290068 PS Proseminar on Subject Specific Didactics: Didactics of "Geography and Economics" (2024S)
Continuous assessment of course work
Labels
Summary
Registration/Deregistration
Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).
- Registration is open from We 07.02.2024 08:00 to Tu 20.02.2024 08:00
- Registration is open from We 21.02.2024 12:00 to We 28.02.2024 08:00
- Deregistration possible until Su 31.03.2024 23:59
Registration information is available for each group.
Groups
Group 1
In der ersten Einheit besteht Anwesenheitspflicht (bei Abwesenheit: Abmeldung von der Lehrveranstaltung).
max. 30 participants
Language: German
LMS: Moodle
Lecturers
Classes (iCal) - next class is marked with N
Dienstag, 16.04.2024, 09:00 - 12:20 Uhr: Österreichisches Gesellschafts- und Wirtschaftsmuseum, 1050 Wien, Vogelsanggasse 36
Tuesday
05.03.
09:35 - 12:55
1.2.023.K30 - Mehrzweckraum, Ettenreichgasse 45a
Tuesday
09.04.
09:35 - 12:55
1.2.023.K30 - Mehrzweckraum, Ettenreichgasse 45a
Tuesday
16.04.
09:00 - 12:20
Tuesday
30.04.
09:35 - 12:55
Otto-Wagner-Platz 3
Tuesday
07.05.
09:35 - 12:55
1.2.008.K30 - FD Deutsch, Ettenreichgasse 45a
N
Tuesday
28.05.
09:35 - 12:55
1.2.023.K30 - Mehrzweckraum, Ettenreichgasse 45a
Tuesday
04.06.
09:35 - 12:55
1.2.023.K30 - Mehrzweckraum, Ettenreichgasse 45a
Tuesday
11.06.
09:35 - 12:55
1.2.023.K30 - Mehrzweckraum, Ettenreichgasse 45a
Aims, contents and method of the course
Main aim of this course is reflecting, assessing and creating teaching-/learning-design of Economic Education within the Subject "Geography and Economics"
Assessment and permitted materials
Continuous assessment of course work:
active participation and reading of specified references (20%), carrying out of three written work orders (30%),
original design, presentation and implementation of teaching-/learning-contents of Economic Education (50%)
In order to receive a positive course evaluation, points a) to c) as well as the three written work orders must have been positively evaluated.
active participation and reading of specified references (20%), carrying out of three written work orders (30%),
original design, presentation and implementation of teaching-/learning-contents of Economic Education (50%)
In order to receive a positive course evaluation, points a) to c) as well as the three written work orders must have been positively evaluated.
Minimum requirements and assessment criteria
Continuous assessment of course work (compulsory attendance at the digital appointments; max. 1 course unit absence), active participation and reading of specified references (20 % of evaluation), carrying out of three written work orders (30 % of evaluation), original design, presentation and implementation of teaching-/learning-contents of Economic Education (50 % of evaluation). Presentation of an elaborated version and submission of a printed version for the lecturer on the day of presentation. Submission of the final version after Feedback.
Examination topics
All learning materials are made available online in Moodle!
