300229 UE Theories and Research Paradigms in Biology education: Application in school (2024S)
Continuous assessment of course work
Labels
Registration/Deregistration
Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).
- Registration is open from Th 08.02.2024 14:00 to Th 22.02.2024 18:00
- Deregistration possible until Fr 15.03.2024 18:00
Details
max. 15 participants
Language: German
Lecturers
Classes
Dienstags, 09:00 - 12:00 Uhr. Achtung: Bei Schulklassenbesuch länger und früher (08.00-13.30 Uhr)
Präsenzlehre im Lehr-Lern-Labor AECC Biologie: Rotunde UZA 2, Raum 2 H 103
Termine:
09.04.24 - 09:00 - 12:00 Uhr
16.04.24 - 09:00 - 12:00 Uhr
23.04.24 - 09:00 - 12:00 Uhr
30.04.24 - 09:00 - 12:00 Uhr
07.05.24 - 09:00 - 12:00 Uhr
21.05.24 - 09:00 - 12:00 Uhr
28.05.24 - Schulklassenbesuch: 08:00 -13:30 Uhr
04.06.24 - Schulklassenbesuch: 08:00 -13:30 Uhr
11.06.24 - Ausweichtermin für Schulklassenbesuch: 08:00-13:30 Uhr
18.06.24 - 09:00 - 12:00 Uhr
Information
Aims, contents and method of the course
The climate crisis is the greatest challenge facing humanity. The complexity of anthropogenic climate change is expressed not only in the observation and understanding of physical and biological facts, but also in the effects and consequences it brings with it. It is therefore all the more important that teachers provide students with comprehensive information about the climate crisis in line with their professional responsibilities. In order to develop a basis for high-quality knowledge transfer on the subject of climate change, this seminar will cover the following: 1) deepening of interdisciplinary content knowledge (ecology, climate science, climate policies, climate psychology/communication) 2) development of own lessons on climate change under guidance 3) teaching your lessons, 4) evaluation and reflection of your micro-teaching. In addition, 5) possibilities for future school projects on climate change and professional networking (e.g. Teachers for Future) will be presented.
Assessment and permitted materials
Teilleistungen:
*) Factsheet zu einem zugeteilten Expert*innenvortrag
*) Planung und Durchführung einer Unterrichtssequenz in den Kompetenzbereichen "Wissen aneignen" und "Erkenntnisse gewinnen"
*) Schriftliche Reflexion der Unterrichtspraxis
*) Planung einer weiterführenden Unterrichtssequenz im Kompetenzbereich "Bewerten"
Für eine positive Beurteilung sind alle Teilleistungen zu erbringen. Alle Teilleistungen werden gesammelt in einem Abschlussbericht abgegeben.
*) Factsheet zu einem zugeteilten Expert*innenvortrag
*) Planung und Durchführung einer Unterrichtssequenz in den Kompetenzbereichen "Wissen aneignen" und "Erkenntnisse gewinnen"
*) Schriftliche Reflexion der Unterrichtspraxis
*) Planung einer weiterführenden Unterrichtssequenz im Kompetenzbereich "Bewerten"
Für eine positive Beurteilung sind alle Teilleistungen zu erbringen. Alle Teilleistungen werden gesammelt in einem Abschlussbericht abgegeben.
Minimum requirements and assessment criteria
Regelmäßige Teilnahme an und aktive Mitarbeit in der Veranstaltung. Fehlstunden sind ausschließlich mit einer nachvollziehbaren Begründung/Bestätigung (z. B. Krankmeldung) und entsprechender Information an die Dozentinnen möglich.
Noten- und Punkteschlüssel: Sehr gut (25-28 P.), Gut (22,5-24,5 P.), Befriedigend (18-22 P.), Genügend (14-17,5 P.), Nicht Genügend (0-13,5 P.)
Noten- und Punkteschlüssel: Sehr gut (25-28 P.), Gut (22,5-24,5 P.), Befriedigend (18-22 P.), Genügend (14-17,5 P.), Nicht Genügend (0-13,5 P.)
Examination topics
See requirements on Moodle.
Reading list
Will be provided on the Moodle platform and in the units and can also be found in the presence library of the "Science Education Factory" of the AECC Biology (UZA 2, Rotunda, next to LLL)
Association in the course directory
UF MA BU 02
Last modified: Fr 01.03.2024 15:46