Universität Wien

290068 PS Proseminar on Subject Specific Didactics: Didactics of "Geography and Economics" (2024S)

3.00 ECTS (2.00 SWS), SPL 29 - Geographie
Continuous assessment of course work

Summary

1 PH-WIEN Fridrich , Moodle
Tu 28.05. 09:35-12:55 1.2.023.K30 - Mehrzweckraum, Ettenreichgasse 45a
2 Lindner , Moodle
Tu 21.05. 17:00-20:00 Ort in u:find Details

Registration/Deregistration

Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).
Registration information is available for each group.

Groups

Group 1

In der ersten Einheit besteht Anwesenheitspflicht (bei Abwesenheit: Abmeldung von der Lehrveranstaltung).

max. 30 participants
Language: German
LMS: Moodle

Lecturers

Classes (iCal) - next class is marked with N

Dienstag, 16.04.2024, 09:00 - 12:20 Uhr: Österreichisches Gesellschafts- und Wirtschaftsmuseum, 1050 Wien, Vogelsanggasse 36

Tuesday 05.03. 09:35 - 12:55 1.2.023.K30 - Mehrzweckraum, Ettenreichgasse 45a
Tuesday 09.04. 09:35 - 12:55 1.2.023.K30 - Mehrzweckraum, Ettenreichgasse 45a
Tuesday 16.04. 09:00 - 12:20
Tuesday 30.04. 09:35 - 12:55 Otto-Wagner-Platz 3
Tuesday 07.05. 09:35 - 12:55 1.2.008.K30 - FD Deutsch, Ettenreichgasse 45a
Tuesday 04.06. 09:35 - 12:55 1.2.023.K30 - Mehrzweckraum, Ettenreichgasse 45a
Tuesday 11.06. 09:35 - 12:55 1.2.023.K30 - Mehrzweckraum, Ettenreichgasse 45a

Aims, contents and method of the course

Main aim of this course is reflecting, assessing and creating teaching-/learning-design of Economic Education within the Subject "Geography and Economics"

Assessment and permitted materials

Continuous assessment of course work:
active participation and reading of specified references (20%), carrying out of three written work orders (30%),
original design, presentation and implementation of teaching-/learning-contents of Economic Education (50%)
In order to receive a positive course evaluation, points a) to c) as well as the three written work orders must have been positively evaluated.

Minimum requirements and assessment criteria

Continuous assessment of course work (compulsory attendance at the digital appointments; max. 1 course unit absence), active participation and reading of specified references (20 % of evaluation), carrying out of three written work orders (30 % of evaluation), original design, presentation and implementation of teaching-/learning-contents of Economic Education (50 % of evaluation). Presentation of an elaborated version and submission of a printed version for the lecturer on the day of presentation. Submission of the final version after Feedback.

Examination topics

All learning materials are made available online in Moodle!

Reading list

Autorengruppe Sozioökonomische Bildung (2019): Was ist gute ökonomische Bildung? Leitfaden für den sozioökonomischen Unterricht, Frankfurt.

Fridrich, Christian (2018a): Sozioökonomische Bildung an allgemeinbildenden Schulen der Sekundarstufe I und II in Österreich. Entwicklungslinien, Umsetzungspraxis und Plädoyer für das Integrationsfach Geographie und Wirtschaftskunde. In: Engartner, Tim; Fridrich, Christian; Graupe, Silja; Hedtke, Reinhold; Tafner, Georg (Hrsg.): Sozioökonomische Bildung und Wissenschaft. Entwicklungslinien und Perspektiven. Wiesbaden: Springer. S. 81-108.

Fridrich, Christian (2018b): Österreichische Wirtschaftswissenstests auf dem Prüfstand – oder: Täglich grüßt das Murmeltier. In: sowi-online blogs. Web: https://www.sowi-online.de/blog/%C3%B6sterreichische_wirtschaftswissenstests_auf_dem_pr%C3%BCfstand_%E2%80%93_oder_t%C3%A4glich_gr%C3%BC%C3%9Ft_murmeltier.html (11-01-2020).

Fridrich, Christian; Hinsch, Stefan; Hofmann-Schneller, Maria; Lamprechter, Stefan; Lindner, Johannes; Schnitzer, Oliver (Hrsg.) (2018): Reader Wirtschaftsdidaktik. Beiträge zur sozioökonomischen Bildung. Wien: Arbeiterkammer Wien.

Hedtke, Reinhold (2015): Sozioökonomische Bildung als Innovation durch Tradition. In: GW-Unterricht 140, S. 18-38. Web:http://www.gw-unterricht.at/images/pdf/gwu_140_18_38_hedtke.pdf (11-01-2020)

Group 2

In der ersten Einheit besteht Anwesenheitspflicht (bei Abwesenheit: Abmeldung von der Lehrveranstaltung).

max. 30 participants
LMS: Moodle

Lecturers

Classes (iCal) - next class is marked with N

Alle LV-Einheiten (außer jene, die digital abgehalten werden) finden statt im BIZ, Theresianumgasse 16-18, 1040 Wien:

