Universität Wien

250193 SE Seminar for teaching practice (2021S)

4.00 ECTS (2.00 SWS), SPL 25 - Mathematik
Continuous assessment of course work

Summary

1 PH-NÖ Mürwald-Scheifinger , Moodle
2 PH-WIEN Schak , Moodle
3 KPH Krems Hauer-Typpelt , Moodle

Registration/Deregistration

Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).
Registration information is available for each group.

Groups

Group 1

max. 25 participants
Language: German
LMS: Moodle

Lecturers

Classes (iCal) - next class is marked with N

Due to COVID19 protection measures it isn´t possible to hold face-to-face events at the moment, so we are switching to a corresponding form of distance learning. As soon as the possibility exists the events will be held as face-to-face events.

  • Friday 26.02. 15:00 - 18:15 Digital
    Seminarraum 12 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock
  • Wednesday 17.03. 15:00 - 18:15 Digital
    Seminarraum 12 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock
  • Wednesday 24.03. 15:00 - 18:15 Digital
    Seminarraum 12 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock
  • Wednesday 14.04. 15:00 - 18:15 Digital
    Seminarraum 12 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock
  • Wednesday 28.04. 15:00 - 18:15 Digital
    Seminarraum 12 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock
  • Wednesday 12.05. 15:00 - 18:15 Digital
    Seminarraum 12 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock
  • Wednesday 26.05. 15:00 - 18:15 Digital
    Seminarraum 12 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock

Aims, contents and method of the course

- independently plan, implement and evaluate secondary mathematics lessons based on the current state of research
- develop competence-oriented and target group-oriented tasks and materials for mathematics lessons
- reflect on teaching in a theory-based way (within the framework of practical research or a mathematical project)
- use and evaluate support-, diagnostic- and examination- instruments in a targeted manner and use the information gained in a didactically meaningful way
- differentiate in lessons and deal professionally with heterogeneous learning situations
- professionally develop learning environments
- interacting in mathematics lessons
- analysing and dealing with errors and misconceptions
- heterogeneous learning situations
- Communication with parents or guardians
- Classroom observation, performance assessment and evaluation, use of diagnostic- and support tools

Assessment and permitted materials

prüfungsimmanent, Kurzreferate, Portfolio: Analyse der Lernziele;
praktische Beforschung einer Forschungsfrage oder Planung und Durchführung eines Projektes in Bezug auf Mathematik;
bei Anrechnung der Praxistätigkeit: gegenseitige Reflexion in Form von Lesson Study

Minimum requirements and assessment criteria

100% Anwesenheitspflicht, Mitarbeit, Erledigung der Arbeitsaufträge, ausgefüllter Praktikumspass

Examination topics

Die Schwerpunkte der Seminarblöcke ergeben den Prüfungsstoff, wobei es sich hierbei vor allem um erlebte Praxis und ihre kritische Reflexion handelt.

Reading list

Bruder, Regina, Hefendehl-Hebeker, Lisa, Schmidt-Thieme, Barbara und Weigand, Hans-Georg (Hrsg.): Handbuch der Mathematikdidaktik. Springer, Berlin, Heidelberg 2015.
Fischer, Roland und Malle, Günther: Mensch und Mathematik. Eine Einführung in didaktisches Denken und Handeln. Klagenfurter Beiträge zur Didaktik der Mathematik, Band 5. Profil Verlag, München 2004 (Nachdruck 2010).
Hirt, Ueli und Mattern, Kristen (Hrsg.): Coaching im Fachunterricht. Wie Unterrichtsentwicklung gelingt. Beltz Verlag, Weinheim und Basel 2014.
Leuders, Timo (Hrsg.): Mathematik-Didaktik. Praxishandbuch für die Sekundarstufe I und II. Cornelsen, Berlin 2018 (8. Aufl.).
Sill, Hans-Dieter (2019): Grundkurs Mathematikdidaktik. Brill Ferdinand Schöningh

Group 2

max. 25 participants
Language: German
LMS: Moodle

Lecturers

Classes (iCal) - next class is marked with N

Diese LV wird bis auf weiteres digital abgehalten (Link auf Moodle)

  • Friday 05.03. 13:15 - 16:30 Digital
    Seminarraum 9 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock
  • Friday 26.03. 13:15 - 16:30 Digital
    Seminarraum 9 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock
  • Friday 16.04. 13:15 - 16:30 Digital
    Seminarraum 9 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock
  • Friday 30.04. 13:15 - 16:30 Digital
    Seminarraum 9 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock
  • Friday 07.05. 13:15 - 16:30 Digital
    Seminarraum 9 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock
  • Friday 21.05. 13:15 - 16:30 Digital
    Seminarraum 9 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock
  • Friday 28.05. 13:15 - 16:30 Digital
    Seminarraum 9 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock

Aims, contents and method of the course

Siehe Gruppe 1

Assessment and permitted materials

Siehe Gruppe 1

Minimum requirements and assessment criteria

Siehe Gruppe 1

Examination topics

Siehe Gruppe 1

Reading list

Siehe Gruppe 1

Group 3

max. 25 participants
Language: German
LMS: Moodle

Lecturers

Classes (iCal) - next class is marked with N

Die Lehrveranstaltung wird zur im Vorlesungsverzeichnis angegebenen Zeit via im Moodle-Kurs angelegter Videokonferenzen abgehalten.

  • Tuesday 02.03. 13:15 - 16:30 Digital
    Seminarraum 7 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock
  • Tuesday 16.03. 13:15 - 16:30 Digital
    Seminarraum 7 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock
  • Tuesday 13.04. 13:15 - 16:30 Digital
    Seminarraum 7 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock
  • Tuesday 20.04. 13:15 - 16:30 Digital
    Seminarraum 7 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock
  • Tuesday 01.06. 13:15 - 16:30 Digital
    Seminarraum 7 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock
  • Tuesday 15.06. 13:15 - 16:30 Digital
    Seminarraum 7 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock

Aims, contents and method of the course

siehe Gruppe 1

Assessment and permitted materials

siehe Gruppe 1

Minimum requirements and assessment criteria

siehe Gruppe 1

Examination topics

siehe Gruppe 1

Reading list

siehe Gruppe 1

Association in the course directory

UFMAMA05

Last modified: Tu 26.11.2024 00:32