Universität Wien

250178 SE Seminar on lesson planning (2020S)

3.00 ECTS (2.00 SWS), SPL 25 - Mathematik
Continuous assessment of course work

Summary

1 PH-NÖ Gössinger , Moodle
2 Götz , Moodle
3 PH-WIEN Koth , Moodle
4 PH-WIEN Koth , Moodle
5 KPH Krems Riehs , Moodle
6 Ulovec , Moodle
7 PH-WIEN Schak , Moodle

Registration/Deregistration

Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).
Registration information is available for each group.

Groups

Group 1

max. 25 participants
Language: German
LMS: Moodle

Lecturers

Classes (iCal) - next class is marked with N

Achtung der 1. Termin findet am 9.3.2020 statt!

  • Monday 02.03. 15:00 - 16:30 Seminarraum 8 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock
  • Monday 09.03. 15:00 - 16:30 Seminarraum 8 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock
  • Monday 16.03. 15:00 - 16:30 Seminarraum 8 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock
  • Monday 23.03. 15:00 - 16:30 Seminarraum 8 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock
  • Monday 30.03. 15:00 - 16:30 Seminarraum 8 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock
  • Monday 20.04. 15:00 - 16:30 Seminarraum 8 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock
  • Monday 27.04. 15:00 - 16:30 Seminarraum 8 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock
  • Monday 04.05. 15:00 - 16:30 Seminarraum 8 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock
  • Monday 11.05. 15:00 - 16:30 Seminarraum 8 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock
  • Monday 18.05. 15:00 - 16:30 Seminarraum 8 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock
  • Monday 25.05. 15:00 - 16:30 Seminarraum 8 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock
  • Monday 08.06. 15:00 - 16:30 Seminarraum 8 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock
  • Monday 15.06. 15:00 - 16:30 Seminarraum 8 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock
  • Monday 22.06. 15:00 - 16:30 Seminarraum 8 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock
  • Monday 29.06. 15:00 - 16:30 Seminarraum 8 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock

Aims, contents and method of the course

Inhalte:
Vermittlung von Grundlagenwissen in Bezug auf
- Ziele des Mathematikunterrichts
- Aspekte der Unterrichtsqualität
- Bildungsstandards, Lehrplan, Grundkompetenzen
- Aspekte kurzfristiger, mittelfristiger und langfristiger Unterrichtsplanungen
- Auswahl von Aufgaben für Lern- und Leistungssituationen
Allgemeine Inputphasen zu spezifischen Themen der Unterrichtsplanung und Unterrichtssequenzen zu unterschiedlichen Kapiteln der Sekundarstufe
Ziele:
Studierende können Planungen für verschiedene Phasen einzelner Unterrichtssequenzen (Einstieg, Vertiefung, Wiederholung, . . .) zu spezifischen Themen erstellen, einzelne Themenbereiche strukturieren und planen und Jahresplanungen verfassen. Sie beachten dabei Lehrplan, Bildungsstandards und Grundkompetenzen. Sie sind in der Lage, Planungen konstruktiv zu analysieren.
Methode:
Inputphasen durch die Lehrende
Präsentationen durch Studierende: Studierende erstellen Unterrichtsplanungen (wahlweise kurz- mittel oder langfristig) und präsentieren diese im Seminar.
Analyse und Diskussion der Präsentation im Seminar.

Assessment and permitted materials

- Präsentation einer geplanten Unterrichtssequenz, der Struktur eines Themenbereichs, einer Jahresplanung.
- Abgabe eines Portfolios mit folgenden Inhalten: Schriftliche Ausarbeitung der im Seminar präsentierten Inhalte unter Berücksichtigung der Rückmeldungen zur Präsentation; schriftliche Ausarbeitung weiterer Planungen, welche die für die Präsentation gewählte Planung ergänzt (z. B. Jahresplanung für die Klassenstufe, aus der die Unterrichtssequenz gewählt wurde.
- Engagement in den Diskussionsphasen

Minimum requirements and assessment criteria

Präsentation (30 %), Abgabe der Seminararbeit (50 %), konstruktive und regelmäßige Beteiligung an Diskussionen (20 %)
Anwesenheitspflicht

