300098 SE Research in biology didactics 2 (2020S)
Presentation and Discussion of researchfields and recent research projects
Continuous assessment of course work
Labels
Registration/Deregistration
Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).
- Registration is open from Th 06.02.2020 08:00 to Th 20.02.2020 18:00
- Deregistration possible until Th 30.04.2020 12:00
Details
max. 15 participants
Language: German
Lecturers
Classes
Die Seminare finden immer Mittwochs von 15.15-17.00 Uhr in der Didaktischen Werkstatt (Multifunktionsraum) des Lehr-Lern-Labors AECC Biologie statt. Ort: UZA 2, Rotunde, Stiege H, UG.
Erster Termin ist der 11. März 2020.
Information
Aims, contents and method of the course
Aim of this seminar is to present and discuss ongoing Master and Ph.D. theses in science education (biology). Methodological inputs, group discussions of actual publications and seminars of invited speakers will support the development of research designs and research questions of the theses.
Assessment and permitted materials
Oral contributions.
*
In case an oral presentaion is not possible (yet), in accordance with the leader of the seminar a written summary about the content of three seminar sessions can be handed in. (Deadline: End of the "Vorlesungsfreie Zeit"). The summary should not only contain the content of the three sessions but also cover a personal evaluation, primarily concerning how the sessions were helpful regarding your own research project in Biology Education.
*
In case an oral presentaion is not possible (yet), in accordance with the leader of the seminar a written summary about the content of three seminar sessions can be handed in. (Deadline: End of the "Vorlesungsfreie Zeit"). The summary should not only contain the content of the three sessions but also cover a personal evaluation, primarily concerning how the sessions were helpful regarding your own research project in Biology Education.
Minimum requirements and assessment criteria
* Supporting young researchers in science education (biology).
* Discussion of recent research results.
* Networking.
* Discussion of recent research results.
* Networking.
Examination topics
* Presentations
* Coaching sessions
* Paper sessions
* Coaching sessions
* Paper sessions
Reading list
Krüger, Dirk (Hrsg.) (2007): Theorien in der biologiedidaktischen Forschung : ein Handbuch für Lehramtsstudenten und Doktoranden, Berlin [u.a.] : Springer.
--> 5 Exemplare in der Unibib, untersch. StandorteKrüger, Dirk; Parchmann, Ilka; Schecker, Horst (Hrsg.) (2018): Theorien in der naturwissenschaftsdidaktischen Forschung. Berlin, Heidelberg: Springer.
--> als e-book in der UnibibKrüger, Dirk; Parchmann, Ilka; Schecker, Horst (Hrsg.) (2014): Methoden in der naturwissenschaftsdidaktischen Forschung (2014)
Berlin, Heidelberg: Springer.
--> als e-book in der UnibibAbell, S. K. & Lederman, N. G. (2007). Handbook of Research on Science Education. Mahwah, New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates.Zeitschrift für Didaktik der Naturwissenschaften: http://www.ipn.uni-kiel.de/zfdn/Nützliche Datenbanken für die Literaturrecherche:
1) Die FIS Bildung Literaturdatenbank Bildung bietet Literaturnachweise zu allen Teilbereichen des Bildungswesens und enthält zurzeit 944.651 Datensätze. Erstellt wird dieser Informationsdienst vom Fachinformations-System Bildung (FIS Bildung) mit seinen fast 30 Kooperationspartnern aus Deutschland und der Schweiz. Die Koordinierungsstelle von FIS Bildung ist im Informationszentrum Bildung (IZB) am DIPF | Leibniz-Institut für Bildungsforschung und Bildungsinformation in Frankfurt angesiedelt.
https://www.fachportal-paedagogik.de/literatur/produkte/fis_bildung/fis_bildung.html2) ERIC - Education Resources Information Center
ERIC is an online library of education research and information, sponsored by the Institute of Education Sciences (IES) of the U.S. Department of Education.
https://www.eric.ed.gov
--> 5 Exemplare in der Unibib, untersch. StandorteKrüger, Dirk; Parchmann, Ilka; Schecker, Horst (Hrsg.) (2018): Theorien in der naturwissenschaftsdidaktischen Forschung. Berlin, Heidelberg: Springer.
--> als e-book in der UnibibKrüger, Dirk; Parchmann, Ilka; Schecker, Horst (Hrsg.) (2014): Methoden in der naturwissenschaftsdidaktischen Forschung (2014)
Berlin, Heidelberg: Springer.
--> als e-book in der UnibibAbell, S. K. & Lederman, N. G. (2007). Handbook of Research on Science Education. Mahwah, New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates.Zeitschrift für Didaktik der Naturwissenschaften: http://www.ipn.uni-kiel.de/zfdn/Nützliche Datenbanken für die Literaturrecherche:
1) Die FIS Bildung Literaturdatenbank Bildung bietet Literaturnachweise zu allen Teilbereichen des Bildungswesens und enthält zurzeit 944.651 Datensätze. Erstellt wird dieser Informationsdienst vom Fachinformations-System Bildung (FIS Bildung) mit seinen fast 30 Kooperationspartnern aus Deutschland und der Schweiz. Die Koordinierungsstelle von FIS Bildung ist im Informationszentrum Bildung (IZB) am DIPF | Leibniz-Institut für Bildungsforschung und Bildungsinformation in Frankfurt angesiedelt.
https://www.fachportal-paedagogik.de/literatur/produkte/fis_bildung/fis_bildung.html2) ERIC - Education Resources Information Center
ERIC is an online library of education research and information, sponsored by the Institute of Education Sciences (IES) of the U.S. Department of Education.
https://www.eric.ed.gov
Association in the course directory
UF MA BU 02
Last modified: Tu 14.04.2020 18:29