Universität Wien

290446 PS Proseminar on subject specific didactics: Didactics of "Geography and Economics" (2018S)

3.00 ECTS (2.00 SWS), SPL 29 - Geographie
Continuous assessment of course work

Registration/Deregistration

Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).

Details

max. 30 participants
Language: German

Lecturers

Classes (iCal) - next class is marked with N

Di., 20.03., 17:00 - 20:00 Seminarraum Geographie, NIG 5.OG C0528
Di., 10.04., 17:00 - 20:00 Wiener Börse, Wallnerstraße 8,1010 Wien, Säulenhalle
Di., 24.04., 17:00 - 20:00 Seminarraum Geographie, NIG 5.OG C0528
Di., 15.05., 17:00 - 20:00 TGA der Arbeiterkammer Wien, Plößlgasse 13, Wien 4
Di., 29.05., 17:00 - 20:00 Konferenzraum Geographie, NIG 5.OG
Di., 12.06., 17:00 - 20:00 Seminarraum Geographie, NIG 5.OG C0528
Di., 19.06., 18:00 - 21:00 Seminarraum Geographie, NIG 5.OG C0528

  • Tuesday 20.03. 17:00 - 20:00 Seminarraum Geographie NIG 5.OG C0528
  • Tuesday 24.04. 17:00 - 20:00 Seminarraum Geographie NIG 5.OG C0528
  • Tuesday 12.06. 17:00 - 20:00 Seminarraum Geographie NIG 5.OG C0528
  • Tuesday 19.06. 18:00 - 21:00 Seminarraum Geographie NIG 5.OG C0528

Information

Aims, contents and method of the course

Subject matter: The basics of Austrian economy policy;
Main objective: Revision and consolidation of the fundamental principles of economic policy as well as construction of adequate methods and materials to transpose the theories into practical teaching (all levels)
Contents: Analysing and discussing objectives of economic policy by taking into accont economic theories of importance; Discussing correlations between the present economic situation and the efficiency of different economic measures; Assessing the meaningfulness of economic indicators; Analysing economic objectives as to their historical change; Working out the role budget policy plays within economic policy; Analysing the prerequisites of the curriculum and deducting further goals; Adapting a certain economic topic for junior as well as high school level.
Demands to be met by the students:
Active participation during lessons; Reading of recommended texts and finding out informative material; Cooperation with drawing up new materials throughout the course; Final thesis: Transfer of selected topics to junior or high-school level respectively.

Assessment and permitted materials

- aktive Mitarbeit und Lesen der angegebenen Literatur (20 % der Beurteilung)
- die Erstellung eines Kompetenzchecks (20 % der Beurteilung)
- Erstellung einer lehrplanbezogenen Planung mit zwei Mesomethoden für zentrale wirtschaftliche Kompetenzen (40 % der Beurteilung)
- eine Infografik für das gewählte Thema (20 % der Beurteilung)

Minimum requirements and assessment criteria

Das Proseminar wird in Form einer prüfungsimmanenten Lehrveranstaltung abgehalten. Es besteht Anwesenheitspflicht (max. 1 Fehleinheit, d.h. 3 Stunden) und Sie müssen während des Semesters mehrere mündliche und schriftliche Leistungen erbringen, um positiv beurteilt zu werden.

Aktive Mitarbeit und Lesen der angegebenen Literatur (20 % der Beurteilung), die Erstellung eines Kompetenzchecks (20 % der Beurteilung), Erstellung einer lehrplanbezogenen Planung mit zwei Mesomethoden für zentrale wirtschaftliche Kompetenzen (40 % der Beurteilung) und eine Infografik für das gewählte Thema (20 % der Beurteilung).

Examination topics

Reading list

Lindner, J./Zimmernmann, M.: Volkswirtschaft gestalten, Wien 2014
Oppermann, Ch.: Nachgefragt Wirtschaft, Basiswissen zum Mitreden, Bindlach 2006

Association in the course directory

(L2-e5) (BA UF GW 08)

Last modified: Mo 07.09.2020 15:42