250097 VO Indroduction to Didactics of Mathematics (2005W)
Indroduction to Didactics of Mathematics
Labels
erstmals am 04.10.2005
Details
Language: German
Examination dates
Lecturers
Classes (iCal) - next class is marked with N
- Tuesday 04.10. 13:15 - 14:45 Hörsaal 2 Eduard Suess, 2A122 1.OG UZA II Geo-Zentrum
- Tuesday 11.10. 13:15 - 14:45 Hörsaal 2 Eduard Suess, 2A122 1.OG UZA II Geo-Zentrum
- Tuesday 18.10. 13:15 - 14:45 Hörsaal 2 Eduard Suess, 2A122 1.OG UZA II Geo-Zentrum
- Tuesday 25.10. 13:15 - 14:45 Hörsaal 2 Eduard Suess, 2A122 1.OG UZA II Geo-Zentrum
- Tuesday 08.11. 13:15 - 14:45 Hörsaal 2 Eduard Suess, 2A122 1.OG UZA II Geo-Zentrum
- Tuesday 15.11. 13:15 - 14:45 Hörsaal 2 Eduard Suess, 2A122 1.OG UZA II Geo-Zentrum
- Tuesday 22.11. 13:15 - 14:45 Hörsaal 2 Eduard Suess, 2A122 1.OG UZA II Geo-Zentrum
- Tuesday 29.11. 13:15 - 14:45 Hörsaal 2 Eduard Suess, 2A122 1.OG UZA II Geo-Zentrum
- Tuesday 06.12. 13:15 - 14:45 Hörsaal 2 Eduard Suess, 2A122 1.OG UZA II Geo-Zentrum
- Tuesday 13.12. 13:15 - 14:45 Hörsaal 2 Eduard Suess, 2A122 1.OG UZA II Geo-Zentrum
- Tuesday 10.01. 13:15 - 14:45 Hörsaal 2 Eduard Suess, 2A122 1.OG UZA II Geo-Zentrum
- Tuesday 17.01. 13:15 - 14:45 Hörsaal 2 Eduard Suess, 2A122 1.OG UZA II Geo-Zentrum
- Tuesday 24.01. 13:15 - 14:45 Hörsaal 2 Eduard Suess, 2A122 1.OG UZA II Geo-Zentrum
- Tuesday 31.01. 13:15 - 14:45 Hörsaal 2 Eduard Suess, 2A122 1.OG UZA II Geo-Zentrum
Information
Aims, contents and method of the course
Assessment and permitted materials
Minimum requirements and assessment criteria
Competently planning of mathematical lessons and
judiciously realisation in practice.
judiciously realisation in practice.
Examination topics
Lecture given in the classical way
Reading list
Clarke, B. a. o. (ed.): Internat. Perspectives on Learning and
Teaching Mathematics. National Center for Mathematics Education, Göteborg
2004.
Dörfler, W. u. Fischer, R. (Hrsg.): Beweisen im MU.
Schriftenreihe Did. d. M., UBW in Klagenfurt, Bd 2. Hölder-Pichler-Tempsky, Wien
u. B. G. Teubner, Stuttgart 1979.
Dörfler, W. u. Fischer, R. (Hrsg.): Empirische Untersuchungen zum Lehren
u. Lernen von Mathematik. Schriftenreihe Did. d. M.,
UBW in Klagenfurt, Bd 10.
Hölder-Pichler-Tempsky, Wien u. B. G. Teubner, Stuttgart 1985.
Dörfler, W., Peschek W., Schneider E. u. Wegenkittl, K. (Hrsg.): Computer -
Mensch - Mathematik. Schriftenreihe Did. d. M., UBW in Klagenfurt, Band 21. Hölder-Pichler-Tempsky, Wien
u. B. G. Teubner, Stuttgart 1991.
Fischer, R. u. Malle, G. (u. Mitarbeit v. Bürger, H.): Mensch u.
Mathematik. Eine Einführung in didakt. Denken u. Handeln. Lehrbücher
u. Monographien zur Did. d. M., Bd 1 (hrsg. von N.
Knoche u. H. Scheid). BI Wissenschaftsverlag, Mannheim/Wien/Zürich 1985.
Flade, L. u. Herget, W. (Hrsg.): Mathematik. Lehren u. Lernen nach TIMSS.
Anregungen für die Sekundarstufen. Volk u. Wissen Verlag, Berlin 2000.
Führer, L.: Pädagogik des MU. Eine Einführung in die
FD für Sekundarstufen. Vieweg, Braunschweig/Wiesbaden 1997.
Heugl, H., Klinger W. u. Lechner J.: MU mit
CAS. Addision-Wesley, Bonn u. a. 1996.