Examination topics

Anwesenheitspflicht
Erbringen aller geforderten Teilleistungen

Reading list

Barzel, B., Büchter, A. und Leuders, T.: Mathematik Methodik. Handbuch für die Sekundarstufe I und II. Cornelsen, Berlin 2015 (8. Aufl.).
Barzel, B., Holzäpfel, L., Leuders, T. und Streit, C.: Mathematik unterrichten: Planen, durchführen, reflektieren. Cornelsen, Berlin 2012 (2. Aufl.).
Sill, H.-D.: Grundkurs Mathematikdidaktik. Standard Wissen Lehramt. Verlag Ferdinand Schöningh, Paderborn 2019.
Büchter, A./Leuders, T.: Mathematikaufgaben selbst entwickeln. Lernen fördern – Leistung überprüfen. Cornelsen, Berlin 2009.
Leuders, T: Qualität im Mathematikunterricht der Sekundarstufe I und II. Cornelsen, Berlin (2005).
AHS-Lehrpläne Mathematik:
https://www.bmbf.gv.at/schulen/unterricht/lp/ahs14_789.pdf?4dzgm2 (Unterstufe)
https://www.bmbf.gv.at/schulen/unterricht/lp/lp_neu_ahs_07_11859.pdf (Oberstufe)
standardisierten Reifeprüfung:
https://www.bifie.at/node/1442
Bildungsstandards Mathematik 4. und 8. Schulstufe:
https://www.bifie.at/node/370

Group 2

max. 25 participants
LMS: Moodle

Lecturers

Classes (iCal) - next class is marked with N

For attending this seminar the personal participation of the preliminary discussion on 4th of March, 2020, at 15.00, seminar room 10, is compulsory without exceptions (substitutes are not valid). So for participation in this seminar you have to register by U:SPACE and to be present at the preliminary discussion.

For Information regarding Home-Learning please see the Moodle-Page of the course.

  • Wednesday 04.03. 15:00 - 16:30 Seminarraum 10 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock
  • Wednesday 11.03. 15:00 - 16:30 Seminarraum 10 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock
  • Wednesday 18.03. 15:00 - 16:30 Seminarraum 10 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock
  • Wednesday 25.03. 15:00 - 16:30 Seminarraum 10 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock
  • Wednesday 01.04. 15:00 - 16:30 Seminarraum 10 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock
  • Wednesday 22.04. 15:00 - 16:30 Seminarraum 10 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock
  • Wednesday 29.04. 15:00 - 16:30 Seminarraum 10 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock
  • Wednesday 06.05. 15:00 - 16:30 Seminarraum 10 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock
  • Wednesday 13.05. 15:00 - 16:30 Seminarraum 10 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock
  • Wednesday 20.05. 15:00 - 16:30 Seminarraum 10 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock
  • Wednesday 27.05. 15:00 - 16:30 Seminarraum 10 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock
  • Wednesday 03.06. 15:00 - 16:30 Seminarraum 10 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock
  • Wednesday 10.06. 15:00 - 16:30 Seminarraum 10 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock
  • Wednesday 17.06. 15:00 - 16:30 Seminarraum 10 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock
  • Wednesday 24.06. 15:00 - 16:30 Seminarraum 10 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock

Aims, contents and method of the course

Aim: Preparation for a competent and reflected lesson planning of school mathematical topics of geometry and vector analysis at the secondary level.

Following the course(s) "School Mathematics Elementary Geometry and Vector Calculation" from the winter term 2019/20, relevant topics (Basic work with plane figures and solids, congruence mappings, special points of the triangle, similarity and intercept theorem, theorem group of Pythagoras, Around the circle, quadrilaterals , Surfaces and volumes, vectors and arrows, straight lines, planes, conic sections) are prepared, planned and presented for mathematics lessons.

In line with the spiral principle, the planned teaching units do not have to be time-related, but they can also be designed in such a way that they make connections considerable even after school years.

A senseful use of technology is essential for modern mathematics lessons.

Curriculum references and observance of the basic competencies of the written, standardized final exam are a matter of course.

Presentations of planned lessons taking into account didactic intentions.

Assessment and permitted materials

Oral: Assessment of the seminar lectures and the contributions to the discussions in the seminar sessions.

Presentation documents, text books, subject didactic texts, technology.

Minimum requirements and assessment criteria

Presentation: Content and Performance; Collaboration (including attendance).

The lecture mainly determines the assessment. If the result is not clear, the participation in the discussions of the presentations of other participants will be used.

