330009 VO+SE Determinants of Eating Habits, Lifestyle Modification (2018W)
Continuous assessment of course work
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Lehrveranstaltung für Masterstudium; Voraussetzung- Zulassung zum Masterstudium
Im Falle einer VERHINDERUNG an der Teilnahme ist eine ABMELDUNG innerhalb der Abmeldefrist UNBEDINGT ERFORDERLICH, da bei Abbruch und unentschuldigtem Fernbleiben eine negative Bewertung erfolgt.Abmeldungen außerhalb dieser Frist können nur mit Nachweis eines triftigen Grundes (z.B. Erkrankung) und mit Zustimmung der Lehrveranstaltungsleitung erfolgen.
Im Falle einer VERHINDERUNG an der Teilnahme ist eine ABMELDUNG innerhalb der Abmeldefrist UNBEDINGT ERFORDERLICH, da bei Abbruch und unentschuldigtem Fernbleiben eine negative Bewertung erfolgt.Abmeldungen außerhalb dieser Frist können nur mit Nachweis eines triftigen Grundes (z.B. Erkrankung) und mit Zustimmung der Lehrveranstaltungsleitung erfolgen.
Registration/Deregistration
Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).
- Registration is open from Mo 17.09.2018 08:00 to We 26.09.2018 15:00
- Deregistration possible until Mo 15.10.2018 15:00
Details
max. 30 participants
Language: German
Lecturers
Classes (iCal) - next class is marked with N
- Monday 22.10. 09:00 - 13:00 Friedrich Becke Seminarraum 2C315 3.OG UZA II
- Tuesday 23.10. 09:00 - 13:00 Friedrich Becke Seminarraum 2C315 3.OG UZA II
- Wednesday 24.10. 09:00 - 13:00 Friedrich Becke Seminarraum 2C315 3.OG UZA II
- Monday 10.12. 09:00 - 13:00 Friedrich Becke Seminarraum 2C315 3.OG UZA II
- Tuesday 11.12. 08:00 - 11:15 Friedrich Becke Seminarraum 2C315 3.OG UZA II
- Wednesday 12.12. 08:00 - 12:15 UZA2 Hörsaal 4 (Raum 2Z221) 2.OG
Information
Aims, contents and method of the course
Assessment and permitted materials
Seminararbeit und Referat - Dokumentation eines Selbstversuchs zur Verhaltensänderung
Für die Seminararbeit werden 45 Punkte, für das Referat 25 Punkte vergeben.
Für die Seminararbeit werden 45 Punkte, für das Referat 25 Punkte vergeben.
Minimum requirements and assessment criteria
Für eine positive Beurteilung sind mindestens 50% der Punkte zu erreichen. Während des Seminars besteht Anwesenheitspflicht. Sie dürfen einmal fehlen (4 Lektionen).
Examination topics
siehe Art der Leistungskontrolle
Reading list
Brinkmann, Ralf D. (2014): Angewandte Gesundheitspsychologie. Hallbergmoos: Pearson (PS Psychologie).
Jones, L. (2012). Public health: Building innovative practice. London: SAGE.
Madanat, H., Arredondo, E. M., & Ayala, G. (2015). Introduction to health promotion & behavioral science in public health. Public health basics. Australia: Delmar.
Nnakwe, N. E. (2018). Community nutrition: Planning health promotion and disease prevention (Third edition). Burlington MA: Jones & Bartlett Learning.
Jones, L. (2012). Public health: Building innovative practice. London: SAGE.
Madanat, H., Arredondo, E. M., & Ayala, G. (2015). Introduction to health promotion & behavioral science in public health. Public health basics. Australia: Delmar.
Nnakwe, N. E. (2018). Community nutrition: Planning health promotion and disease prevention (Third edition). Burlington MA: Jones & Bartlett Learning.
Association in the course directory
Last modified: Sa 02.04.2022 00:27
Describe important theories of health behavior and understand the significance of these theories for PHN interventions.
Increase the understanding of nutritional behavior in different phases of life or in the case of chronic diseases and know the influencing factors to derive appropriate intervention measures.
Plan, implement and evaluate nutritional interventions to change behavior, taking into account new technologies and evidence-based strategies.Content:
Influence of health-related behaviors on morbidity and mortality in the population (international / national), need for action, lifestyle recommendations
Theoretical foundations: Theories of health behavior, habits, lifestyle, health inequalities, factors influencing dietary behavior,
Nutritional interventions to change behavior:
a) Assessment
(b) Objective
c) Strategy development - PHN Measures for behavioral change: social marketing, fear appeals, nudging, financial incentives, nutrition literacy, nutrition education, labelling, bans ....
Specific requirements in certain lifecycle phases
d) Implementation
e) EvaluationMethod:
Lecture
seminar
Interactive lessons
discussions
Individual / group presentations