Reading list
Autorengruppe Sozioökonomische Bildung (2019): Was ist gute ökonomische Bildung? Leitfaden für den sozioökonomischen Unterricht, Frankfurt.Fridrich, Christian (2018a): Sozioökonomische Bildung an allgemeinbildenden Schulen der Sekundarstufe I und II in Österreich. Entwicklungslinien, Umsetzungspraxis und Plädoyer für das Integrationsfach Geographie und Wirtschaftskunde. In: Engartner, Tim; Fridrich, Christian; Graupe, Silja; Hedtke, Reinhold; Tafner, Georg (Hrsg.): Sozioökonomische Bildung und Wissenschaft. Entwicklungslinien und Perspektiven. Wiesbaden: Springer. S. 81-108.Fridrich, Christian (2018b): Österreichische Wirtschaftswissenstests auf dem Prüfstand – oder: Täglich grüßt das Murmeltier. In: sowi-online blogs. Web: https://www.sowi-online.de/blog/%C3%B6sterreichische_wirtschaftswissenstests_auf_dem_pr%C3%BCfstand_%E2%80%93_oder_t%C3%A4glich_gr%C3%BC%C3%9Ft_murmeltier.html (11-01-2020).Fridrich, Christian; Hinsch, Stefan; Hofmann-Schneller, Maria; Lamprechter, Stefan; Lindner, Johannes; Schnitzer, Oliver (Hrsg.) (2018): Reader Wirtschaftsdidaktik. Beiträge zur sozioökonomischen Bildung. Wien: Arbeiterkammer Wien.Hedtke, Reinhold (2015): Sozioökonomische Bildung als Innovation durch Tradition. In: GW-Unterricht 140, S. 18-38. Web:http://www.gw-unterricht.at/images/pdf/gwu_140_18_38_hedtke.pdf (11-01-2020)
Group 2
In der ersten Einheit besteht Anwesenheitspflicht (bei Abwesenheit: Abmeldung von der Lehrveranstaltung).
max. 30 participants
LMS: Moodle
Lecturers
Classes (iCal) - next class is marked with N
Alle LV-Einheiten (außer jene, die digital abgehalten werden) finden statt im BIZ, Theresianumgasse 16-18, 1040 Wien:
12.3.: SR 28A+B7.5.: SR 21A+B
21.5. SR 24
4.6.: SR 28A+B
11.6.: SR 21A+B
18.6.: SR 14A+B
Tuesday
05.03.
17:00 - 18:30
Digital
Tuesday
12.03.
17:00 - 20:00
Ort in u:find Details
Tuesday
09.04.
17:00 - 20:00
Digital
Thursday
18.04.
17:00 - 20:00
Ort in u:find Details
Tuesday
07.05.
17:00 - 20:00
Ort in u:find Details
N
Tuesday
21.05.
17:00 - 20:00
Ort in u:find Details
Tuesday
04.06.
17:00 - 20:00
Ort in u:find Details
Tuesday
11.06.
17:00 - 20:00
Ort in u:find Details
Tuesday
18.06.
17:00 - 20:00
Ort in u:find Details
Aims, contents and method of the course
Main aim of this course is reflecting, assessing and creating teaching-/learning-design of Economic Education within the Subject "Geography and Economics"
Assessment and permitted materials
Continuous assessment of course work: active participation and reading of specified references, carrying out of four written work orders, original design, presentation and implementation of teaching-/learning-contents of Economic Education
Minimum requirements and assessment criteria
Continuous assessment of course work, compulsory attendance (max. 1 course unit absence, i.e. 3 hours), active participation and reading of specified references, carrying out of written work orders
Examination topics
Fallbasierte Gruppenarbeiten, Diskussionen, Durchführung von handlungsorientierten Unterrichtssequenzen, Erstellung von Unterrichtsmaterialien.
Reading list
- Dullnig, U. u.a.: Wirtschaft anders denken, Handbuch Feministische Wirtschaftsalphabetisierung, Wien 2010
- Lindner, J./Zimmermann, M.: Volkswirtschaft gestalten, Wien 2018
- Fridrich, Ch./Hinsch, St., Hofmann-Schneller, M.; Lamprechter, S., Lindner, J., Schnitzer, O. (Hrsg.): Reader Wirtschaftsdidaktik, Wien 2018Unterlagen werden digital und analog zur Verfügung gestellt
- Lindner, J./Zimmermann, M.: Volkswirtschaft gestalten, Wien 2018
- Fridrich, Ch./Hinsch, St., Hofmann-Schneller, M.; Lamprechter, S., Lindner, J., Schnitzer, O. (Hrsg.): Reader Wirtschaftsdidaktik, Wien 2018Unterlagen werden digital und analog zur Verfügung gestellt
Group 3
In der ersten Einheit besteht Anwesenheitspflicht (bei Abwesenheit: Abmeldung von der Lehrveranstaltung).
max. 30 participants
LMS: Moodle
Lecturers
Classes (iCal) - next class is marked with N
Wednesday
06.03.
