Universität Wien

267034 SE Deeper educational insights (2017W)

into the topic radiation (Modern Physics)

4.00 ECTS (2.00 SWS), SPL 26 - Physik
Continuous assessment of course work

Registration/Deregistration

Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).

Details

max. 20 participants
Language: German

Lecturers

Classes

Vorbesprechung: 02.10.17, 15:00-16:00 Uhr, AECC Physik

Mo 15:00-17:00 Uhr, AECC Physik


Information

Aims, contents and method of the course

Ziel der Lehrveranstaltung ist ein tieferes Verständnis für Strahlung. Die TeilnehmerInnen bearbeiten verschiedene Teile des Spektrum sowohl von fachlicher als auch fachdidaktischer Seite. Ziel ist die Entwicklung und Ausarbeitung einer Unterrichtssequenz, welche in einem weiteren Schritt umsetzbar ist.
Zusätzlich erfolgt eine fachliche Klärung um die Wirkung von Strahlung auf Materie und Menschen.

Assessment and permitted materials

Beurteilt wird die entwickelte Sequenz.

Minimum requirements and assessment criteria

Teilnahme an den Präsenzterminen;
Bearbeiten der Arbeitsaufträge;
Präsentation erstellen und Bericht verfassen

Examination topics

Reading list

Thomas Plotz. „Students’ conceptions about radiation and what to do about them“. In: Physics Education (2017) 52(1). issn: 1361-6552.
Thomas Plotz und Martin Hopf. „Two concepts of radiation - a case study to investigate existing preconceptions“. In: European Journal of Science and
Mathematics Education (2016) 4(4), S. 447–459. issn: 2301-251X.
Neumann, S. & Hopf, M. (2011). Was verbinden Schülerinnen und Schüler mit dem Begriff "Strahlung". Zeitschrift für Didaktik der Naturwissenschaften, 17, 157–176.
Neumann, S. & Hopf, M. (2012). Students’ Conceptions About ‘Radiation’: Results
from an Explorative Interview Study of 9th Grade Students. Journal of Science
Education and Technology, 21(6), 826–834. doi:10.1007/s10956-012-9369-9
Neumann, S. & Hopf, M. (2013). Children’s Drawings About ‘Radiation’ - Before and After Fukushima. Research in Science Education, 43(4), 1535–1549. doi:10.1007/s11165-012-9320-3

Association in the course directory

LA-Ph232, LA-Ph233, LA-Ph71 fW, UF PHYS 14, UF MA PHYS 02a, UF MA PHYS 02b

Last modified: Mo 07.09.2020 15:41