350018 VO Heterogeneity, Diversity and Inclusion in the Subject of Physical Education (2021S)
Labels
Registration/Deregistration
Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).
Details
Language: German
Examination dates
Lecturers
Classes
2. Prüfungstermin (digital): Di 1.6. 10:00-11:15 (60 Min)
4 Blocktermine / digital (Moodle: Collaborate),jeweils Dienstag 16:00-18:30
2.3.2021
9.3.2021
16.3.2021
23.3.2021Prüfungstermine
13.4.2021 60 Minuten, 18:00-19:15 (digitale Prüfung)
Information
Aims, contents and method of the course
Assessment and permitted materials
Written digital exam (16 points)
Additional points (2 pt) through active participation in online-discussion, flipped learning etc.
Additional points (2 pt) through active participation in online-discussion, flipped learning etc.
Minimum requirements and assessment criteria
In this course, the students shall be inspired to intensify their debate on topics like heterogeneity, diversity, disability, integration, inclusion, intercultural issues and their relevance for physical activity and sport from a pedagogical perspective. They are familiarized with selected target groups and come to know the respective movement approaches as well as examples of their appropriate application.
Examination topics
Topics like heterogeneity, diversity, disability, integration, inclusion, intercultural issues and their relevance for physical activity and sport from a pedagogical perspective.
Reading list
Themenspezifische Literatur erhalten Sie zudem bei den einzelnen VorlesungsunterlagenAnneken, V. (Hrsg.). (2013). Inklusion durch Sport. Forschung für Menschen mit Behinderungen. Köln: Sportverlag Strauß.
Biewer, G. (2009). Grundlagen der Heilpädagogik und inklusiven Pädagogik. Bad Heilbrunn: Klinkhardt.
Giese, M. & Weigelt, L. (Hrsg.).(2015). Inklusiver Schulsport in Theorie und Praxis. Aachen: Meyer & Meyer Verlag.
Schliermann, R., Anneken, V., Abel, T., Scheuer, T. & Froböse, I. (2014). Sport von Menschen mit Behinderungen. Grundlagen, Zielgruppe, Anwendungsfelder. München: Urban & Fischer.
Schoo, M. (Hrsg.). (2010). Sport für Menschen mit motorischen Beeinträchtigungen. München: E. Reinhardt Verlag.
Schoo, M. (2013). Inklusiver Sportunterricht. Zeitschrift für Heilpädagogik, 3, S. 99-105
Speck, O. (2016). Menschen mit geistiger Behinderung. Ein Lehrbuch zur Erziehung und Bildung (12. überarb. Aufl.). München: Ernst Reinhardt Verlag.
Deutsches Institut für medizinische Dokumentation und Information – DIMDI (2006). (Hrsg) ICF – Internationale Klassifikation der Funktionsfähigkeit, Behinderung und Gesundheit.
Website: http://www.dimdi.de/static/de/klassi/icf/index.htm
Biewer, G. (2009). Grundlagen der Heilpädagogik und inklusiven Pädagogik. Bad Heilbrunn: Klinkhardt.
Giese, M. & Weigelt, L. (Hrsg.).(2015). Inklusiver Schulsport in Theorie und Praxis. Aachen: Meyer & Meyer Verlag.
Schliermann, R., Anneken, V., Abel, T., Scheuer, T. & Froböse, I. (2014). Sport von Menschen mit Behinderungen. Grundlagen, Zielgruppe, Anwendungsfelder. München: Urban & Fischer.
Schoo, M. (Hrsg.). (2010). Sport für Menschen mit motorischen Beeinträchtigungen. München: E. Reinhardt Verlag.
Schoo, M. (2013). Inklusiver Sportunterricht. Zeitschrift für Heilpädagogik, 3, S. 99-105
Speck, O. (2016). Menschen mit geistiger Behinderung. Ein Lehrbuch zur Erziehung und Bildung (12. überarb. Aufl.). München: Ernst Reinhardt Verlag.
Deutsches Institut für medizinische Dokumentation und Information – DIMDI (2006). (Hrsg) ICF – Internationale Klassifikation der Funktionsfähigkeit, Behinderung und Gesundheit.
Website: http://www.dimdi.de/static/de/klassi/icf/index.htm
Association in the course directory
Last modified: Mo 15.11.2021 14:10
- give a basic insight in pedagogical aspects, measures, and didactic concepts when dealing with heterogeneity and diversity
- discuss one's own attitude towards people with a disability, migrant background, with different religious or sexual orientation or other preconditions
- raise and develop a critical problem awareness