Universität Wien

290027 SE Didactic Seminar Accompanying Teaching Practice, Group D (2015S)

2.00 ECTS (2.00 SWS), SPL 29 - Geographie
Continuous assessment of course work

Registration/Deregistration

Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).

Details

max. 28 participants
Language: German

Lecturers

Classes (iCal) - next class is marked with N

  • Friday 20.03. 13:00 - 15:00 Seminarraum Geographie NIG 5.OG C0528
  • Saturday 09.05. 09:00 - 18:00 Hörsaal 4C Geographie NIG 4.OG C0409
  • Friday 29.05. 13:00 - 15:00 Hörsaal 4C Geographie NIG 4.OG C0409
  • Saturday 30.05. 09:00 - 18:00 Hörsaal 4C Geographie NIG 4.OG C0409
  • Friday 12.06. 09:00 - 18:00 Hörsaal 4C Geographie NIG 4.OG C0409

Information

Aims, contents and method of the course

In this seminar the planned teaching units of the student groups involved are critically reflected and the real teaching performances will be analysed. Each group will have the opportunity to be confronted with the opinions and critical remarks of the pupils they taught. That means the pupils and the teacher will be invited to the seminar session in which the specific teaching performance of the students will be discussed. The seminar sessions which are not focussed on the reflection of teaching experiences will be dedicated to specific didactic issues such as evaluation, key problems etc. The main objective of the seminar is to improve the overall didactic performance of the future teachers and to support their pedagogic abilities.

Assessment and permitted materials

Minimum requirements and assessment criteria

In der Lehrveranstaltung stellen die einzelnen Unterrichtsplanungsgruppen im Rahmen des Micro-Teaching Verfahrens positive und negative Unterrichtssequenzen vor, die von der Gesamtgruppe kritisch reflektiert und kommentiert werden. Ziel ist die Herausarbeitung der jeweils optimalen Planungssequenzen.

Examination topics

Neben der Präsentation von Planungsschritten, der schulpraktischen Lernprozesse, wird die schriftliche Ausarbeitung von alternativen Lehreinheiten verlangt, für all jene Unterrichtssequenzen, die als suboptimal bewertet wurden. Dazu kommt die Bewertung der schriftlichen Reflexion der im Rahmen der Unterrichtsplanung ausgeführten Erwartungen der Planungsgruppe vor dem Hintergrund der realen Unterrichtserfahrungen sowie die Ausarbeitung der individuellen Planungseinheiten im Rahmen der Unterrichtspraxis.

Reading list


Association in the course directory

(L2-f2)

Last modified: Mo 07.09.2020 15:42