350051 VO BW1II - Target Groups with Disabilities (2014W)
Labels
Vorbeprechung (Termine): 1. Termin (Vorbesprechung): 9. 10. 15.15 Uhr!Diese LV findet im Wechsel mit der LV 350394 Behinderung und Integration im Schulsport - Abt.AWeitere Termine: 30.10., 6.11., 13.11., 15. und 22.1. (Prüfung!) 2015!
Details
max. 80 participants
Language: German
Examination dates
Lecturers
Classes (iCal) - next class is marked with N
Achtung!
Erster Termin (Vorbesprechung!) wegen Kongressteilnahme erst in der 2. Semesterwoche: 9.10.!
Thursday
09.10.
14:30 - 16:45
ZSU - USZ I, Hörsaal 2 EG
Thursday
16.10.
14:30 - 16:45
ZSU - USZ I, Hörsaal 2 EG
Thursday
23.10.
14:30 - 16:45
ZSU - USZ I, Hörsaal 2 EG
Thursday
30.10.
14:30 - 16:45
ZSU - USZ I, Hörsaal 2 EG
Thursday
06.11.
14:30 - 16:45
ZSU - USZ I, Hörsaal 2 EG
Thursday
13.11.
14:30 - 16:45
ZSU - USZ I, Hörsaal 2 EG
Thursday
20.11.
14:30 - 16:45
ZSU - USZ I, Hörsaal 2 EG
Thursday
27.11.
14:30 - 16:45
ZSU - USZ I, Hörsaal 2 EG
Thursday
04.12.
14:30 - 16:45
ZSU - USZ I, Hörsaal 2 EG
Thursday
11.12.
14:30 - 16:45
ZSU - USZ I, Hörsaal 2 EG
Thursday
18.12.
14:30 - 16:45
ZSU - USZ I, Hörsaal 2 EG
Thursday
08.01.
14:30 - 16:45
ZSU - USZ I, Hörsaal 2 EG
Thursday
15.01.
14:30 - 16:45
ZSU - USZ I, Hörsaal 2 EG
Thursday
22.01.
14:30 - 16:45
ZSU - USZ I, Hörsaal 2 EG
Thursday
29.01.
14:30 - 16:45
ZSU - USZ I, Hörsaal 2 EG
Information
Aims, contents and method of the course
Students are motivated to deal with topics like disability, Integration/Inclusion, Psychomotor Activity/Pedagogy, Adapted Physical Activity, Inclusive Physical Activities and inclusive pedagogy. They will come to know selected relevant concepts for the specific target groups in order to become familiar with them.
Assessment and permitted materials
- Active cooperation
- Written examination
- Written examination
Minimum requirements and assessment criteria
It is the aim of the course to:
- give an insight into pedagogical aspects, interventions in particular settings of training and activities as well as into didactical concepts for working with people with disabilities;
- to discuss own attitudes and relations to people with disabilities and to develop critical thinking and problem consciousness
- give an insight into pedagogical aspects, interventions in particular settings of training and activities as well as into didactical concepts for working with people with disabilities;
- to discuss own attitudes and relations to people with disabilities and to develop critical thinking and problem consciousness
Examination topics
Altering lecture presentation, use of media, discussions with psrticipants, problem centered presentation, critical reflection and discussion of selcted problems
Reading list
Im Skript zitierte und weiterführende Basisliteratur:
Bundesministerium für Soziale Sicherheit, