Universität Wien

350051 VLV BW1II - DC with Orientation on a Target Group - Disability - Part 2 (2012W)

2.00 ECTS (1.00 SWS), SPL 35 - Sportwissenschaft

Vorbeprechung (Termine): 1. Termin (Vorbesprechung): 4.10. 15.15!

Im Wechsel mit der LV

350394 Behinderung und Integration im Schulsport - Abt.A

Weitere Termine: 8., 15., 22. 11. 2012 sowie 10. und 24.1. 2013!

Details

max. 80 participants
Language: German

Examination dates

Lecturers

Classes

Currently no class schedule is known.

Information

Aims, contents and method of the course

Students are motivated to deal with topics like disability, Integration/Inclusion, Psychomotor Activity/Pedagogy, Adapted Physical Activity, Inclusive Physical Activities and inclusive pedagogy. They will come to know selected relevant concepts for the specific target groups in order to become familiar with them.

Assessment and permitted materials

- Active cooperation
- Written examination

Minimum requirements and assessment criteria

It is the aim of the course to:
- give an insight into pedagogical aspects, interventions in particular settings of training and activities as well as into didactical concepts for working with people with disabilities;
- to discuss own attitudes and relations to people with disabilities and to develop critical thinking and problem consciousness

Examination topics

Altering lecture presentation, use of media, discussions with psrticipants, problem centered presentation, critical reflection and discussion of selcted problems

Reading list

Im Skript zitierte und weiterführende Basisliteratur:
Bundesministerium für Soziale Sicherheit, Generationen und Konsumentenschutz ¿ BMSG (Hrsg.). (2003). Bericht der Bundesregierung über die Lage der behinderten Menschen in Österreich. Wien: Eigenverlag.
Dinold, M., Hametner, K. & Mössenböck, B. (2004). CD-ROM 'Adapt' German Translation. ©THENAPA 2004
Dinold, M. (2000). Frei ¿ kultiviert ¿ sportiv? Zur Integration behinderter Menschen bei/in Freizeit, Kultur und Sport. In H. Hovorka & M. Sigot (Hrsg.). Integration(spädagogik) am Prüfstand: Menschen mit Behinderungen außerhalb von Schule. Innsbruck: Studienverlag. (S. 265-277)
Dinold, M. & Zanin, K. (1996). MiteinanderS. Wien: hpt.
Doll-Tepper, G. (2003). Integrativer Behindertensport ¿ Entwicklungen und Perspektiven. In H. Ohlert & J. Beckmann (Hrsg.), Sport ohne Barrieren. Schorndorf: Hofmann.
Eggert, D. (1997/2000). Von den Stärken ausgehen... Individuelle Entwicklungspläne in der Lernförderdiagnostik (4. Aufl.). Dortmund: Borgmann.
Fischer, K. (2001). Einführung in die Psychomotorik. München: Ernst Reinhardt Verlag
Feuser, G. (1995). Behinderte Kinder und Jugendliche: zwischen Integration und Aussonderung. Darmstadt: Wissenschaftliche Buchgesellschaft.
Fornefeld, B. (2000). Einführung in die Geistigbehindertenpädagogik. München: Ernst Reinhardt Verlag.
Hähner, U. (1997). Von der Verwahrung über die Förderung zur Selbstbestimmung. In U. Hähner, U. Niehoff, R. Sack & H. Walther (Hrsg.). Vom Betreuer zum Begleiter: Eine Neuorientierung unter dem Paradigma der Selbstbestimmung. (S. 25-52). Marburg: Lebenshilfe-Verlag.
Vernoij, M. A. (2008). Einführung in die Heil- und Sonderpädagogik. (8. Aufl.). Wiebelsheim: Quelle & Meyer Verlag.
u.a.

Association in the course directory

BW1II

Last modified: We 19.08.2020 08:10