Compulsory attendance.

Examination topics

Follows the selected lecture topics: see also the course(s) "School Mathematics Elementary Geometry and Vector Analysis" from the winter term 2019/20.

Reading list

Geometry:
Agricola, Ilka und Friedrich, Thomas: Euclidian Geometry [in German]. Expertise for study and math instruction. Vieweg, Wiesbaden 2009 (second edition).
Fraedrich, Anna Maria: The Pythagorean Theorem Group [in German]. BI Wissenschaftsverlag, Mannheim i. a. 1994.
Holland, Gerhard: Geometry at Secondary Level [in German]. Textbooks and Monographs on Didactics of mathematics, Vol. 9. BI Wissenschaftsverlag, Mannheim i. a. 1988.
Krauter, Siegfried: Adventure elementary geometry. A working book for independent and active discovery [in German]. Spektrum Akademischer Verlag, Munich 2005.
Weigand, Hans-Georg, Filler, Andreas, Hölzl Reinhard, Kuntze, Sebastian, Ludwig, Matthias, Roth, Jürgen, Schmidt-Thieme, Barbara and Wittmann, Gerald: Didactics of Geometry at Secondary Level I [in German]. Springer Spektrum, Berlin 2018 (3., expanded and revised edition).
Wittman, Erich Ch.: Elementary Geometry and Reality. Introduction to Geometrical Literacy [in German]. Vieweg, Braunschweig 1987.

Vector Analysis:
Henn, Hans-Wolfgang and Filler, Andreas: Didactics of analytical geometry and linear algebra. Understanding algebraically ‒ visualizing and applying geometrically [in German]. Springer Spektrum, Berlin Heidelberg 2015.
Tietze, Uwe-Peter, Klika, Manfred and Wolpers, Hans (Eds.): Mathematics Education at Secondary Level II. Volume 2: Didactics of Analytical Geometry and Linear Algebra [in German], by Uwe-Peter Tietze in collaboration with Peter Schroth and Gerald Wittmann. Vieweg, Braunschweig/Wiesbaden 2000.

Textbooks Secondary Level I:
Hanisch, Günter, Benischek, Isabella, Hauer-Typpelt, Petra and Sattlberger, Eva: MatheFit 1 - 4 [in German]. Veritas (1) and Besseres Buch (2-4), Linz 2007 (1) and Vienna 2009, 2010 and 2011 (2-4).
Reichel, Hans-Christian and Humenberger, Hans (Eds.): This is Mathematics 1 - 4 [in German] by Dieter Litschauer, Herbert Groß, Vera Aue (1-4) and Erich Neuwirth (3-4). Collaboration: Stefan Götz. Thematic Sections by Rudolf Taschner. öbv, Vienna 2011 (1,2) and 2012 (3,4).

Textbooks Secondary Level II:
Götz, Stefan and Reichel, Hans-Christian (Eds.): Mathematics 5 - 8 [in German] by Robert Müller and Günter Hanisch (Collaboration: Claudia Wenzel). With an Online-Addition by Hans-Stefan Siller and Robert Müller. öbv, Vienna 2010 (5,6), 2011 (7) and 2013 (8).
Bleier, Gabriele, Lindenberg, Judith, Lindner, Andreas and Süss-Stepancik, Evelyn: Dimensions Mathematics 5 - 8 [in German]. E. Dorner, Vienna 2017 (5,8), 2015 (6) and 2016 (7).

General Literature for planning lessons in math:
Barzel, B., Büchter, A. and Leuders, T.: Mathematik Methodik [Methods of mathematics. Handbook for lower and upper secondary level]. Cornelson, Berlin 2015 (8th edition, in German).
Barzel, B., Holzäpfel, L., Leuders, T. and Streit, C.: Mathematik unterrichten: Planen, durchführen, reflektieren [Teaching mathematics: planning, conducting, reflecting]. Cornelsen, Berlin 2014 (3rd edition, in German).