Heymann, H. W.: Allgemeinbildung u. Mathematik. Studien zur Schulpädagogik
u. Didaktik, 13. Reihe Pädagogik. Beltz, Weinheim u. a. 1996.
Kronfellner, M.: Historische Aspekte im MU. Schriftenreihe
Did. d. M., Bd 24 (Hrsg. W. Dörfler/R. Fischer). hpt,
Wien 1998.
Pólya, G.: Vom Lösen mathematischer Aufgaben. Einsicht u. Entdeckung,
Lernen u. Lehren. Bd 1. Birkhäuser Verlag, Basel u. Stuttgart 1966.
Reichel, H.-C. (Hrsg.): Computereinsatz im MU.
BI-Wissenschaftsverlag, Mannheim/Leipzig/Wien/Zürich 1995.
Tietze, U.-P., Klika, M. u. Wolpers, H. (Hrsg.): MU in
der S II. Bd 1: Fachdid. Grundfragen - Did. d.
Analysis.
Vieweg, Braunschweig/Wiesbaden 1997.
Teaching Mathematics. National Center for Mathematics Education, Göteborg
2004.
Dörfler, W. u. Fischer, R. (Hrsg.): Beweisen im MU.
Schriftenreihe Did. d. M., UBW in Klagenfurt, Bd 2. Hölder-Pichler-Tempsky, Wien
u. B. G. Teubner, Stuttgart 1979.
Dörfler, W. u. Fischer, R. (Hrsg.): Empirische Untersuchungen zum Lehren
u. Lernen von Mathematik. Schriftenreihe Did. d. M.,
UBW in Klagenfurt, Bd 10.
Hölder-Pichler-Tempsky, Wien u. B. G. Teubner, Stuttgart 1985.
Dörfler, W., Peschek W., Schneider E. u. Wegenkittl, K. (Hrsg.): Computer -
Mensch - Mathematik. Schriftenreihe Did. d. M., UBW in Klagenfurt, Band 21. Hölder-Pichler-Tempsky, Wien
u. B. G. Teubner, Stuttgart 1991.
Fischer, R. u. Malle, G. (u. Mitarbeit v. Bürger, H.): Mensch u.
Mathematik. Eine Einführung in didakt. Denken u. Handeln. Lehrbücher
u. Monographien zur Did. d. M., Bd 1 (hrsg. von N.
Knoche u. H. Scheid). BI Wissenschaftsverlag, Mannheim/Wien/Zürich 1985.
Flade, L. u. Herget, W. (Hrsg.): Mathematik. Lehren u. Lernen nach TIMSS.
Anregungen für die Sekundarstufen. Volk u. Wissen Verlag, Berlin 2000.
Führer, L.: Pädagogik des MU. Eine Einführung in die
FD für Sekundarstufen. Vieweg, Braunschweig/Wiesbaden 1997.
Heugl, H., Klinger W. u. Lechner J.: MU mit
CAS. Addision-Wesley, Bonn u. a. 1996.
Heymann, H. W.: Allgemeinbildung u. Mathematik. Studien zur Schulpädagogik
u. Didaktik, 13. Reihe Pädagogik. Beltz, Weinheim u. a. 1996.
Kronfellner, M.: Historische Aspekte im MU. Schriftenreihe
Did. d. M., Bd 24 (Hrsg. W. Dörfler/R. Fischer). hpt,
Wien 1998.
Pólya, G.: Vom Lösen mathematischer Aufgaben. Einsicht u. Entdeckung,
Lernen u. Lehren. Bd 1. Birkhäuser Verlag, Basel u. Stuttgart 1966.
Reichel, H.-C. (Hrsg.): Computereinsatz im MU.
BI-Wissenschaftsverlag, Mannheim/Leipzig/Wien/Zürich 1995.
Tietze, U.-P., Klika, M. u. Wolpers, H. (Hrsg.): MU in
der S II. Bd 1: Fachdid. Grundfragen - Did. d.
Analysis.
Vieweg, Braunschweig/Wiesbaden 1997.
Association in the course directory
Last modified: Th 31.10.2024 00:15
therefore it is the characteristical science disciplin in student teachers'
education. For this reason this lecture is fundamental in student teachers'
education in which the future teachers' self conception should be reflected.
This purpose includes
the attitude to the subject, the analyse of methods and didactical
approaches to certain themes, and also
personal, social and pedagogical aspects of the stress field
teachers-students-lessons. Corresponding with these points
we will discuss textual problems, different methodical Ansatzes and also
social and/or individual disputes. In doing so
themes of secondary level one as well as such of secondary level two will be
dealed with.