Universität Wien

300089 VU Cross-sectional Topics in Teaching Biology (2024S)

4.00 ECTS (3.00 SWS), SPL 30 - Biologie
Continuous assessment of course work

Registration/Deregistration

Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).

Details

max. 30 participants
Language: German

Lecturers

Classes

11 dates Monday from 16:30-20:00
Location: Teaching-Learning-Laboratory University of Vienna, UZA II Rotunda, Josef-Holaubek-Platz 2, 1090 Vienna

11.03.24 Introduction/Digital/Scientific Literacy
18.03.24 Climate education
08.04.24 Evolution I
15.04.24 Neurobiology
22.04.24 Physiology of the senses
29.04.24 Genetics
06.05.24 Immunobiology
13.05.24 Evolution II
27.05.24 Sex education
03.06.24 Environmental education
10.06.24 Bioethics, Assessment

Entrance Nordbergbrücke /Josef-Holaubek-Platz


Information

Aims, contents and method of the course

This course deals with the successful teaching of core topics in biology lessons at secondary level 2, focussing on the following subject areas: sensory physiology, environmental education, sex education, neurobiology, evolution, genetics, immunology, climate education and bioethics.
The aims of the course are
- Understanding the subject matter of the respective topic in order to be able to explain an issue in a phenomenon-orientated way.
- To familiarise students with various didactic options for teaching the above-mentioned topics.
- Planning, implementing and reflecting on biology lessons using the example of selected cross-cutting topics in biology lessons.
- Gain their own experience in planning and teaching situations.

Assessment and permitted materials

*) Moodle-Aufgaben
*) Planung einer Erarbeitungsphase (EA) einer Unterrichts-Einheit
*) Durchführung der EA

Minimum requirements and assessment criteria

Aktive Beteiligung an der Lehrveranstaltung. Erfüllung der Anforderungen im Bereich der Leistungskontrolle.
Die Beurteilung erfolgt auf der Grundlage der Bewertung der
*) Moodle-Aufgaben
*) Planung einer Erarbeitungsphase (EA) einer Unterrichts-Einheit
*) Durchführung der EA

Insgesamt 50 Punkte sind zu erreichen. Ab (inkl.) 25 Punkten ist der Kurs positiv absolviert.
Notenschlüssel: >25 =5, 25.5-31 = 4, 31.5-37.5 = 3, 38-43.5= 2, 44-50 = 1

Examination topics

LV mit immanentem Prüfungscharakter, Beurteilung auf Grundlage der Inhalte der LV.

Reading list

Eschenhagen, D., Kattmann U., Rodi, D. (2006): Fachdidaktik Biologie. 7. Aufl. Aulis, Köln. Gropengießer, H., Kattmann, U. & Krüger, D. (2012): Biologiedidaktik in Übersichten. Aulis, Köln. Spörhase-Eichmann, U., Ruppert, W. (Hrsg.) (2004): Biologie Didaktik. Praxishandbuch für die Sekundarstufe I und II. Cornelsen Scriptor, Berlin.
Weitzel, H. & Schaal, S. (2012): Biologie unterrichten: planen, durchführen, reflektieren. Cornelsen Scriptor, Berlin.

Association in the course directory

UF MA BU 02

Last modified: Th 07.03.2024 21:26