Group 3

max. 25 participants
Language: German
LMS: Moodle

Lecturers

Classes (iCal) - next class is marked with N

  • Wednesday 04.03. 13:15 - 14:45 Seminarraum 9 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock
  • Wednesday 11.03. 13:15 - 14:45 Seminarraum 9 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock
  • Wednesday 18.03. 13:15 - 14:45 Seminarraum 9 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock
  • Wednesday 25.03. 13:15 - 14:45 Seminarraum 9 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock
  • Wednesday 01.04. 13:15 - 14:45 Seminarraum 9 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock
  • Wednesday 22.04. 13:15 - 14:45 Seminarraum 9 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock
  • Wednesday 29.04. 13:15 - 14:45 Seminarraum 9 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock
  • Wednesday 06.05. 13:15 - 14:45 Seminarraum 9 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock
  • Wednesday 13.05. 13:15 - 14:45 Seminarraum 9 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock
  • Wednesday 20.05. 13:15 - 14:45 Seminarraum 9 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock
  • Wednesday 27.05. 13:15 - 14:45 Seminarraum 9 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock
  • Wednesday 03.06. 13:15 - 14:45 Seminarraum 9 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock
  • Wednesday 10.06. 13:15 - 14:45 Seminarraum 9 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock
  • Wednesday 17.06. 13:15 - 14:45 Seminarraum 9 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock
  • Wednesday 24.06. 13:15 - 14:45 Seminarraum 9 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock

Aims, contents and method of the course

Dieses Seminar soll Grundlagenwissen vermitteln, das für eine kompetente Unterrichtsplanung Voraussetzung ist. Dabei wird zunächst in einer allgemeinen Inputphase auf Aspekte der Unterrichtsqualität, der Methoden, der Auswahl von Inhalten und Aufgaben für Lern- und Leistungssituationen eingegangen. Anschließend werden in Teams Unterrichtssequenzen zu unterschiedlichen Kapiteln der Sekundarstufe ausgearbeitet und präsentiert.
Für Informationen zum Home-Learning siehe die Moodle-Seite des Kurses.

Assessment and permitted materials

- Präsentation ausgearbeiteter Unterrichtssequenzen in Gruppen
- Abgabe eines Portfolios in schriftlicher Form (Inhalte des Seminars, Ausführungen über die eigene Präsentation, Stundenplanung)
- regelmäßige Anwesenheit
- aktive Mitarbeit

Minimum requirements and assessment criteria

Regelmäßige Anwesenheit und Mitarbeit in der LVA, Präsentation, Portfolio.

Reading list

Wird in der LVA bekanntgegeben.

Group 4

max. 25 participants
Language: German
LMS: Moodle

Lecturers

Classes (iCal) - next class is marked with N

  • Wednesday 04.03. 11:30 - 13:00 Seminarraum 9 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock
  • Wednesday 11.03. 11:30 - 13:00 Seminarraum 9 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock
  • Wednesday 18.03. 11:30 - 13:00 Seminarraum 9 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock
  • Wednesday 25.03. 11:30 - 13:00 Seminarraum 9 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock
  • Wednesday 01.04. 11:30 - 13:00 Seminarraum 9 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock
  • Wednesday 22.04. 11:30 - 13:00 Seminarraum 9 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock
  • Wednesday 29.04. 11:30 - 13:00 Seminarraum 9 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock
  • Wednesday 06.05. 11:30 - 13:00 Seminarraum 9 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock
  • Wednesday 13.05. 11:30 - 13:00 Seminarraum 9 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock
  • Wednesday 20.05. 11:30 - 13:00 Seminarraum 9 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock
  • Wednesday 27.05. 11:30 - 13:00 Seminarraum 9 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock
  • Wednesday 03.06. 11:30 - 13:00 Seminarraum 9 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock
  • Wednesday 10.06. 11:30 - 13:00 Seminarraum 9 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock
  • Wednesday 17.06. 11:30 - 13:00 Seminarraum 9 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock
  • Wednesday 24.06. 11:30 - 13:00 Seminarraum 9 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock

Aims, contents and method of the course

Dieses Seminar soll Grundlagenwissen vermitteln, das für eine kompetente Unterrichtsplanung Voraussetzung ist. Dabei wird zunächst in einer allgemeinen Inputphase auf Aspekte der Unterrichtsqualität, der Methoden, der Auswahl von Inhalten und Aufgaben für Lern- und Leistungssituationen eingegangen. Anschließend werden in Teams Unterrichtssequenzen zu unterschiedlichen Kapiteln der Sekundarstufe ausgearbeitet und präsentiert.
Für Informationen zum Home-Learning siehe die Moodle-Seite des Kurses.

