250055 VO VO Schulmathematik Angewandte Mathematik (2017S)
Labels
PH-NÖ
Details
Language: German
Examination dates
Tuesday
04.07.2017
09:45 - 11:45
Hörsaal 2 Oskar-Morgenstern-Platz 1 Erdgeschoß
Thursday
19.10.2017
12:15 - 14:15
Hörsaal 15 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock
Wednesday
10.01.2018
13:15 - 15:30
Hörsaal 16 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock
Tuesday
27.03.2018
Friday
18.05.2018
Friday
25.05.2018
15:00 - 17:00
Hörsaal 13 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock
Monday
18.06.2018
Friday
30.11.2018
Monday
28.10.2019
Friday
08.11.2019
Lecturers
Classes (iCal) - next class is marked with N
It is strongly recommended to have attended the lecture "Angewandte Mathematik für LAK"!
Thursday
02.03.
08:00 - 09:30
Hörsaal 4 Oskar-Morgenstern-Platz 1 Erdgeschoß
Thursday
09.03.
08:00 - 09:30
Hörsaal 4 Oskar-Morgenstern-Platz 1 Erdgeschoß
Thursday
16.03.
08:00 - 09:30
Hörsaal 4 Oskar-Morgenstern-Platz 1 Erdgeschoß
Thursday
23.03.
08:00 - 09:30
Hörsaal 4 Oskar-Morgenstern-Platz 1 Erdgeschoß
Thursday
30.03.
08:00 - 09:30
Hörsaal 4 Oskar-Morgenstern-Platz 1 Erdgeschoß
Thursday
06.04.
08:00 - 09:30
Hörsaal 4 Oskar-Morgenstern-Platz 1 Erdgeschoß
Thursday
27.04.
08:00 - 09:30
Hörsaal 4 Oskar-Morgenstern-Platz 1 Erdgeschoß
Thursday
04.05.
08:00 - 09:30
Hörsaal 4 Oskar-Morgenstern-Platz 1 Erdgeschoß
Thursday
11.05.
08:00 - 09:30
Hörsaal 4 Oskar-Morgenstern-Platz 1 Erdgeschoß
Thursday
18.05.
08:00 - 09:30
Hörsaal 4 Oskar-Morgenstern-Platz 1 Erdgeschoß
Thursday
01.06.
08:00 - 09:30
Hörsaal 4 Oskar-Morgenstern-Platz 1 Erdgeschoß
Thursday
08.06.
08:00 - 09:30
Hörsaal 4 Oskar-Morgenstern-Platz 1 Erdgeschoß
Thursday
22.06.
08:00 - 09:30
Hörsaal 4 Oskar-Morgenstern-Platz 1 Erdgeschoß
Thursday
29.06.
08:00 - 09:30
Hörsaal 4 Oskar-Morgenstern-Platz 1 Erdgeschoß
Information
Aims, contents and method of the course
Assessment and permitted materials
Written exams.
Minimum requirements and assessment criteria
Analysis and reflection of important (didactical) concepts and conceptions of applied mathematics with respect to corresponding contents of school mathematics.
The major number of tasks to be worked on at the colloquium must be assessed positively in order to successfully complete the lecture.
The major number of tasks to be worked on at the colloquium must be assessed positively in order to successfully complete the lecture.
Examination topics
Lecture given in a classical way with the option to discuss also during the course. The total content of the lectures is what you have to learn to pass the written exam.
Reading list
Ableitinger, Christoph: Biomathematische Modelle im Unterricht. Fachwissenschaftliche und didaktische Grundlagen mit Unterrichtsmaterialien [Biomathematical models in class. Scientific and didactic foundations with classroom materials. In German]. Springer Vieweg+Teubner, Wiesbaden 2011.
Beutelspacher, Albrecht and Zschiegner, Marc-Alexander: Diskrete Mathematik für Einsteiger. Mit Anwendungen in Technik und Informatik [Discrete mathematics for beginners. Bachelor and teacher education. In German]. Springer Fachmedien, Wiesbaden 2014 (fifth edition).
Engel, Joachim: Anwendungsorientierte Mathematik: Von Daten zur Funktion. Eine Einführung in die mathematische Modellbildung für Lehramtsstudierende [Application oriented mathematics. From data to function. An introduction to modelling for teacher students. In German]. Springer, Berlin Heidelberg 2010.
Haftendorn, Dörte: Mathematik sehen und verstehen. Schlüssel zur Welt [Seeing and understanding mathematics. Key to the world. In German]. Spektrum Akademischer Verlag, Heidelberg 2010.
Humenberger, Johann and Reichel, Hans-Christian: Fundamentale Ideen der Angewandten Mathematik und ihre Umsetzung im Unterricht [Fundamental ideas of applied mathematics. In German]. Lehrbücher und Monographien zur Didaktik der Mathematik, Band 31. Edited by N. Knoche and H. Scheid. BI Wissenschaftsverlag, Mannheim u. a. 1995.
