Universität Wien

290092 PS Third World Development in Theory and Practice (2014W)

Development and Modernisation in Asia

3.00 ECTS (2.00 SWS), SPL 29 - Geographie
Continuous assessment of course work

Registration/Deregistration

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Details

max. 30 participants
Language: German

Lecturers

Classes (iCal) - next class is marked with N

  • Friday 14.11. 12:00 - 16:00 Seminarraum Geographie NIG 5.OG C0528
  • Saturday 15.11. 09:00 - 13:00 Seminarraum Geographie NIG 5.OG C0528
  • Friday 12.12. 12:00 - 16:00 Seminarraum Geographie NIG 5.OG C0528
  • Saturday 13.12. 09:00 - 13:00 Seminarraum Geographie NIG 5.OG C0528
  • Friday 16.01. 12:00 - 16:00 Seminarraum Geographie NIG 5.OG C0528
  • Saturday 17.01. 09:00 - 13:00 Seminarraum Geographie NIG 5.OG C0528

Information

Aims, contents and method of the course

While lookong into current developments and debates the seminar will give some broader insight into basic concepts and ongoing discussions of develpoment theories and their linkages with prob-lems of devlopment policies in the countries of East and Southeast Asia. One focus of the seminar will be on questioning processes of historical changes within development theories and their impact on the conceptualizing of "First" and "Third World". This leads to questions about the relationship between development and underdevelopment, the empirical evidence of concepts like poverty and the political appraisal to problems like food insecurity, increasing populations and ecological riscs. The seminar will therefore focus on the following aspects and subjects:

- development theories in historical perspective;
- development theory and the emergence of a Third World;
- underdevelopment and the conditions for development and modernization;
- poverty as an problem, its definition and policies of poverty reduction;
- aims of development policies and its fallacies concepts of development in Asia;
- food insecurity and other hurdles for development and modernization.

Assessment and permitted materials

Regelmäßige Teilnahme an den Seminarsitzungen, aktive Teilnahme an den Diskussionen,
Führen eines Lernportfolios, Übernahme einer Themenpräsentation (Teilnote I), Verfassen
einer wissenschaftlichen Hausarbeit (Teilnote II)

Minimum requirements and assessment criteria

Ziel des Seminars ist es, den Studierenden in einem ersten Schritt grundlegende Debatten und Konzepte der Entwicklungsforschung und Entwicklungszusammenarbeit zu vermitteln. Diese sollen in einem zweiten Schritt auf empirische Beispiele aus den wesentlichen Interventionsfeldern der internationalen (Entwicklungs-) Zusammenarbeit in den Ländern Asiens Anwendung finden. Vor diesem Hintergrund besteht das übergeordnete Seminarziel darin, die Studierenden zu befähigen, Entwicklungsinterventionen hinsichtlich ihrer normativen Zielstellungen sowie intendierten und nicht intendierten Wirkungen kritisch zu würdigen.

Examination topics

Als Arbeitsformen sind die gemeinsame Analyse und Diskussion von einschlägiger Literatur und Dokumenten zum Thema, die selbstständige Recherche von Quellen und Materialien, die Vorstellung dieser Arbeitsergebnisse in Referatsform sowie deren schriftliche Ausarbeitung
vorgesehen. Das Seminar setzt zudem verstärkt auf kooperative Arbeitstechniken.

Reading list


Association in the course directory

(MG-S3-PI.f) (MG-S6-PI.f) (L2-b3, L2-b-zLV) (L2-d2, L2-d-zLV)

Last modified: Mo 07.09.2020 15:42