste Termin ist für Vorbesprechung, Themenvergabe und als betreute Arbeitsphase reserviert.

  • Saturday 03.10. 09:15 - 15:45 Digital
  • Saturday 31.10. 09:15 - 15:45 Digital
  • Saturday 21.11. 09:15 - 15:45 Digital
  • Saturday 05.12. 09:15 - 15:45 Digital
  • Saturday 12.12. 09:15 - 15:45 Digital
  • Saturday 09.01. 09:15 - 15:45 Digital

Aims, contents and method of the course

Ziele, Inhalte und Methode der Lehrveranstaltung
1) Den Umgang mit Geogebra und anderen schulrelevanten Programmen erlernen bzw. vertiefen.
2) Den Einsatz dieser Programme für schultypische Situationen erlernen, testen und reflektieren (im Unterricht oder beim Erstellen von Prüfungsaufgaben).
3) Mathematische Textverarbeitung: LaTeX, Word-Formeleditor, Erstellen von maturatypischen Prüfungsaufgaben auch mit Grafiken, Verwendung der Schreibkonventionen für die SRDP.
4) Fachliches Vertiefen von schulrelevanter Mathematik sowie das Erarbeiten von spezielleren Themen aus der BHS und von mathematischen Inhalten, die z.B. für ein Wahlfach interessant sind.
5) Planen und Halten einer Lehreinheit des Praktikums im E-Learning Modus. Dabei werden auch Unterrichtstechniken nach Doug Lemov behandelt, auf die spezifische Unterrichtssituation des E-Learnings umgesetzt und dann erprobt.
Kleine Teams von ca. 2-3 Studierenden leiten jeweils eine Einheit (Vormittag oder Nachmittag). Ziel ist nicht eine gefällige Präsentation, sondern dass die teilnehmenden Studierenden möglichst viel lernen. Augenmerk wollen wir dabei sowohl auf den Inhalt als auch auf methodische Aspekte legen. Die Planung der von Ihnen gehaltenen Unterrichtssequenz muss abgegeben werden und ist vielleicht etwas aufwändiger als in anderen Seminaren oder Praktika, dafür müssen Sie jedoch weder eine Seminararbeit schreiben noch Hausübungen oder Portfolios abgeben. Dieses Praktikum ist auch Unterrichtslabor, mit Freude und Innovation soll probiert und getestet werden.

Minimum requirements and assessment criteria

Anwesenheit 100% (Ausnahmen nur nach Rücksprache)
ca. 50% Vorbereitung und Abhaltung eines Themenblocks
ca. 50% laufende Mitarbeitsleistungen (Quizzpunkte)

Details unter
https://homepage.univie.ac.at/bernhard.kroen/CPR_WiSe2020_21d.pdf

Reading list

Doug Lemov, Teach Like A Champion 2.0: 62 techniques that put students on the path to college. In der Universitätsbibliothek ist dieses Buch als E-Books verfügbar, auf Moodle finden Sie es als PDF.

Group 3

max. 30 participants
Language: German
LMS: Moodle

Lecturers

Classes (iCal) - next class is marked with N

Der erste Termin ist für Vorbesprechung, Themenvergabe und als betreute Arbeitsphase reserviert.

  • Saturday 03.10. 09:15 - 15:45 Digital
  • Saturday 17.10. 09:15 - 15:45 Digital
  • Saturday 24.10. 09:15 - 15:45 Digital
  • Saturday 14.11. 09:15 - 15:45 Digital
  • Saturday 28.11. 09:15 - 15:45 Digital
  • Saturday 23.01. 09:15 - 15:45 Digital