Maaß, Jürgen: Modellieren in der Schule. Ein Lernbuch zu Theorie und Praxis des realitätsbezogenen Mathematikunterrichts [Modeling in school. A learning book on theory and practice of application-oriented mathematics teaching. In German]. Schriften zum Modellieren und zum Anwenden von Mathematik, Band 5. Edited by Stanislaw Schukajlow-Wasjutinski. WTM, Münster 2015.
Schriftenreihe der ISTRON-Gruppe. (Neue) Materialien für einen realitätsbezogenen
Mathematikunterricht. 21 Bände von 1994 bis 2017. Franzbecker, Hildesheim (u. a.) und Springer Fachmedien, Wiesbaden: https://userpages.uni-koblenz.de/~istron/home/.
Schuppar, Berthold and Humenberger, Hans: Elementare Numerik für die Sekundarstufe [Elementary numerical mathematics for secondary education. In German]. Springer, Berlin Heidelberg 2015.
Siller, Hans-Stefan: Modellbilden -- eine zentrale Leitidee der Mathematik [Modelling. A central idea of mathematics. In German]. Schriften zur Didaktik der Mathematik und Informatik an der Universität Salzburg, Volume 2. Shaker Verlag, Aachen 2008.
Waldecker, Rebecca and Rempe-Gillen, Lasse: Primzahltests für Einsteiger. Zahlentheorie -- Algorithmik -- Kryptographie [Primality testing for beginners. Number theory ? algorithmics ? cryptography. In German]. Springer Fachmedien, Wiesbaden 2016 (second edition).
Beutelspacher, Albrecht and Zschiegner, Marc-Alexander: Diskrete Mathematik für Einsteiger. Mit Anwendungen in Technik und Informatik [Discrete mathematics for beginners. Bachelor and teacher education. In German]. Springer Fachmedien, Wiesbaden 2014 (fifth edition).
Engel, Joachim: Anwendungsorientierte Mathematik: Von Daten zur Funktion. Eine Einführung in die mathematische Modellbildung für Lehramtsstudierende [Application oriented mathematics. From data to function. An introduction to modelling for teacher students. In German]. Springer, Berlin Heidelberg 2010.
Haftendorn, Dörte: Mathematik sehen und verstehen. Schlüssel zur Welt [Seeing and understanding mathematics. Key to the world. In German]. Spektrum Akademischer Verlag, Heidelberg 2010.
Humenberger, Johann and Reichel, Hans-Christian: Fundamentale Ideen der Angewandten Mathematik und ihre Umsetzung im Unterricht [Fundamental ideas of applied mathematics. In German]. Lehrbücher und Monographien zur Didaktik der Mathematik, Band 31. Edited by N. Knoche and H. Scheid. BI Wissenschaftsverlag, Mannheim u. a. 1995.
Maaß, Jürgen: Modellieren in der Schule. Ein Lernbuch zu Theorie und Praxis des realitätsbezogenen Mathematikunterrichts [Modeling in school. A learning book on theory and practice of application-oriented mathematics teaching. In German]. Schriften zum Modellieren und zum Anwenden von Mathematik, Band 5. Edited by Stanislaw Schukajlow-Wasjutinski. WTM, Münster 2015.
Schriftenreihe der ISTRON-Gruppe. (Neue) Materialien für einen realitätsbezogenen
Mathematikunterricht. 21 Bände von 1994 bis 2017. Franzbecker, Hildesheim (u. a.) und Springer Fachmedien, Wiesbaden: https://userpages.uni-koblenz.de/~istron/home/.
Schuppar, Berthold and Humenberger, Hans: Elementare Numerik für die Sekundarstufe [Elementary numerical mathematics for secondary education. In German]. Springer, Berlin Heidelberg 2015.
Siller, Hans-Stefan: Modellbilden -- eine zentrale Leitidee der Mathematik [Modelling. A central idea of mathematics. In German]. Schriften zur Didaktik der Mathematik und Informatik an der Universität Salzburg, Volume 2. Shaker Verlag, Aachen 2008.
Waldecker, Rebecca and Rempe-Gillen, Lasse: Primzahltests für Einsteiger. Zahlentheorie -- Algorithmik -- Kryptographie [Primality testing for beginners. Number theory ? algorithmics ? cryptography. In German]. Springer Fachmedien, Wiesbaden 2016 (second edition).
Association in the course directory
UFMAMA03; LAD
Last modified: We 21.04.2021 13:54
The central theme in this variety of contents and complexities is the so called modelling cycle: first a real situation must be simplified and structured to get a real model. Then a mathematical model is formed by translating the real model into the language of mathematics, Now one can use mathematical methods to find solutions. These solutions have to be interpreted in relation to the real model. Last but not least a validation with respect to the original situation must happen. If it is not satisfying, the cycle will be passed once again with (slightly) changed parameters, conditions etc.
In this course many different school relevant examples will be presented to demonstrate, analyse, discuss and reflect this process. Furthermore, some aspects of numerical mathematics, which play a role in school, should complete this lecture.