Assessment and permitted materials

- Präsentation ausgearbeiteter Unterrichtssequenzen in Gruppen
- Abgabe eines Portfolios in schriftlicher Form (Inhalte des Seminars, Ausführungen über die eigene Präsentation, Stundenplanung)
- regelmäßige Anwesenheit
- aktive Mitarbeit

Minimum requirements and assessment criteria

Regelmäßige Anwesenheit und Mitarbeit in der LVA, Präsentation, Portfolio

Reading list

Wird in der LVA bekanntgegeben.

Group 5

max. 25 participants
Language: German
LMS: Moodle

Lecturers

Classes (iCal) - next class is marked with N

  • Friday 06.03. 09:45 - 11:15 Seminarraum 9 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock
  • Friday 13.03. 09:45 - 11:15 Seminarraum 9 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock
  • Friday 20.03. 09:45 - 11:15 Seminarraum 9 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock
  • Friday 27.03. 09:45 - 11:15 Seminarraum 9 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock
  • Friday 03.04. 09:45 - 11:15 Seminarraum 9 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock
  • Friday 24.04. 09:45 - 11:15 Seminarraum 9 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock
  • Friday 08.05. 09:45 - 11:15 Seminarraum 9 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock
  • Friday 15.05. 09:45 - 11:15 Seminarraum 9 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock
  • Friday 22.05. 09:45 - 11:15 Seminarraum 9 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock
  • Friday 29.05. 09:45 - 11:15 Seminarraum 9 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock
  • Friday 05.06. 09:45 - 11:15 Seminarraum 9 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock
  • Friday 12.06. 09:45 - 11:15 Seminarraum 9 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock
  • Friday 19.06. 09:45 - 11:15 Seminarraum 9 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock
  • Friday 26.06. 09:45 - 11:15 Seminarraum 9 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock

Aims, contents and method of the course

Inhalte:
Ziele des Mathematikunterrichts
Aspekte der Unterrichtsqualität
Grundlagen der Unterrichtsplanung: Bildungsstandards, Lehrplan, Grundkompetenzen
Aspekte kurzfristiger, mittelfristiger und langfristiger Unterrichtsplanung
Auswahl von Inhalten und Aufgaben für Lern- und Leistungssituationen
Ziele:
Studierende können Planungen für verschiedene Phasen einzelner Unterrichtssequenzen (Einstieg, Vertiefung, Wiederholung, . . .) erstellen, einzelne Themenbereiche strukturieren und planen und Jahresplanungen verfassen. Sie beachten dabei Lehrplan, Bildungsstandards und Grundkompetenzen. Sie sind in der Lage, Planungen konstruktiv zu analysieren.
Methode:
Inputphase durch die Lehrende
Präsentationen durch Studierende: Studierende erstellen in Partnerarbeit bzw. in Dreiergruppen eine Unterrichtsplanung (wahlweise kurz- mittel oder langfristig) und präsentieren diese im Seminar.
Analyse und Diskussion der Präsentation im Seminar.

Assessment and permitted materials

Art der Leistungskontrolle und erlaubte Hilfsmittel
- Präsentation einer geplanten Unterrichtssequenz, der Struktur eines Themenbereichs oder einer Jahresplanung.
- Abgabe eines Portfolios mit folgenden Inhalten: Schriftliche Ausarbeitung der im Seminar präsentierten Planung mit Berücksichtigung der Rückmeldungen zur Präsentation; schriftliche Ausarbeitung einer zweiten Planung, welche die für die Präsentation gewählte Planung ergänzt (z. B. Jahresplanung für die Klassenstufe, aus der die Unterrichtssequenz gewählt wurde)
Allenfalls weitere ausgewählte Inhalte des Seminars
- Engagement in den Diskussionsphasen

Minimum requirements and assessment criteria

Mindestanforderungen und Beurteilungsmaßstab
Präsentation (30 %), Abgabe der Seminararbeit (50 %), konstruktive und regelmäßige Beteiligung an Diskussionen (20 %)
Anwesenheitspflicht.

Examination topics

Prüfungsstoff
Alle Inhalte der Lehrveranstaltung, insbesondere die fachlichen und fachdidaktischen Inhalte und Überlegungen der im Seminar präsentierten Planungen.

