Universität Wien

250059 VO School mathematics 6 (Differential and Integral calculus) (2012W)

4.00 ECTS (2.00 SWS), SPL 25 - Mathematik

Attending this lecture is only senseful in combination the lecture "Analysis in one Variable for Secondary School Teacher Accreditation Programme" given by Roland Steinbauer (plus related tutorial). Further informations follow.

Details

Language: German

Examination dates

Lecturers

Classes (iCal) - next class is marked with N

  • Tuesday 02.10. 13:15 - 14:45 Hörsaal 3 2A211 2.OG UZA II Geo-Zentrum
  • Tuesday 09.10. 13:15 - 14:45 Hörsaal 3 2A211 2.OG UZA II Geo-Zentrum
  • Tuesday 16.10. 13:15 - 14:45 Hörsaal 3 2A211 2.OG UZA II Geo-Zentrum
  • Tuesday 23.10. 13:15 - 14:45 Hörsaal 3 2A211 2.OG UZA II Geo-Zentrum
  • Tuesday 30.10. 13:15 - 14:45 Hörsaal 3 2A211 2.OG UZA II Geo-Zentrum
  • Tuesday 06.11. 13:15 - 14:45 Hörsaal 3 2A211 2.OG UZA II Geo-Zentrum
  • Tuesday 13.11. 13:15 - 14:45 Hörsaal 3 2A211 2.OG UZA II Geo-Zentrum
  • Tuesday 20.11. 13:15 - 14:45 Hörsaal 3 2A211 2.OG UZA II Geo-Zentrum
  • Tuesday 27.11. 13:15 - 14:45 Hörsaal 3 2A211 2.OG UZA II Geo-Zentrum
  • Tuesday 04.12. 13:15 - 14:45 Hörsaal 3 2A211 2.OG UZA II Geo-Zentrum
  • Tuesday 11.12. 13:15 - 14:45 Hörsaal 3 2A211 2.OG UZA II Geo-Zentrum
  • Tuesday 18.12. 13:15 - 14:45 Hörsaal 3 2A211 2.OG UZA II Geo-Zentrum
  • Tuesday 08.01. 13:15 - 14:45 Hörsaal 3 2A211 2.OG UZA II Geo-Zentrum
  • Tuesday 15.01. 13:15 - 14:45 Hörsaal 3 2A211 2.OG UZA II Geo-Zentrum
  • Tuesday 22.01. 13:15 - 14:45 Hörsaal 3 2A211 2.OG UZA II Geo-Zentrum
  • Tuesday 29.01. 13:15 - 14:45 Hörsaal 3 2A211 2.OG UZA II Geo-Zentrum

Information

Aims, contents and method of the course

Real and complex numbers, sequences and series - convergence, continuous functions, elementary transcendent functions, calculus.

The aim of this course is to connect these themes with characteristic aspects of school mathematics. Those links are either intended to be intergrated directly in mathematics education or they are supposed to play an important role in the background knowledge of the teachers. Calculus is an essential part of school mathematics all over the world. It should not be restricted to execute some well known algorithm. At the end of the course you should be became aware of the meaning of the central conceptions of real analyis in one variable in order to integrate these insights in your personal knowledge spectrum as a future teacher.

Assessment and permitted materials

Written colloquium.

Minimum requirements and assessment criteria

Analysis and reflection of important concepts and conceptions of calculus in one variable with respect to corresponding contents of school mathematics.

Examination topics

Lecture given in a classical way with the option to discuss also during the course.

Reading list

The following books are all in German.

Appell, J.: Analysis in Beispielen und Gegenbeispielen. Eine Einführung in die Theorie reeller Funktionen. Springer, Berlin u. a. 2009.
Blum, W. und Törner, G.: Didaktik der Analysis. Vandenhoeck & Ruprecht, Göttingen 1983.
Danckwerts, R. und Vogel, D.: Analysis verständlich unterrichten. Mathematik Primar- und Sekundarstufe. Elsevier Spektrum Akademischer Verlag, München 2006.
Götz, S. und Reichel, H.-C. (Hrsg): Mathematik 5-8. Von R. Müller, G. Hanisch und C. Wenzel. öbv, Wien 2010 bis 2012.
Knoche, N. und Wippermann, H.: Vorlesungen zur Methodik und Didaktik der Analysis. Lehrbücher und Monographien zur DIdaktik der Mathematik, Band 4. B.I.-Wissenschaftsverlag, Mannheim u. a. 1986.
Kütting, H.: Elementare Analysis. Band 1: Reelle Zahlen, reelle Zahlenfolgen und unendliche Reihen. Band 2: Stetigkeit, Differentiation und Integration reeller Funktionen. B.I.-Hochschultaschenbuch Band 653 und 654. B.I.-Wissenschaftsverlag, Mannheim u. a. 1992.
Riede, H.: Die Einführung des Ableitungsbegriffs. Thema mit Variationen. Lehrbücher und Monographien zur Diddaktik der Mathematik, Band 27. B.I.-Wissenschaftsverlag, Mannheim u. a. 1994.
Scheid, H.: Folgen und Funktionen. Eine Einführung in die Analysis. WTM Verlag für wissenschaftliche Texte und Medien, Münster 2007.
Tietze, U.-W., Klika, M. und Wolpers, H.: Mathematikunterricht in der Sekundarstufe II. Band 1: Fachdidaktische Grundfragen. Didaktik der Analysis. Vieweg, Braunschweig/Wiesbaden 1997.
Weigand, H.-G.: Zur Didaktik des Folgenbegriffs. Lehrbücher und Monographien zur Didaktik der Mathematik, Band 21. B.I.-Wissenschaftsverlag, Mannheim u. a. 1993.

Association in the course directory

LAD

Last modified: Sa 02.04.2022 00:24