Warning! The directory is not yet complete and will be amended until the beginning of the term.
260115 SE Gender and Diversity in Physics Teaching (2012S)
Continuous assessment of course work
Labels
Vorbesprechung: FR 09.03.2012 11.00-12.00 Ort: Seminarraum, Zi.504-506, Währinger Straße 17, 5. Stk., 1090 Wien.
Termine nach Vereinabrung.
ACHTUNG: persönliche Anmeldung erforderlich, per e-mail: ilse.bartosch@univie.ac.at
Termine nach Vereinabrung.
ACHTUNG: persönliche Anmeldung erforderlich, per e-mail: ilse.bartosch@univie.ac.at
Details
max. 12 participants
Language: German
Lecturers
Classes
Currently no class schedule is known.
Information
Aims, contents and method of the course
Assessment and permitted materials
Course with immanent character, writing a paper based on the observations made and the literature discussed
Minimum requirements and assessment criteria
Awareness of the origin of gender inequities in physics education and the personal involvement in the problem
Studying data an theoretical perspectives on inequity in physics lessons
Planning, conducting and discussing an observation in a science class room
Studying data an theoretical perspectives on inequity in physics lessons
Planning, conducting and discussing an observation in a science class room
Examination topics
interactive class based on reading, viewing, discussing, doing scientific work (field study)
Reading list
Brickhouse, Nancy W. (2001). Embodying Science: A Feminist Perspective on Learning. Journal of Research in Science Teaching, 38(3), S. 282-195.
Brotman, Jennie S. u. Moore, Felicia M. (2008). Girls and Science: A Review of Four Themes in the Science Education Literature. Journal of Research in Science Education, 45(9), S. 971-1002.
Götschel, Helene. (2008). Physik: Gender goes Physical - Geschlechterverhältnisse, Geschlechtervorstellungen und die Erscheinungen der unbelebten Natur. In: Becker, R. u. Kortendiek, B. (Hrsg.), Handbuch Frauen- und Geschlechterforschung. Theorie, Methoden, Empirie (S. 834-842). Wiesbaden: Verlag für Sozialwissenschaften.
Hazari, Zahra, Sonnert, Gerhard, Sadler, Philip M. u. Shanahan, Marie-Claire. (2009). Connecting High School Physics Experiences, Outcome Expectations, Physics Identity, and Physics Career Choice: A Gender Study. Journal of Physics Education, 47, S. 978-1003.
Lembens, Anja, Bartosch, Ilse (2012): Genderfroschung in der Chemie- und Physikdidaktik. (Publikation in Vorbereitung)
Willems, Katharina. (2008). Ist Physik nur was für Jungs? Blick auf Fachimages und Konstruktionsprozesse im Unterrichtsfach Physik. In: Faulstich-Wieland, H., Willems, K., Feltz, N., Freese, U. u. Läzer, K. L. (Hrsg.), Genus - geschlechtergerechter naturwissenschaftlicher Unterricht in der Sekundarstufe I. (S. 17-28). Bad Heilbrunn: Klinkhardt
Brotman, Jennie S. u. Moore, Felicia M. (2008). Girls and Science: A Review of Four Themes in the Science Education Literature. Journal of Research in Science Education, 45(9), S. 971-1002.
Götschel, Helene. (2008). Physik: Gender goes Physical - Geschlechterverhältnisse, Geschlechtervorstellungen und die Erscheinungen der unbelebten Natur. In: Becker, R. u. Kortendiek, B. (Hrsg.), Handbuch Frauen- und Geschlechterforschung. Theorie, Methoden, Empirie (S. 834-842). Wiesbaden: Verlag für Sozialwissenschaften.
Hazari, Zahra, Sonnert, Gerhard, Sadler, Philip M. u. Shanahan, Marie-Claire. (2009). Connecting High School Physics Experiences, Outcome Expectations, Physics Identity, and Physics Career Choice: A Gender Study. Journal of Physics Education, 47, S. 978-1003.
Lembens, Anja, Bartosch, Ilse (2012): Genderfroschung in der Chemie- und Physikdidaktik. (Publikation in Vorbereitung)
Willems, Katharina. (2008). Ist Physik nur was für Jungs? Blick auf Fachimages und Konstruktionsprozesse im Unterrichtsfach Physik. In: Faulstich-Wieland, H., Willems, K., Feltz, N., Freese, U. u. Läzer, K. L. (Hrsg.), Genus - geschlechtergerechter naturwissenschaftlicher Unterricht in der Sekundarstufe I. (S. 17-28). Bad Heilbrunn: Klinkhardt
Association in the course directory
LA-Ph131b, LA-Ph232, LA-Ph233
Last modified: Fr 31.08.2018 08:55
Theoretical perspectives on gender and diversity in physics classrooms
Gathering practical knowledge in identifying “doing difference” (observational fieldstudies )
Discussing possibilities for teaching for equality in physics lessons