Universität Wien

300527 UE+EX Didactics in field biology (2015S)

4.00 ECTS (3.00 SWS), SPL 30 - Biologie
Continuous assessment of course work

Registration/Deregistration

Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).

Details

max. 136 participants
Language: German

Lecturers

Classes

Die Freilanddidaktik-Kurse finden im SS 2015 zu folgenden Terminen statt:
Marchegg 1: 25.4.-29.04.2015
Marchegg 2: 1.5.-05.05.2015
Petronell 1: 7.9.-11.09.2015
Petronell 2: 14.9.-18.09.2015
Petronell 3: 21.9.-25.09.2015
Petronell 4 28.9.-02.10.2015

Die Gruppeneinteilung erfolgt per E-Mail-Anmeldung. Am Montag, 23. Feber 2015, erhalten Sie per E-Mail genauere Informationen dazu.


Information

Aims, contents and method of the course

The study of biology in the natural environment provides the opportunity to have 'hands on' experiences outside the classroom. This course treats with the many different challenges of outdoor teaching and provides students with the skills and confidence to practise outdoor biology. Prepared in scientific, technical, and methodical issues, students plan outdoor stations in different topics and test their efficiacy during monitored lessons. Our crucial goal is to teach students how to teach independent and active practical fieldwork biology to their future pupils. Contents and flow of the courses: a) Find connecting factors: compiling relevant questions and teaching methods for different organismic groups and biological/ ecological topics. b) Planning/Organisation: lessons to be planned flexible and adequate to the pupils' age. c) Searching/watching/collecting: development of taxon- and behaviour-specific search and collecting methods, and of methodical guidance for the pupils' independent 'hands on' approach. d) Documentation: protocol and methods of fieldwork lesson documentation (audiovisual media). e) Summarizing and presentation: demonstrations, exhibitions, "didactic pathways", role games.
f) Reflecting/evaluation/feedback: common analysis of the biological and methodical experiences.

Assessment and permitted materials

Art der Leistungskontrolle: Marchegg-Kurse 1 und 2
Vorbesprechung verpflichtend: Nichtteilnahme bedingt den Verlust des Kursplatzes
Die folgenden drei Teilleistungen fließen zu jeweils einem Drittel in die Note eine
(1) Vorbereitung
(2) Durchführung der Unterrichtseinheit
(3) Nachbereitung: fachlicher Teil + didaktischer Teil + Reflexion/Selbstkritik
Nichtteilnahme an der Abschlussexkursion: die Note verschlechtert sich um einen Grad

Art der Leistungskontrolle: Petronell-Kurse 1, 2, 3 und 4
Durch die folgenden Leistungen sind insgesamt100 Punkte zu erzielen
Vorbesprechung verpflichtend: Nichtteilnahme bedingt den Verlust des Kursplatzes
(1) Themenbesprechung mit BetreuerIn 25 Punkte
(2) Didaktisches Konzept 30 Punkte
(3) Durchführung der Unterrichtseinheit 25 Punkte
(4) Nachbereitung: fachl. + didakt. Teil + Reflexion 20 Punkte
Nichtteilnahme an Boots-EX: die Note verschlechtert sich um einen Grad

Minimum requirements and assessment criteria

Die Studierenden kennen verschiedene Möglichkeiten Freilandunterricht attraktiv zu gestalten und verfügen über praktische Erfahrungen damit. Sie kennen Merkmale gelungenen Freilandunterrichts und sind in der Lage Unterrichtseinheiten sowohl fachlich wie auch didaktisch sachgerecht zu analysieren und zu kommentieren.

Examination topics

a) Anknüpfungspunkte finden: Erarbeiten von schülerInnenrelevanten Fragestellungen und Vermittlungsmethoden für verschiedenen Organismengruppen bzw biologisch-ökologische Themen.

b) Planen/Organisieren: Altersgemäße und flexible Planung der Unterrichtssequenzen.

c) Suchen/Beobachten/Sammeln : Entwicklung taxon-und verhaltensspezifischer Suchbilder und Sammelmethoden. Erarbeitung methodischer Anleitung zum selbständigen Beobachten.

d) Dokumentieren: Protokollführung und Methoden der Freilanddokumentation (Tonaufzeichnungen, Fotografieren, Video).

e) Zusammenfassen und Präsentieren: Demonstrationen, Ausstellungen, "Lehrpfade", Rollenspiele u. ä.

f) Reflektieren/Evaluieren/Feedback geben: Gemeinsame inhaltliche und methodische Analyse der Erfahrungen.

Reading list

Wird in den Vorbesprechungen separat angegeben.

Association in the course directory

LA-BU 282, UF BU 09

Last modified: Sa 26.02.2022 00:27