Universität Wien

300234 SE How to narrate my data? Creative scientific writing (2013S)

3.00 ECTS (2.00 SWS), SPL 30 - Biologie
Continuous assessment of course work

Course for students who already have publishable data. Composition of different kinds of texts from scientific papers to journalistic articles for newspapers, journals or the internet based on your own research.

Registration/Deregistration

Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).

Details

max. 16 participants
Language: German

Lecturers

Classes (iCal) - next class is marked with N

Wednesday 06.03. 10:00 - 15:00 Elise Richter-Saal Hauptgebäude, 1.Stock, Stiege 1
Thursday 07.03. 10:00 - 15:00 Elise Richter-Saal Hauptgebäude, 1.Stock, Stiege 1
Thursday 25.04. 10:00 - 15:00 Elise Richter-Saal Hauptgebäude, 1.Stock, Stiege 1
Friday 26.04. 10:00 - 15:00 Elise Richter-Saal Hauptgebäude, 1.Stock, Stiege 1
Monday 06.05. 10:00 - 15:00 Elise Richter-Saal Hauptgebäude, 1.Stock, Stiege 1
Seminarraum (Fakultätszentrum für Biodiversität) Rennweg EG
Thursday 23.05. 10:00 - 15:00 Elise Richter-Saal Hauptgebäude, 1.Stock, Stiege 1
Friday 24.05. 10:00 - 15:00 Elise Richter-Saal Hauptgebäude, 1.Stock, Stiege 1
Tuesday 18.06. 13:00 - 15:00 Seminarraum (Fakultätszentrum für Biodiversität) Rennweg EG
Tuesday 18.06. 15:00 - 16:00 Übungsraum 1 (Fakultätszentrum für Biodiversität) Rennweg 1.OG

Information

Aims, contents and method of the course

In der Lehrveranstaltung wird auf Textsorten zur Vermittlung wissenschaftlicher Forschungsarbeit ,nach außen' fokussiert. Ausgehend von aktuellen Forschungsarbeiten der Studierenden, werden Schreibarten und Textsorten eingeübt, die sich an die Tages- oder Fachpresse, an Förderstellen, Fachverlage oder Tagungsorganisationen richten.

Assessment and permitted materials

Mündliche und schriftliche Mitarbeit, Abschlussarbeit.

Minimum requirements and assessment criteria

Ziel der Lehrveranstaltung ist es, adressatenadäquate Formulierungen und Textsorten über die eigenen Forschungsarbeiten zu erarbeiten. Dadurch sollen das kritische Sprachbewusstsein und ein sensibler Umgang mit der Wissenschaftssprache gefördert werden.

Examination topics

Im Vordergrund steht die praxisnahe Arbeit, Sprachreflexion und das Ausprobieren diverser Schreibweisen. Gruppenarbeiten und Inputphasen während des Seminars werden durch individuelle Schreibarbeiten zu Hause ergänzt.

Reading list


Association in the course directory

B-WZB, WZB, I 2900, I 2000

Last modified: Mo 07.09.2020 15:43