Aims, contents and method of the course

Ziele, Inhalte und Methode der Lehrveranstaltung
1) Den Umgang mit Geogebra und anderen schulrelevanten Programmen erlernen bzw. vertiefen.
2) Den Einsatz dieser Programme für schultypische Situationen erlernen, testen und reflektieren (im Unterricht oder beim Erstellen von Prüfungsaufgaben).
3) Mathematische Textverarbeitung: LaTeX, Word-Formeleditor, Erstellen von maturatypischen Prüfungsaufgaben auch mit Grafiken, Verwendung der Schreibkonventionen für die SRDP.
4) Fachliches Vertiefen von schulrelevanter Mathematik sowie das Erarbeiten von spezielleren Themen aus der BHS und von mathematischen Inhalten, die z.B. für ein Wahlfach interessant sind.
5) Planen und Halten einer Lehreinheit des Praktikums im E-Learning Modus. Dabei werden auch Unterrichtstechniken nach Doug Lemov behandelt, auf die spezifische Unterrichtssituation des E-Learnings umgesetzt und dann erprobt.
Kleine Teams von ca. 2-3 Studierenden leiten jeweils eine Einheit (Vormittag oder Nachmittag). Ziel ist nicht eine gefällige Präsentation, sondern dass die teilnehmenden Studierenden möglichst viel lernen. Augenmerk wollen wir dabei sowohl auf den Inhalt als auch auf methodische Aspekte legen. Die Planung der von Ihnen gehaltenen Unterrichtssequenz muss abgegeben werden und ist vielleicht etwas aufwändiger als in anderen Seminaren oder Praktika, dafür müssen Sie jedoch weder eine Seminararbeit schreiben noch Hausübungen oder Portfolios abgeben. Dieses Praktikum ist auch Unterrichtslabor, mit Freude und Innovation soll probiert und getestet werden.

Minimum requirements and assessment criteria

Anwesenheit 100% (Ausnahmen nur nach Rücksprache)
ca. 50% Vorbereitung und Abhaltung eines Themenblocks
ca. 50% laufende Mitarbeitsleistungen (Quizzpunkte)

Details unter
https://homepage.univie.ac.at/bernhard.kroen/CPR_WiSe2020_21d.pdf

Reading list

Doug Lemov, Teach Like A Champion 2.0: 62 techniques that put students on the path to college. In der Universitätsbibliothek ist dieses Buch als E-Books verfügbar, auf Moodle finden Sie es als PDF.

Group 4

max. 30 participants
Language: German
LMS: Moodle

Lecturers

Classes (iCal) - next class is marked with N

  • Wednesday 07.10. 15:00 - 17:30 Digital
  • Wednesday 14.10. 15:00 - 17:30 Digital
  • Wednesday 21.10. 15:00 - 17:30 Digital
  • Wednesday 04.11. 15:00 - 17:30 Digital
  • Wednesday 11.11. 15:00 - 17:30 Digital
  • Wednesday 18.11. 15:00 - 17:30 Digital
  • Wednesday 25.11. 15:00 - 17:30 Digital
  • Wednesday 02.12. 15:00 - 17:30 Digital
  • Wednesday 09.12. 15:00 - 17:30 Digital
  • Wednesday 16.12. 15:00 - 17:30 Digital
  • Wednesday 13.01. 15:00 - 17:30 Digital
  • Wednesday 20.01. 15:00 - 17:30 Digital
  • Wednesday 27.01. 15:00 - 17:30 Digital

Aims, contents and method of the course

Kurze Einführung in Geogebra und einiger Funktionen in Excel, Möglichkeiten des Einsatzes im Mathematik-Unterricht und bei der Unterrichtsvorbereitung, Ausarbeiten von schülerzentrierten Beispielen zu verschiedenen vorgegebenen Themen der Schulmathematik, Gruppenarbeit.

Assessment and permitted materials

Prüfungsimmanente Veranstaltung
Siehe auch "Mindestanforderungen und Beurteilungsmaßstab"

Minimum requirements and assessment criteria

Planung und Durchführung einer Unterrichtseinheit von 50 Minuten
Regelmäßige aktive Anwesenheit, insbesondere Beteiligung am Feedback und an der Diskussion über die Unterrichtseinheit
Schriftliche Abgabe der Unterrichtsvorbereitung sowie der Arbeitsaufträge

Examination topics

Kenntnis der wichtigsten Funktionen und Befehle in Geogebra und Excel sowie deren schulrelevanten Einsatz.

