Universität Wien

250176 SE Seminar for planning teaching units (2007W)

4.00 ECTS (2.00 SWS), SPL 25 - Mathematik
Continuous assessment of course work

Vorbesprechung am Di, 2. Oktober 2007

Details

Language: German

Lecturers

Classes (iCal) - next class is marked with N

Tuesday 02.10. 15:15 - 16:45 Seminarraum
Tuesday 09.10. 15:15 - 16:45 Seminarraum
Tuesday 16.10. 15:15 - 16:45 Seminarraum
Tuesday 23.10. 15:15 - 16:45 Seminarraum
Tuesday 30.10. 15:15 - 16:45 Seminarraum
Tuesday 06.11. 15:15 - 16:45 Seminarraum
Tuesday 13.11. 15:15 - 16:45 Seminarraum
Tuesday 20.11. 15:15 - 16:45 Seminarraum
Tuesday 27.11. 15:15 - 16:45 Seminarraum
Tuesday 04.12. 15:15 - 16:45 Seminarraum
Tuesday 11.12. 15:15 - 16:45 Seminarraum
Tuesday 18.12. 15:15 - 16:45 Seminarraum
Tuesday 08.01. 15:15 - 16:45 Seminarraum
Tuesday 15.01. 15:15 - 16:45 Seminarraum
Tuesday 22.01. 15:15 - 16:45 Seminarraum
Tuesday 29.01. 15:15 - 16:45 Seminarraum

Information

Aims, contents and method of the course

Explaining and proving are fundamental activities in mathematics. Therefore they should not be neglected also in mathematics education. We will discuss these topics at several levels of accuracy: from preformal, concrete reasoning to formal, rigorous proving. Thereby we will learn to judge an adequate use of them. The frequently asked question by the pupils, "For what reason must we proove something?" should lead our studies.
Possible answering attempts can mark a first orientation in this context. The mathematical content of our seminar covers the complete school mathematics.

Assessment and permitted materials

Minimum requirements and assessment criteria

Becoming competent to plan teaching units.

Examination topics

Workshops or presentations (it depends on the
participants number!)

Reading list

Ambrus, Andras: Indirektes Argumentieren, Begründen, Beweisen im Mathematikunterricht. Franzbecker, Hildesheim 1992.
D'Angelo, John P. and West, Douglas B.: Mathematical Thinking. Problem-Solving and Proofs. Prentice Hall, Upper Saddle River, NJ 07458 2000
(second edition).
Dörfler, Willibald und Fischer, Roland: Beweisen im Mathematikunterricht. Schriftenreihe Didaktik der Mathematik, Universität für Bildungswissenschaft
in Klagenfurt, Band 2. Hölder-Pichler-Tempsky, Wien und B. G. Teubner, Stuttgart 1979.
Götz, Stefan und Reichel, Hans-Christian (Hrsg.): Mathematik-Lehrbuch 5 bis 8 von Robert Müller und Günter Hanisch. öbv&hpt, Wien 2004 bis 2007.
Lehrplan für AHS-Unter- und -Oberstufe:
http://www.oepu-noe.at/recht/lp/index.htm (24. September 2007).
Malle, Günther: Begründen. Eine vernachlässigte Tätigkeit im Mathematikunterricht; erschienen in: mathematik lehren 110 (2002), S. 4--8.
Der Mathematikunterricht: Begründen und beweisen. Jahrgang 38 (1992), Heft 6.
Reichel, H.-C., Litschauer D. und Groß, H.: Das ist Mathematik 1 bis 4. Lehrbuch und Aufgabensammlung für die 1. bis 4. Klasse der allgemein bildenden höheren Schulen und der Hauptschulen. Verlag öbv&hpt, Wien 2003 bis 2005 (2. Aufl.).
Sattlberger, Eva und Götz, Stefan: ERBEG --- Erklären und Begründen im Mathematikunterricht; erschienen in: Schriftenreihe zur Didaktik der Mathematik der Höheren Schulen der ÖMG im Jänner 2007 (Heft 39), S.
102--132.

Association in the course directory

Last modified: Mo 07.09.2020 15:40