Reading list

Literatur
Barzel et al. (2012): Mathematik unterrichten: Planen, durchführen, reflektieren. Cornelsen, Berlin.
Bruder et al. (2015): Handbuch der Mathematikdidaktik. Springer Verlag, Berlin Heidelberg
Heckmann Kirsten, Padberg Friedhelm (2012): Unterrichtsentwürfe Mathematik Sekundarstufe I. Springer-Verlag, Berlin Heidelberg.
Aktuelle Schulbücher der Sekundarstufe 1 und 2

Group 6

max. 25 participants
LMS: Moodle

Lecturers

Classes (iCal) - next class is marked with N

If you want to participate in this course, it is necessary for you to come to the preparatory meeting (first unit at October 3, 11:30 hours) on time! Students not showing up at this meeting are un-registered for this course, and their places will be given to those students from the waiting list who are present at the meeting.

For information regarding Home-Learning please see the Moodle-Page of the course.

  • Tuesday 03.03. 11:30 - 13:00 Seminarraum 11 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock
  • Tuesday 10.03. 11:30 - 13:00 Seminarraum 11 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock
  • Tuesday 17.03. 11:30 - 13:00 Seminarraum 11 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock
  • Tuesday 24.03. 11:30 - 13:00 Seminarraum 11 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock
  • Tuesday 31.03. 11:30 - 13:00 Seminarraum 11 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock
  • Tuesday 21.04. 11:30 - 13:00 Seminarraum 11 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock
  • Tuesday 28.04. 11:30 - 13:00 Seminarraum 11 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock
  • Tuesday 05.05. 11:30 - 13:00 Seminarraum 11 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock
  • Tuesday 12.05. 11:30 - 13:00 Seminarraum 11 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock
  • Tuesday 19.05. 11:30 - 13:00 Seminarraum 11 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock
  • Tuesday 26.05. 11:30 - 13:00 Seminarraum 11 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock
  • Tuesday 09.06. 11:30 - 13:00 Seminarraum 11 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock
  • Tuesday 16.06. 11:30 - 13:00 Seminarraum 11 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock
  • Tuesday 23.06. 11:30 - 13:00 Seminarraum 11 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock
  • Tuesday 30.06. 11:30 - 13:00 Seminarraum 11 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock

Aims, contents and method of the course

Content: In this course students should try out different teaching methods to given topics. Several topics are provided, the students should prepare teaching units using one of the given teaching methods, and then actually perform these teaching units. The presenting students are going to have the role of the teachers, while the other students are the "school class". This is followed by a discussion about the teaching unit and the chosen teaching method. A few of the teaching units will be conducted in English.

Aims: Learning about and trying out different teaching methods. Acquiring competences to reflect about one's own teaching and about the teaching of others, as well as to give and take feedback.

Methods: group work, presentation, discussion

Assessment and permitted materials

The assessment is based on the presentation, the uploaded written version of the teaching preparations (using a mandatory matrix), and the regular active participation.

Update 3.4.2020: The presentation is held in BigBlueButton via Moodle, the active participation refers to the participation in the BigBlueButton-Session.

Minimum requirements and assessment criteria

Minimum requirements for a positive assessment:
*) Presenting a 60-minute teaching unit in groups
*) Uploading a written version of teaching preparations in Moodle until 30.06.2020
*) Regular active participation

Update 3.4.2020: The teaching unit is not performed, but presented as a talk. The duration of the presentation is not prescribed. The presentation is done by the group members without a physical meeting in BigBlueButton. The regular active participation refers to the participation in the BigBlueButton-Sessions.

Assessment criteria:
*) presentation of teaching unit (65 %)
*) written version of the teaching preparations (15 %)
*) regular participation in discussions (20 %)

Examination topics

Preparation and presentation of teaching unit by students; discussion, reflection and feedback about content and performance of the teaching unit.

Reading list

Ulovec, A. et al. (2014): Motivating and Exciting Methods in Mathematics and Science, 2nd edition [english language version] - available online at http://www.msc4all-project.eu/pdfs/Glossary_online.pdf

Group 7

max. 25 participants
Language: German
LMS: Moodle

Lecturers

Classes

LV findet an der PH Wien statt.
Achtung: Eingang ist nicht beim Haupteingang, sondern:
1010 Wien, Ettenreichgasse 45, Haus 1
Mi., 13:00-14:30
Beginn 4.3.2020
HS 1.0.003


Association in the course directory

UFMA07

Last modified: Tu 26.11.2024 00:32