Universität Wien

270049 SE Introduction to didactics of chemistry (2022S)

2.00 ECTS (2.00 SWS), SPL 27 - Chemie
Continuous assessment of course work

Registration/Deregistration

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Details

max. 25 participants
Language: German

Lecturers

Classes (iCal) - next class is marked with N

Teil 1 (Prof. Anton): Mittwoch, 10.30-12 Uhr, Start 2.3. im SR3 (Währingerstr. 42)
Teil 2 (Univ.-Prof. Dr. Anja Lembens): Mittwochs, 10:15-11:45, ab 27.04. im Seminarraum der AECCs, Porzellangasse 4, Stiege 2, 3. Stock, Raum 311

Der erste Teil (6 Termine bei Prof. Michael Anton) beginnt am Mi, 2.3.22 um 10 Uhr im SR3 (Währingerstr. 42), fallweise auch als online-Veranstaltung; rechtzeitige Information erfolgt auch über Email., Termine jeweils Mittwoch (2.3., 9.3., 16.3., 23.3., 30.3., 6.4.)

Der zweite Teil (Prof. Lembens) beginnt am 27.04. um 10:15 Uhr im Seminarraum der AECCs (Porzellangasse 4/2/3), jeweils mittwochs (27.04., 04.05., 11.05., 25.05., 01.06., 08.06., 15.06., 22.6.).

  • Wednesday 02.03. 10:30 - 12:00 Seminarraum 3 Organische Chemie 1OG Boltzmanngasse 1
  • Wednesday 09.03. 10:30 - 12:00 Seminarraum 3 Organische Chemie 1OG Boltzmanngasse 1
  • Wednesday 16.03. 10:30 - 12:00 Seminarraum 3 Organische Chemie 1OG Boltzmanngasse 1
  • Wednesday 23.03. 10:30 - 12:00 Seminarraum 3 Organische Chemie 1OG Boltzmanngasse 1
  • Wednesday 30.03. 10:30 - 12:00 Seminarraum 3 Organische Chemie 1OG Boltzmanngasse 1
  • Wednesday 06.04. 10:30 - 12:00 Seminarraum 3 Organische Chemie 1OG Boltzmanngasse 1

Information

Aims, contents and method of the course

This course gives an introduction to the emerging science of didactics in chemistry. Several aspects such as Learner Conceptions, Conceptual Change, Learners' Competences in Science Classes, Didactical Reconstruction, Lesson Planing and others will be discussed.

Assessment and permitted materials

The assessment consists of the following parts:
1.) active participation (10%)
2.) short presentation (20%)
3.) self-reflection (25%)
4.) reflection of teaching sequence (15%)
5.) planning and presentation of a teaching sequence (25%)

Minimum requirements and assessment criteria

Regular and active attendance, submitting the required contributions on time. The course can only be completed successfully if the planning and presenting of a teaching sequence is assessed positively.

Examination topics

Course with active student participation

Reading list

Anton, M. A. (2019). Chemieunterricht verstehen. Zur Didaktik und Mathetik der Chemie. Beau Bassin/Mauritius: Lehrbuchverlag.
Anton, M. A. (2008) Kompendium Chemiedidaktik. Bad Heilbrunn: Klinkhardt (beim Autor für 5 € zu erhalten)
Barke, H.-D. (2006). Chemiedidaktik – Diagnose und Korrektur von Schülervorstellungen. Berlin: Springer
Beck, H. (2020). Das neue Lernen heißt Verstehen. Berlin: Ullstein
El-Mafaalani, A. (2020). Mythos Bildung – Die ungerechte Gesellschaft, ihr Bildungssystem und seine Zukunft. Köln: Kiepenheuer & Witsch
Fischer, Chr. et al. (Hrsg.) (2017). Potenzialentwicklung. Begabungsförderung. Bildung der Vielfalt. Münster: Waxmann
Forster, J. K. (2014) Gedächtnis und Gehirn. Stuttgart: Reclam
Heering, A. (2013). Jule und der Schrecken der Chemie. Weinheim: Wiley-VCH
Korte, M. (2017). Wir sind Gedächtnis – Wie unsere Erinnerungen bestimmen, wer wir sind. München: dva
Lo, Mun Ling (2015). Lernen durch Variation – Implementierung der Variationstheorie in Schule und Bildungsforschung. Münster: Waxmann
Merzyn, G. (2017). Merkmale guter Lehrer in Physik, Chemie, Biologie. PhyDid 16 (2017) 1, 67-80
Reiners, Chr. S. (2017). Chemie vermitteln - Fachdidaktische Grundlagen und Implikationen (S. 148-177). Berlin: Springer
Roth, G. (2017). Was das Gehirn zum Lernen braucht – Neurokognitive Tipps für die Schule. BiuZ 47 (2017) 5, 326-331
Sommer, K.; Wambach-Laicher, J.; Pfeifer, P. (Hrsg.) (2018). Konkrete Fachdidaktik Chemie – Grundlagen für das Lernen und Lehren im Chemieunterricht. Seelze: Aulis
Spitzer, M.; Herschkowitz, N. (2019). Wie Kinder denken lernen – Die kognitive Entwicklung vom 1. bis 12. Lebensjahr. München: mvg
Terhart, E. (2009). Didaktik: Eine Einführung. Stuttgart: Reclam

Barke, H.-D. (2015). Brönsted-Säuren und Brönsted-Basen. Chemie & Schule, 30 (1).
Carr, M. (1984). Model confusion in chemistry. Research in Science Education, 14 (1), 97–103.
Duit, R. (2010a). Didaktische Rekonstruktion. Piko-Brief (3), 1–5.
Duit, R. (2010b). Schülervorstellungen und Lernen von Physik. Piko-Brief (1), 1–5.
Garnett, P. J., Garnett, P. J. & Hackling, M. W. (1995). Students alternative conceptions in chemistry: A review of research and implications for teaching and learning. Studies in Science Education, 25, 69–95.
Hopf, M., Lembens, A. & Kapelari, S. (Hg.). (2017). Kompetenz. Plus Lucis.
Johnstone, A. (1991). Why is science difficult to learn? Journal of Computer Assisted Learning, 7, 75–83.
Johnstone, A. (2000). Teaching of Chemistry - logical or psychological? Chemistry Education Research and Practice, 1, 9–15.
Kind, V. (2004). Beyond Appearances: Students' Misconceptions About Basic Chemical Ideas.
Möller, K. (2019). Lernen von Naturwissenschaften heißt: Vorstellungen verändern. In P. Labudde & S. Metzger (Hg.), utb Pädagogik. Fachdidaktik Naturwissenschaft: 1. - 9. Schuljahr (3. Aufl., S. 59–70).
Wilhelm, M. (2016). Ein Einstieg, der den Unterrichtsverlauf trägt. Profil, 16, 34–35.

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UF CH 13

Last modified: We 22.06.2022 12:09