290016 KU Research Methods in Geography (2018S)
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Details
Language: German
Examination dates
- Wednesday 27.06.2018 08:00 - 09:30 Hörsaal I NIG Erdgeschoß
- Wednesday 12.09.2018 16:45 - 18:15 Hörsaal I NIG Erdgeschoß
- Monday 12.11.2018 19:00 - 20:30 Hörsaal I NIG Erdgeschoß
- Wednesday 16.01.2019 16:45 - 18:15 Hörsaal I NIG Erdgeschoß
- Wednesday 06.03.2019 15:00 - 16:30 Hörsaal I NIG Erdgeschoß
Lecturers
Classes (iCal) - next class is marked with N
- Monday 05.03. 13:15 - 14:45 Hörsaal 13 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock
- Monday 19.03. 13:15 - 14:45 Hörsaal 13 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock
- Monday 09.04. 13:15 - 14:45 Hörsaal 13 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock
- Monday 16.04. 13:15 - 14:45 Hörsaal 13 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock
- Monday 23.04. 13:15 - 14:45 Hörsaal 13 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock
- Monday 30.04. 13:15 - 14:45 Hörsaal 13 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock
- Monday 07.05. 13:15 - 14:45 Hörsaal 13 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock
- Monday 14.05. 13:15 - 14:45 Hörsaal 13 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock
- Monday 28.05. 13:15 - 14:45 Hörsaal 13 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock
- Monday 04.06. 13:15 - 14:45 Hörsaal 13 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock
- Monday 11.06. 13:15 - 14:45 Hörsaal 13 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock
- Monday 18.06. 13:15 - 14:45 Hörsaal 13 Oskar-Morgenstern-Platz 1 2.Stock
Information
Aims, contents and method of the course
Assessment and permitted materials
Final exam including evaluation and empirical implementation of different steps in research. No Multiple-Choice-Test. Extra credits for optional exercises during the semester. Calculator (no handy, no tablet) permitted during final exam.
Minimum requirements and assessment criteria
Minimum 51 points (out of 100) for final exam.
With extra credits for optional exercises: Minimum 46 points for final exam, in total minimum 51 points.
With extra credits for optional exercises: Minimum 46 points for final exam, in total minimum 51 points.
Examination topics
Forschungsfragen und Forschungshypothesen
Recherche von Fachliteratur sowie von statistischen Daten
Zitierung und Paraphrasierung von Fachliteratur
Methoden der Datenerhebung in der Humangeographie
Befragungen und Interviews
Erstellung von Forschungsplänen
Stichprobenauswahl
Auswertung von Interviewtexten
Aufbau wissenschaftlicher Arbeiten
Wissenschaftlich Schreiben
Recherche von Fachliteratur sowie von statistischen Daten
Zitierung und Paraphrasierung von Fachliteratur
Methoden der Datenerhebung in der Humangeographie
Befragungen und Interviews
Erstellung von Forschungsplänen
Stichprobenauswahl
Auswertung von Interviewtexten
Aufbau wissenschaftlicher Arbeiten
Wissenschaftlich Schreiben
Reading list
Baade, J. / Gertel, H. / Schlottmann, A. (2014): Wissenschaftlich arbeiten. Ein Leitfaden für Studierende der Geographie. Göttingen: UTB.
Meier Kruker, Verena und Jürgen Rauh (2005): Arbeitsmethoden der Humangeographie. Darmstadt: Wissenschaftliche Buchgesellschaft.
Mattissek, Anika, Pfaffenbach, Carmella und Paul Reuber (2013): Methoden der empirischen Humangeographie. Braunschweig: Westermann.
Meier Kruker, Verena und Jürgen Rauh (2005): Arbeitsmethoden der Humangeographie. Darmstadt: Wissenschaftliche Buchgesellschaft.
Mattissek, Anika, Pfaffenbach, Carmella und Paul Reuber (2013): Methoden der empirischen Humangeographie. Braunschweig: Westermann.
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(BA UF GW 10)
Last modified: Mo 07.09.2020 15:42
Part 1. How to do research in Geography
Part 2. References and the use of literature
Part 3. Data collection
Part 4. Data analysis
Part 5. Writing scientific textsAims: Students are able to draft geographic research questions and related hypotheses. They are familiar with different options of literature search and data sources. They are able to use and cite literature correctly. They are familiar with different methods of data collections and are able to amplify basic aspects one has to consider in empirical work. They are able to prepare a research plan with adequate data collection and evaluation methods for a given research question. They are familiar with basic rules for sample design. They are familiar with basic methods of analyzing texts and are able to apply them on small example texts. They are familiar with basic rules one has to consider in writing scientific texts.Method: Lecture with flipped classroom elements, i.e. preparatory and integrated activities to support learning processes.