08:00 - 09:30
Seminarraum Geographie NIG 5.OG C0528
Wednesday
13.03.
08:00 - 09:30
Seminarraum Geographie NIG 5.OG C0528
Wednesday
20.03.
08:00 - 09:30
Seminarraum Geographie NIG 5.OG C0528
Wednesday
10.04.
08:00 - 09:30
Seminarraum Geographie NIG 5.OG C0528
Wednesday
17.04.
08:00 - 09:30
Seminarraum Geographie NIG 5.OG C0528
Wednesday
24.04.
08:00 - 09:30
Seminarraum Geographie NIG 5.OG C0528
Wednesday
08.05.
08:00 - 09:30
Seminarraum Geographie NIG 5.OG C0528
Wednesday
15.05.
08:00 - 09:30
Seminarraum Geographie NIG 5.OG C0528
N
Wednesday
22.05.
08:00 - 09:30
Seminarraum Geographie NIG 5.OG C0528
Wednesday
29.05.
08:00 - 09:30
Seminarraum Geographie NIG 5.OG C0528
Wednesday
05.06.
08:00 - 09:30
Seminarraum Geographie NIG 5.OG C0528
Wednesday
12.06.
08:00 - 09:30
Seminarraum Geographie NIG 5.OG C0528
Wednesday
19.06.
08:00 - 09:30
Seminarraum Geographie NIG 5.OG C0528
Wednesday
26.06.
08:00 - 09:30
Seminarraum Geographie NIG 5.OG C0528
Aims, contents and method of the course
The focus of this course is on reflecting, assessing and creating teaching-/learning-design within the subject of "Geography and Economic Education" at Austrian secondary schools.
Assessment and permitted materials
Attendance required (an absence of up to three classes is tolerated). Several written and oral performances are mandatory.
Minimum requirements and assessment criteria
Transfer of economic concepts into didactic examples will be assessed. Requirements for a positive grade:
- sufficient extent of independent thinking,
- a relevant economic concept must be recognizeable,
- practical implementation in class teaching must be possible.
Parts of written assignments may be corrected upon individual feedback.
- sufficient extent of independent thinking,
- a relevant economic concept must be recognizeable,
- practical implementation in class teaching must be possible.
Parts of written assignments may be corrected upon individual feedback.
Examination topics
Case-studies, group work, debates, production of teaching material, excursions
Reading list
Fessler, P., Hinsch S. (2013): Wie funktioniert Wirtschaft? Eine kritische Einführung. Wien: Promedia.Stieger, S. & T. Jekel (2018): Vermessene ökonomische Bildung? Eine Analyse österreichischer empirischer Studien zum Thema ökonomische Bildung. In: GW-Unterricht 150 (2/2018)
https://www.gw-unterricht.at/index.php/onlineausgaben/63-150-2018.htmlBergmeister, F. (2017): Schwellenkonzepte als Zugänge fachlichen Verstehens – Wege zur differenzierten Erschließung komplexer (ökonomischer) Basiskonzepte im GW-Unterricht. In: GW-Unterricht 147/2017.
http://www.gw-unterricht.at/index.php/onlineausgaben/19-2017/58-147-2017.html
https://www.gw-unterricht.at/index.php/onlineausgaben/63-150-2018.htmlBergmeister, F. (2017): Schwellenkonzepte als Zugänge fachlichen Verstehens – Wege zur differenzierten Erschließung komplexer (ökonomischer) Basiskonzepte im GW-Unterricht. In: GW-Unterricht 147/2017.
http://www.gw-unterricht.at/index.php/onlineausgaben/19-2017/58-147-2017.html
Association in the course directory
(BA UF GW 08)
Last modified: Mo 11.03.2024 10:52