350012 VU Self-Defence and Martial Arts (2016S)
Sich-Verteidigen, Fallen, Ringen, Kämpfen: Vermittlungskonzepte (= Grundlagen des Selbstverteidigens und Zweikämpfens)
Continuous assessment of course work
Labels
Registration/Deregistration
Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).
- Registration is open from Mo 08.02.2016 09:00 to Tu 23.02.2016 12:00
- Deregistration possible until Th 31.03.2016 12:00
Details
max. 25 participants
Language: German
Lecturers
Classes (iCal) - next class is marked with N
Änderung v. 2.2.2016
Die LV beginnt erst am Di., 8. März 2016- Tuesday 08.03. 08:00 - 09:30 ZSU - USZ I, Konditionsraum 2 EG
- Tuesday 15.03. 08:00 - 09:30 ZSU - USZ I, Konditionsraum 2 EG
- Tuesday 05.04. 08:00 - 09:30 ZSU - USZ I, Konditionsraum 2 EG
- Tuesday 12.04. 08:00 - 09:30 ZSU - USZ I, Konditionsraum 2 EG
- Tuesday 19.04. 08:00 - 09:30 ZSU - USZ I, Konditionsraum 2 EG
- Tuesday 26.04. 08:00 - 09:30 ZSU - USZ I, Konditionsraum 2 EG
- Tuesday 03.05. 08:00 - 09:30 ZSU - USZ I, Konditionsraum 2 EG
- Tuesday 10.05. 08:00 - 09:30 ZSU - USZ I, Konditionsraum 2 EG
- Tuesday 24.05. 08:00 - 09:30 ZSU - USZ I, Konditionsraum 2 EG
- Tuesday 31.05. 08:00 - 09:30 ZSU - USZ I, Konditionsraum 2 EG
- Tuesday 07.06. 08:00 - 09:30 ZSU - USZ I, Konditionsraum 2 EG
- Tuesday 14.06. 08:00 - 09:30 ZSU - USZ I, Konditionsraum 2 EG
- Tuesday 21.06. 08:00 - 09:30 ZSU - USZ I, Konditionsraum 2 EG
- Tuesday 28.06. 08:00 - 09:30 ZSU - USZ I, Konditionsraum 2 EG
Information
Aims, contents and method of the course
Assessment and permitted materials
- Regular attendance
- Active participation
- Reflection protocol according to Hospitation Kampfsportverein/USI course
- Implementation of teaching practice
- Creating a lesson plan
- Active participation
- Reflection protocol according to Hospitation Kampfsportverein/USI course
- Implementation of teaching practice
- Creating a lesson plan
Minimum requirements and assessment criteria
The course aims to present an overview of the various exercises and elements of martial arts ,which can be taught in the classroom.
Intensive demonstrations using the various postures and positions show how to defuse or avoid a dangerous or threatening situation.
Reflection and debate on the issue of self defense contributes to an enhanced capacity to teach and direct self defense and duelling.
Intensive demonstrations using the various postures and positions show how to defuse or avoid a dangerous or threatening situation.
Reflection and debate on the issue of self defense contributes to an enhanced capacity to teach and direct self defense and duelling.
Examination topics
- The course aims to present an overview of the various exercises and elements of martial arts ,which can be taught in the classroom.
- Intensive demonstrations using the various postures and positions show how to defuse or avoid a dangerous or threatening situation.
- Reflection and debate on the issue of self defense contributes to an enhanced capacity to teach and direct self defense and duelling.
- Intensive demonstrations using the various postures and positions show how to defuse or avoid a dangerous or threatening situation.
- Reflection and debate on the issue of self defense contributes to an enhanced capacity to teach and direct self defense and duelling.
Reading list
1. Ringen, Rangeln und RaufenBächle Frank, Steffen Heckele (2010): Doppelstunde Ringen und Raufen: Unterrichtseinheiten und Stundenbeispiele für Schule und Verein.Beudels Wolfgang (2006): Wo rohe Kräfte sinnvoll walten.Lange Harald und Silke Sinning (2012) Kämpfen, Ringen und Raufen im Sportunterricht.Sommerfeld/ Huber/ Nicolai ( 2002): Toben, raufen, Kräfte messen. Ideen, Konzepte und viele Spiele zum Umgang mit Aggressionen.Sportpädagogik. Zeitschrift für Sport und Bewegungserziehung (2003): Ringen, Raufen, Kämpfen. Jg.27.H.3.Sportpraxis. Sonderheft (2003): Kämpfen und Spielen. Jg.44. H.4.2. Körpersprache/ SelbstverteidigungBraun Roman (2004): NLP eine Einführung. Kommunikation als Führungsinstrument.De Becker, Gavin (1997): Mut zur Angst. Wie Intuition uns vor Gewalt schützt.Dirnbacher Hanja (1998): DREHUNGEN – Selbstbewußtsein, Körperbewußtsein, Selbstverteidigung, ein Mädchen- und frauenspezifisches Konzept. Verein FRAU IN BEWEGUNG: Wien.Kraus Andrea (2000): Selbstverteidigung für Frauen. Wege zu einem neuen Körper- und Selbstbewusstsein. Diplomarbeit: Uni Wien. Mühlen Achs Gitta (1993): Wie Katz und Hund. Die Körpersprache der Geschlechter. Verlag Frauenoffensive: München.3. KampfsportJiu Jitsu: www.jjvoe.atJudo: www.wat-stadlau.at/judoKampfsport in Wien: www.wien.gv.at/freizeit/sportamt/ -> unter „Kampfsport“Kickboxen ÖBFK: www.kickboxen.comKickboxen WAKO: www.wakoweb.comKickboxen Verein: www.tae-kibo.at
Association in the course directory
Last modified: Th 20.07.2023 00:25
2. Mixed Martial Arts / Main Focus: Boxing, Kickboxing and Tae Kwon Do
3. Basics of Self-Defense