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250146 SE SE Subject-specific didactics (2021S)

3.00 ECTS (2.00 SWS), SPL 25 - Mathematik
Continuous assessment of course work

Summary

1 Humenberger , Moodle
3 Götz , Moodle

Registration/Deregistration

Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).
Registration information is available for each group.

Groups

Group 1

max. 25 participants
Language: German
LMS: Moodle

Lecturers

Classes (iCal) - next class is marked with N

2. März: Vorbesprechung und Zuteilung der Vortragsthemen

3 Vorträge durch externe Personen ("fachdidaktisches Kolloquium", die Termine werden noch bekanntgegeben; wenn diese Vorträge außerhalb der Seminarterzeirt stattfinden sollten, entfallen entsprechend viele SE-Termine)

Tuesday 02.03. 13:15 - 14:45 Digital
Tuesday 09.03. 13:15 - 14:45 Digital
Tuesday 16.03. 13:15 - 14:45 Digital
Tuesday 23.03. 13:15 - 14:45 Digital
Tuesday 13.04. 13:15 - 14:45 Digital
Tuesday 20.04. 13:15 - 14:45 Digital
Tuesday 27.04. 13:15 - 14:45 Digital
Tuesday 04.05. 13:15 - 14:45 Digital
Tuesday 11.05. 13:15 - 14:45 Digital
Tuesday 18.05. 13:15 - 14:45 Digital
Tuesday 01.06. 13:15 - 14:45 Digital
Tuesday 08.06. 13:15 - 14:45 Digital
Tuesday 15.06. 13:15 - 14:45 Digital
Tuesday 22.06. 13:15 - 14:45 Digital
Tuesday 29.06. 13:15 - 14:45 Digital

Aims, contents and method of the course

Studierende halten Vorträge (ca. 30 min, dann Feedback und Diskussion; zwei solche Vorträge pro SE-Termin; bei mehr als 20 TN müssen an einzelnen Terminen 3 solche Vorträge stattfinden; dann 30 min inkl. Diskussion) zu ausgewählten mathematikdidaktischen Forschungs- und Entwicklungsprojekten. Außerdem finden 3 externe Online-Vorträge statt (in der SE-Zeit), die durch die Studierenden verpflichtend zu besuchen sind. Ziel des Seminars ist eine vertiefte Auseinandersetzung mit aktuellen mathematikdidaktischen Fragestellungen, auch im Rahmen der begleitenden Diskussionen.

Assessment and permitted materials

Vortrag, Diskussionsbeiträge, Seminararbeit (ca. 15 Seiten) zum eigenen Vortragsthema oder zu einem der externen Vorträge

Minimum requirements and assessment criteria

Qualität des gehaltenen Vortrags (Inhalt und Umsetzung), Qualität der Seminararbeit (Inhalt, Wissenschaftlichkeit, Originalität, Struktur), Intensität und Qualität der Diskussionsbeiträge

Examination topics

Ergibt sich aus den Themen der Vorträge, prüfungsimmanente LVA

Reading list

Wird in der ersten Seminareinheit bekanntgegeben

Group 3

max. 25 participants
Language: German
LMS: Moodle

Lecturers

Classes (iCal) - next class is marked with N

For attending this seminar the personal participation of the preliminary discussion on 3rd of March, 2021, at 15.45, online, is compulsory without exceptions (substitutes are not valid). So for participation in this seminar you have to register by U:SPACE and to be present at the preliminary discussion.

Wednesday 03.03. 15:45 - 17:15 Digital
Seminarraum 9 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock
Wednesday 10.03. 15:45 - 17:15 Digital
Seminarraum 9 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock
Wednesday 17.03. 15:45 - 17:15 Digital
Seminarraum 9 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock
Wednesday 24.03. 15:45 - 17:15 Digital
Seminarraum 9 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock
Wednesday 14.04. 15:45 - 17:15 Digital
Seminarraum 9 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock
Wednesday 21.04. 15:45 - 17:15 Digital
Seminarraum 9 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock
Wednesday 28.04. 15:45 - 17:15 Digital
Seminarraum 9 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock
Wednesday 05.05. 15:45 - 17:15 Digital
Seminarraum 9 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock
Wednesday 12.05. 15:45 - 17:15 Digital
Seminarraum 9 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock
Wednesday 19.05. 15:45 - 17:15 Digital
Seminarraum 9 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock
Wednesday 26.05. 15:45 - 17:15 Digital
Seminarraum 9 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock
Wednesday 02.06. 15:45 - 17:15 Digital
Seminarraum 9 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock
Wednesday 09.06. 15:45 - 17:15 Digital
Seminarraum 9 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock
Wednesday 16.06. 15:45 - 17:15 Digital
Seminarraum 9 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock
Wednesday 23.06. 15:45 - 17:15 Digital
Seminarraum 9 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock
Wednesday 30.06. 15:45 - 17:15 Digital
Seminarraum 9 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock

Aims, contents and method of the course

Aim: To analyze and classify crucial content and activities in geometry lessons at lower secondary level. To develop basic ideas about central concepts of linear algebra and analytic geometry and to make them effective in the classroom through targeted interventions.

Content: In addition to content, many activiness-oriented elements can be included in the geometry lessons of lower secondary level. Constructing, justifying or transferring geometric to algebraic representations are examples of this. Geometry lessons at upper secondary level are determined by many concepts. These include, for example, the conception of vectors, systems of linear equation or conics. The aim of the lesson is therefore to develop a basic understanding of these terms. We will address various terms and approaches to teaching geometry content, discuss them and focus on them from a didactical perspective.

Method: Preparation of individual sections also under the guidance of the teacher, presentation in plenary, discussion and reflection on certain topics in groups and in plenary. Depending on the possibilities, the seminar takes place online or as a face-to-face event.

Assessment and permitted materials

Oral: Assessment of the seminar lectures and the contributions to the discussions in the seminar sessions.

Presentation documents, subject didactic texts.

Minimum requirements and assessment criteria

Presentation: Content and Performance; Collaboration (including attendance).

The lecture mainly determines the assessment. If the result is not clear, the participation will be used in the discussions of the presentations of other participants.

Compulsory attendance.

Examination topics

Derives from the selected presentation topics.

Reading list

Henn, Hans-Wolfgang und Filler, Andreas (2015). Didaktik der Analytischen Geometrie und Linearen Algebra. Algebraisch verstehen - Geometrisch veranschaulichen und anwenden. Springer Spektrum, Berlin Heidelberg [in German].

Weigand, Hans-Georg, Filler, Andreas, Hölzl, Reinhard, Kuntze, Sebastian, Ludwig, Matthias, Roth, Jürgen Schmidt-Thieme, Barbara und Wittmann, Gerald (2018, 3., erweiterte und überarbeitete Auflage). Didaktik der Geometrie für
die Sekundarstufe I. Springer, Berlin [in German].

Tietze, Uwe-Peter, Klika, Manfred und Wolpers, H. (Hrsg.) (2000). Mathematikunterricht in der Sekundarstufe II, Band 2: Didaktik der analytischen Geometrie und linearen Algebra, verf. v. Uwe-Peter Tietze unter Mitarb. v. Peter Schroth. Vieweg, Braunschweig / Wiesbaden [in German].

Association in the course directory

UFMAMA04, LAD

Last modified: Th 25.02.2021 18:48