300219 VO Theories and Research Paradigms in Biology Education (2024W)
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Details
Language: German
Examination dates
Lecturers
Classes
Die Vorlesung findet Dienstags von 16:00 (s.t) - 18:00 Uhr
Ort: Lehr-Lern-Labor des AECC Biologie oder im Lehr-Lern-Labor Informatik
Beide Lehr-Lern-Labors befinden sich nebeneinander im UZA II Rotunde, Josef-Holaubek-Platz 2, 1090 Wien, Stiege H, Informatik: Raum 2H106, AECC Biologie: Raum 2H103.
Termine:
VL1: 15.10.2024: Einführung in die Biologiedidaktische Forschung (im Lehr-Lern-Labor Informatik)
VL2: 22.10.2024: Theorien zur Biologiedidaktischen Interessensforschung (Digital per Zoom)
VL3: 12.11.2024: Schüler*innenvorstellungen & Theorien des Conceptual Change (im Lehr-Lern-Labor Informatik)
VL4: 26.11.2024: Theorien der Erkenntnisgewinnung als wissenschaftliches Problemlösen im Biologieunterricht (im Lehr-Lern-Labor Informatik)
VL5: 3.12.2024: Theorien zur Umweltbildung/Bildung für Nachhaltige Entwicklung (im Lehr-Lern-Labor AECC Biologie)
VL6: 10.12.2024: Theorien zur Entwicklung und Förderung moralischer Urteilsfähigkeit im Biologieunterricht (im Lehr-Lern-Labor AECC Biologie)
VL7: 17.12.2024: Theorien zum formalen und non-formalen Biologielernen (im Lehr-Lern-Labor AECC Biologie)Erster Prüfungstermin: Dienstag, 28.01.2025 // 18:30 - 20:00 Hörsaal 3, 2A211 2.OG UZA II Geo-Zentrum
Information
Aims, contents and method of the course
Assessment and permitted materials
Written exam with presence: 60 minutes, multiple choice (closed, half-open and open) and open answer format
Minimum requirements and assessment criteria
at least 50% of the maximum number of points are required for a positive completion of the written examination
Examination topics
Lecture content und content of required reading material (provided in moodle)
Reading list
1) Krüger, Dirk (Hrsg.) (2007): Theorien in der biologiedidaktischen Forschung : ein Handbuch für Lehramtsstudenten und Doktoranden, Berlin [u.a.] : Springer.
2) Krüger, Dirk; Parchmann, Ilka; Schecker, Horst (Hrsg.) (2018): Theorien in der naturwissenschaftsdidaktischen Forschung. Berlin, Heidelberg: Springer.
3) Krüger, Dirk; Parchmann, Ilka; Schecker, Horst (Hrsg.) (2014): Methoden in der naturwissenschaftsdidaktischen Forschung. Berlin, Heidelberg: Springer.
2) Krüger, Dirk; Parchmann, Ilka; Schecker, Horst (Hrsg.) (2018): Theorien in der naturwissenschaftsdidaktischen Forschung. Berlin, Heidelberg: Springer.
3) Krüger, Dirk; Parchmann, Ilka; Schecker, Horst (Hrsg.) (2014): Methoden in der naturwissenschaftsdidaktischen Forschung. Berlin, Heidelberg: Springer.
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UF MA BU 02
Last modified: Th 21.11.2024 17:26
-theories for successful teaching and learning in biology (e.g. students' concepts, interests etc.)
- Theories of the competence area Inquiry Learning
- Theories for assessing learning processes
in natural history museums and other informal learning settings
- Theories on emotional aspects of learning in biology classes
- Theories of attitudes and values in the context of environmental awareness
and othersIn addition, selected results from biology didactic research projects are presented for the respective theories.On the one hand, the lecture is intended to prepare you for possible own research in biology education (e.g. in the context of a master thesis), on the other hand, it's intention is to present evidence-based recommendations for successful and effective biology teaching.
Discussion welcome!