12.3.: SR 28A+B
7.5.: SR 21A+B
21.5. SR 24
4.6.: SR 28A+B
11.6.: SR 21A+B
18.6.: SR 14A+B

Tuesday 05.03. 17:00 - 18:30 Digital
Tuesday 12.03. 17:00 - 20:00 Ort in u:find Details
Tuesday 09.04. 17:00 - 20:00 Digital
Thursday 18.04. 17:00 - 20:00 Ort in u:find Details
Tuesday 07.05. 17:00 - 20:00 Ort in u:find Details
Tuesday 04.06. 17:00 - 20:00 Ort in u:find Details
Tuesday 11.06. 17:00 - 20:00 Ort in u:find Details
Tuesday 18.06. 17:00 - 20:00 Ort in u:find Details

Aims, contents and method of the course

Main aim of this course is reflecting, assessing and creating teaching-/learning-design of Economic Education within the Subject "Geography and Economics"

Assessment and permitted materials

Continuous assessment of course work: active participation and reading of specified references, carrying out of four written work orders, original design, presentation and implementation of teaching-/learning-contents of Economic Education

Minimum requirements and assessment criteria

Continuous assessment of course work, compulsory attendance (max. 1 course unit absence, i.e. 3 hours), active participation and reading of specified references, carrying out of written work orders

Examination topics

Fallbasierte Gruppenarbeiten, Diskussionen, Durchführung von handlungsorientierten Unterrichtssequenzen, Erstellung von Unterrichtsmaterialien.

Reading list

- Dullnig, U. u.a.: Wirtschaft anders denken, Handbuch Feministische Wirtschaftsalphabetisierung, Wien 2010
- Lindner, J./Zimmermann, M.: Volkswirtschaft gestalten, Wien 2018
- Fridrich, Ch./Hinsch, St., Hofmann-Schneller, M.; Lamprechter, S., Lindner, J., Schnitzer, O. (Hrsg.): Reader Wirtschaftsdidaktik, Wien 2018

Unterlagen werden digital und analog zur Verfügung gestellt

Group 3

In der ersten Einheit besteht Anwesenheitspflicht (bei Abwesenheit: Abmeldung von der Lehrveranstaltung).

max. 30 participants
LMS: Moodle

Lecturers

Classes (iCal) - next class is marked with N

Wednesday 06.03. 08:00 - 09:30 Seminarraum Geographie NIG 5.OG C0528
Wednesday 13.03. 08:00 - 09:30 Seminarraum Geographie NIG 5.OG C0528
Wednesday 20.03. 08:00 - 09:30 Seminarraum Geographie NIG 5.OG C0528
Wednesday 10.04. 08:00 - 09:30 Seminarraum Geographie NIG 5.OG C0528
Wednesday 17.04. 08:00 - 09:30 Seminarraum Geographie NIG 5.OG C0528
Wednesday 24.04. 08:00 - 09:30 Seminarraum Geographie NIG 5.OG C0528
Wednesday 08.05. 08:00 - 09:30 Seminarraum Geographie NIG 5.OG C0528
Wednesday 15.05. 08:00 - 09:30 Seminarraum Geographie NIG 5.OG C0528
Wednesday 29.05. 08:00 - 09:30 Seminarraum Geographie NIG 5.OG C0528
Wednesday 05.06. 08:00 - 09:30 Seminarraum Geographie NIG 5.OG C0528
Wednesday 12.06. 08:00 - 09:30 Seminarraum Geographie NIG 5.OG C0528
Wednesday 19.06. 08:00 - 09:30 Seminarraum Geographie NIG 5.OG C0528
Wednesday 26.06. 08:00 - 09:30 Seminarraum Geographie NIG 5.OG C0528

Aims, contents and method of the course

The focus of this course is on reflecting, assessing and creating teaching-/learning-design within the subject of "Geography and Economic Education" at Austrian secondary schools.

Assessment and permitted materials

Attendance required (an absence of up to three classes is tolerated). Several written and oral performances are mandatory.

Minimum requirements and assessment criteria

Transfer of economic concepts into didactic examples will be assessed. Requirements for a positive grade:
- sufficient extent of independent thinking,
- a relevant economic concept must be recognizeable,
- practical implementation in class teaching must be possible.
Parts of written assignments may be corrected upon individual feedback.

Examination topics

Case-studies, group work, debates, production of teaching material, excursions

Reading list

Fessler, P., Hinsch S. (2013): Wie funktioniert Wirtschaft? Eine kritische Einführung. Wien: Promedia.

Stieger, S. & T. Jekel (2018): Vermessene ökonomische Bildung? Eine Analyse österreichischer empirischer Studien zum Thema ökonomische Bildung. In: GW-Unterricht 150 (2/2018)
https://www.gw-unterricht.at/index.php/onlineausgaben/63-150-2018.html

Bergmeister, F. (2017): Schwellenkonzepte als Zugänge fachlichen Verstehens – Wege zur differenzierten Erschließung komplexer (ökonomischer) Basiskonzepte im GW-Unterricht. In: GW-Unterricht 147/2017.
http://www.gw-unterricht.at/index.php/onlineausgaben/19-2017/58-147-2017.html

Association in the course directory

(BA UF GW 08)

Last modified: Mo 11.03.2024 10:52