250193 SE Seminar for teaching practice (2021S)
Continuous assessment of course work
Labels
Summary
Registration/Deregistration
Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).
- Registration is open from Mo 01.02.2021 00:00 to Tu 16.02.2021 23:59
- Deregistration possible until We 31.03.2021 23:59
Registration information is available for each group.
Groups
Group 1
max. 25 participants
Language: German
LMS: Moodle
Lecturers
- Elisabeth Mürwald-Scheifinger
- Laura Voglhofer (Student Tutor)
Classes (iCal) - next class is marked with N
Due to COVID19 protection measures it isn´t possible to hold face-to-face events at the moment, so we are switching to a corresponding form of distance learning. As soon as the possibility exists the events will be held as face-to-face events.
-
Friday
26.02.
15:00 - 18:15
Digital
Seminarraum 12 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock -
Wednesday
17.03.
15:00 - 18:15
Digital
Seminarraum 12 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock -
Wednesday
24.03.
15:00 - 18:15
Digital
Seminarraum 12 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock -
Wednesday
14.04.
15:00 - 18:15
Digital
Seminarraum 12 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock -
Wednesday
28.04.
15:00 - 18:15
Digital
Seminarraum 12 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock -
Wednesday
12.05.
15:00 - 18:15
Digital
Seminarraum 12 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock -
Wednesday
26.05.
15:00 - 18:15
Digital
Seminarraum 12 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock
Aims, contents and method of the course
Assessment and permitted materials
prüfungsimmanent, Kurzreferate, Portfolio: Analyse der Lernziele;
praktische Beforschung einer Forschungsfrage oder Planung und Durchführung eines Projektes in Bezug auf Mathematik;
bei Anrechnung der Praxistätigkeit: gegenseitige Reflexion in Form von Lesson Study
praktische Beforschung einer Forschungsfrage oder Planung und Durchführung eines Projektes in Bezug auf Mathematik;
bei Anrechnung der Praxistätigkeit: gegenseitige Reflexion in Form von Lesson Study
Minimum requirements and assessment criteria
100% Anwesenheitspflicht, Mitarbeit, Erledigung der Arbeitsaufträge, ausgefüllter Praktikumspass
Examination topics
Die Schwerpunkte der Seminarblöcke ergeben den Prüfungsstoff, wobei es sich hierbei vor allem um erlebte Praxis und ihre kritische Reflexion handelt.
Reading list
Bruder, Regina, Hefendehl-Hebeker, Lisa, Schmidt-Thieme, Barbara und Weigand, Hans-Georg (Hrsg.): Handbuch der Mathematikdidaktik. Springer, Berlin, Heidelberg 2015.
Fischer, Roland und Malle, Günther: Mensch und Mathematik. Eine Einführung in didaktisches Denken und Handeln. Klagenfurter Beiträge zur Didaktik der Mathematik, Band 5. Profil Verlag, München 2004 (Nachdruck 2010).
Hirt, Ueli und Mattern, Kristen (Hrsg.): Coaching im Fachunterricht. Wie Unterrichtsentwicklung gelingt. Beltz Verlag, Weinheim und Basel 2014.
Leuders, Timo (Hrsg.): Mathematik-Didaktik. Praxishandbuch für die Sekundarstufe I und II. Cornelsen, Berlin 2018 (8. Aufl.).
Sill, Hans-Dieter (2019): Grundkurs Mathematikdidaktik. Brill Ferdinand Schöningh
Fischer, Roland und Malle, Günther: Mensch und Mathematik. Eine Einführung in didaktisches Denken und Handeln. Klagenfurter Beiträge zur Didaktik der Mathematik, Band 5. Profil Verlag, München 2004 (Nachdruck 2010).
Hirt, Ueli und Mattern, Kristen (Hrsg.): Coaching im Fachunterricht. Wie Unterrichtsentwicklung gelingt. Beltz Verlag, Weinheim und Basel 2014.
Leuders, Timo (Hrsg.): Mathematik-Didaktik. Praxishandbuch für die Sekundarstufe I und II. Cornelsen, Berlin 2018 (8. Aufl.).
Sill, Hans-Dieter (2019): Grundkurs Mathematikdidaktik. Brill Ferdinand Schöningh
Group 2
max. 25 participants
Language: German
LMS: Moodle
Lecturers
Classes (iCal) - next class is marked with N
Diese LV wird bis auf weiteres digital abgehalten (Link auf Moodle)
-
Friday
05.03.
13:15 - 16:30
Digital
Seminarraum 9 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock -
Friday
26.03.
13:15 - 16:30
Digital
Seminarraum 9 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock -
Friday
16.04.
13:15 - 16:30
Digital
Seminarraum 9 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock -
Friday
30.04.
13:15 - 16:30
Digital
Seminarraum 9 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock -
Friday
07.05.
13:15 - 16:30
Digital
Seminarraum 9 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock -
Friday
21.05.
13:15 - 16:30
Digital
Seminarraum 9 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock -
Friday
28.05.
13:15 - 16:30
Digital
Seminarraum 9 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock
Aims, contents and method of the course
Siehe Gruppe 1
Assessment and permitted materials
Siehe Gruppe 1
Minimum requirements and assessment criteria
Siehe Gruppe 1
Examination topics
Siehe Gruppe 1
Reading list
Siehe Gruppe 1
Group 3
max. 25 participants
Language: German
LMS: Moodle
Lecturers
Classes (iCal) - next class is marked with N
Die Lehrveranstaltung wird zur im Vorlesungsverzeichnis angegebenen Zeit via im Moodle-Kurs angelegter Videokonferenzen abgehalten.
-
Tuesday
02.03.
13:15 - 16:30
Digital
Seminarraum 7 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock -
Tuesday
16.03.
13:15 - 16:30
Digital
Seminarraum 7 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock -
Tuesday
13.04.
13:15 - 16:30
Digital
Seminarraum 7 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock -
Tuesday
20.04.
13:15 - 16:30
Digital
Seminarraum 7 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock -
Tuesday
01.06.
13:15 - 16:30
Digital
Seminarraum 7 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock -
Tuesday
15.06.
13:15 - 16:30
Digital
Seminarraum 7 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock
Aims, contents and method of the course
siehe Gruppe 1
Assessment and permitted materials
siehe Gruppe 1
Minimum requirements and assessment criteria
siehe Gruppe 1
Examination topics
siehe Gruppe 1
Reading list
siehe Gruppe 1
Association in the course directory
UFMAMA05
Last modified: Tu 26.11.2024 00:32
- develop competence-oriented and target group-oriented tasks and materials for mathematics lessons
- reflect on teaching in a theory-based way (within the framework of practical research or a mathematical project)
- use and evaluate support-, diagnostic- and examination- instruments in a targeted manner and use the information gained in a didactically meaningful way
- differentiate in lessons and deal professionally with heterogeneous learning situations
- professionally develop learning environments
- interacting in mathematics lessons
- analysing and dealing with errors and misconceptions
- heterogeneous learning situations
- Communication with parents or guardians
- Classroom observation, performance assessment and evaluation, use of diagnostic- and support tools