Universität Wien
Warning! The directory is not yet complete and will be amended until the beginning of the term.

270309 SE Einführung in die Didaktik der Chemie (2025W)

2.00 ECTS (2.00 SWS), SPL 27 - Chemie
Continuous assessment of course work

Details

max. 25 participants
Language: German

Lecturers

    Classes

    Currently no class schedule is known.

    Information

    Aims, contents and method of the course

    This course gives an introduction to the emerging science of didactics in chemistry. Several aspects such as Learner Conceptions, Conceptual Change, Learners' Competences in Science Classes, Didactical Reconstruction, Lesson Planing and others will be discussed.

    Assessment and permitted materials

    The assessment consists of the following parts:
    1.) active participation (10%)
    2.) short presentation (20%)
    3.) self-reflection (25%)
    4.) reflection of teaching sequence (15%)
    5.) planning and presentation of a teaching sequence (25%)

    Minimum requirements and assessment criteria

    Regular and active attendance, submitting the required contributions on time (1 to 5). The course can only be completed successfully if the final interview is assessed positively.

    Examination topics

    Course with active student participation

    Reading list

    Anton, M. A. (2019/2024). Chemieunterricht verstehen. Zur Didaktik und Mathetik der Chemie. Beau Bassin/Mauritius: Lehrbuchverlag.
    Barke, H.-D. (2006). Chemiedidaktik – Diagnose und Korrektur von Schülervorstellungen. Berlin: Springer
    Beck, H. (2020). Das neue Lernen heißt Verstehen. Berlin: Ullstein
    Fischer, Chr. et al. (Hrsg.) (2017). Potenzialentwicklung. Begabungsförderung. Bildung der Vielfalt. Münster: Waxmann
    Forster, J. K. (2014) Gedächtnis und Gehirn. Stuttgart: Reclam
    Heering, A. (2013). Jule und der Schrecken der Chemie. Weinheim: Wiley-VCH
    Korte, M. (2017). Wir sind Gedächtnis – Wie unsere Erinnerungen bestimmen, wer wir sind. München: dva
    Lembens, A. & Prechtl, M. (2024). Sensibilisierung von (angehenden) Lehrer*innen für geschlechterbezogene Aspekte in der Didaktik der Chemie. In: S. Huch und M. Erlemann (Hrsg.), Gender & Diversity Studies in MINT meets Naturwissenschaftsdidaktik, Edition Fachdidaktiken, https://doi.org/10.1007/978-3-658-43616-2_8
    Lo, Mun Ling (2015). Lernen durch Variation – Implementierung der Variationstheorie in Schule und Bildungsforschung. Münster: Waxmann
    Merzyn, G. (2017). Merkmale guter Lehrer in Physik, Chemie, Biologie. PhyDid 16 (2017) 1, 67-80
    Reiners, Chr. S. (2017). Chemie vermitteln - Fachdidaktische Grundlagen und Implikationen (S. 148-177). Berlin: Springer
    Roth, G. (2017). Was das Gehirn zum Lernen braucht – Neurokognitive Tipps für die Schule. BiuZ 47 (2017) 5, 326-331
    Sommer, K.; Wambach-Laicher, J.; Pfeifer, P. (Hrsg.) (2018). Konkrete Fachdidaktik Chemie – Grundlagen für das Lernen und Lehren im Chemieunterricht. Seelze: Aulis
    Terhart, E. (2009). Didaktik: Eine Einführung. Stuttgart: Reclam
    Barke, H.-D. (2015). Brönsted-Säuren und Brönsted-Basen. Chemie & Schule, 30 (1).
    Carr, M. (1984). Model confusion in chemistry. Research in Science Education, 14 (1), 97–103.
    Duit, R. (2010a). Didaktische Rekonstruktion. Piko-Brief (3), 1–5.
    Duit, R. (2010b). Schülervorstellungen und Lernen von Physik. Piko-Brief (1), 1–5.
    Garnett, P. J., Garnett, P. J. & Hackling, M. W. (1995). Students alternative conceptions in chemistry: A review of research and implications for teaching and learning. Studies in Science Education, 25, 69–95.
    Hopf, M., Lembens, A. & Kapelari, S. (Hg.). (2017). Kompetenz. Plus Lucis.
    Johnstone, A. (1991). Why is science difficult to learn? Journal of Computer Assisted Learning, 7, 75–83.
    Johnstone, A. (2000). Teaching of Chemistry - logical or psychological? Chemistry Education Research and Practice, 1, 9–15.
    Kind, V. (2004). Beyond Appearances: Students' Misconceptions About Basic Chemical Ideas.
    Möller, K. (2019). Lernen von Naturwissenschaften heißt: Vorstellungen verändern. In P. Labudde & S. Metzger (Hg.), utb Pädagogik. Fachdidaktik Naturwissenschaft: 1. - 9. Schuljahr (3. Aufl., S. 59–70).
    Wilhelm, M. (2016). Ein Einstieg, der den Unterrichtsverlauf trägt. Profil, 16, 34–35.

    Association in the course directory

    UF CH 13

    Last modified: Fr 27.06.2025 00:02