Universität Wien

300497 UE Scientific Writing (2019S)

How to write a scientific text?

2.00 ECTS (2.00 SWS), SPL 30 - Biologie
Continuous assessment of course work

Registration/Deregistration

Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).

Details

max. 25 participants
Language: German

Lecturers

Classes (iCal) - next class is marked with N

  • Monday 04.03. 12:45 - 14:45 Seminarraum
  • Monday 11.03. 12:45 - 14:45 Seminarraum
  • Monday 25.03. 12:45 - 14:45 Seminarraum
  • Monday 01.04. 12:45 - 14:45 Seminarraum
  • Monday 08.04. 12:45 - 14:45 Seminarraum
  • Monday 29.04. 12:45 - 14:45 Seminarraum
  • Monday 06.05. 12:45 - 14:45 Seminarraum
  • Monday 13.05. 12:45 - 14:45 Seminarraum
  • Monday 20.05. 12:45 - 14:45 Seminarraum
  • Monday 27.05. 12:45 - 14:45 Seminarraum
  • Monday 03.06. 12:45 - 14:45 Seminarraum
  • Monday 17.06. 12:45 - 14:45 Seminarraum
  • Monday 24.06. 12:45 - 14:45 Seminarraum

Information

Aims, contents and method of the course

Writing and reading of scientific papers is a basic skill of scientific work. The most important writing and reading strategies will be discussed in this lecture, as well as their application in purpose of the different stages in scientific text production.
We will discuss the most important paradigms: How is scientific language characterised? What does it mean to discuss scientific texts in an academic setting? How can I plan a large scientific Text like a thesis or a dissertation? What looks a good research question like? How becomes a text well structured? How can I transform own results and theories in scientific papers?
Additionally some models for planning, timing and dimension of a scientific writing project will be presented, as well as the importance of good text structure- beginning with the content up to the sentence structure.
Within this seminar students will have the possibility to experience writing as an important cognitive strategy of scientific work, and practise a selection of different writing and reading techniques.

Assessment and permitted materials

prüfungsimmanent: Laufende Zwischenaufgaben von einer LV Einheit zur nächsten, kontinuierliche Mitarbeit in der LV-Einheit, Blended Learning Aktivitäten
Einsatz von Online Foren, Kleingruppenarbeit, Reflexives Schreiben, Kurzinputs

Minimum requirements and assessment criteria

Aktive Teilnahme an fast allen Aktivitäten während der Lehrveranstaltungszeit
Vollständiges und zeitgerechtes ausführen von mehr als der Hälfte der Aufgabenstellungen
Abgabe eines Kurztextes in vorgesehenen Umfang und in mehreren Überarbeitungsstadiem

Examination topics

Zu erreichende Ziele:
Die wichtigsten Techniken für die unterschiedlichen Phasen des Schreibprozesses kennen gelernt und ausprobiert zu haben,
Bewusstsein über die Phasen und Strategien innerhalb eines erfolgreichen wissenschaftlichen Schreibprojektes.
Klarheit über die Anforderungen an einen wissenschaftlichen Text, und dessen Zielsetzungen.
Eigene Schreibstrategien und Probleme explizieren und reflektieren
Selbst wissenschaftliche Kurztexte verfasst und überarbeitet haben

Reading list

Birgit Peterson " Die 99 besten Schreibtipps" Krenn Verlag 2010

Association in the course directory

BAN 4

Last modified: Sa 22.10.2022 00:30