Reading list

Wird in der LV bekannt gegeben

Group 5

max. 30 participants
LMS: Moodle

Lecturers

Classes (iCal) - next class is marked with N

This course is held exclusively in Distance Learning mode. There is a virtual seminar room (BigBlueButton) in the corresponding Moodle course, where the course activities will take place at the announced times. This "seminar room" will open 10 minutes before the start of the course. All participants are asked to log into the "virtual seminar room" within these 10 minutes.

If you want to participate in this course, it is necessary for you to log into the "virtual seminar room" for the preparatory meeting (i.e. the first unit at October 6 at 10:30)! Students not loggin in for this meeting are un-registered from the course. If technical difficulties prevent you from participating in the preparatory meeting, please write an E-Mail to the lecturer.

  • Tuesday 06.10. 10:30 - 12:45 Digital
  • Tuesday 13.10. 10:30 - 12:45 Digital
  • Tuesday 20.10. 10:30 - 12:45 Digital
  • Tuesday 27.10. 10:30 - 12:45 Digital
  • Tuesday 03.11. 10:30 - 12:45 Digital
  • Tuesday 10.11. 10:30 - 12:45 Digital
  • Tuesday 17.11. 10:30 - 12:45 Digital
  • Tuesday 24.11. 10:30 - 12:45 Digital
  • Tuesday 01.12. 10:30 - 12:45 Digital
  • Tuesday 15.12. 10:30 - 12:45 Digital
  • Tuesday 12.01. 10:30 - 12:45 Digital
  • Tuesday 19.01. 10:30 - 12:45 Digital
  • Tuesday 26.01. 10:30 - 12:45 Digital

Aims, contents and method of the course

Inhalte: This course consists of three phases. In phase 1, there will be an introduction into the dynamic geometry software GeoGebra by the lecturer. This includes a number of tasks that are to be solved (during the course time). The tutors are available for questions and support in solving the tasks. In phase 2, the students will form groups (size depends on the number of participants) and select a topic from school mathematics out of a given list. Each group will then prepare a 50-minute teaching unit with interactive ICT useage (i.e. also the pupils are expected to work with ICT), create a 5-minute learning video for their topic (it is also possible for each group member to create their own learning video; in this case the sum of the runtimes should be 5 minutes), and develop a GeoGebra-Applet for their topic. In this phase there will be no presentations. The lecturer and the turors will be available during the course time for questions, support, and information. In phase 3, the groups will present their teaching units, their learning video, and their GeoGebra-Applets. The other students, the tutors, and the lecturer will give feedback after each presentation.

Aims: Learning about and trying out several ICT products in a teaching situation, acquiring competences to choose suitable teaching methods and technical resources to given topics, aquiring competences to analyse and give feedback to ICT-supported teaching units.

Methods: group work, presentation, discussion

Assessment and permitted materials

The assessment is based on the presentation, the uploaded written version of the teaching unit, the learning video, the GeoGebra-Applet, the solutions of the GeoGebra tasks, and the regular active participation.

Minimum requirements and assessment criteria

Minimum requirements for a positive assessment:
*) Planning and presentation of teaching unit
*) Uploading a written version of teaching unit
*) Uploading a learning video
*) Uploading a GeoGebra-Applets
*) Regular active attendance and participation in the discussions

Assessment criteria:
*) Solving GeoGebra-Tasks: 10 %
*) Planning of teaching unit: 25 %
*) Learning video: 15 %
*) GeoGebra-Applet: 10 %
*) Presentation: 20 %
*) Regular participation in discussions: 20 %

Examination topics

Preparation and presentation of teaching unit, learning video, and GeoGebra-Applet; discussion, reflection and feedback about the teaching unit, the learning video, and the applet

Association in the course directory

UFMA07

Last modified: Tu 26.11.2024 00:32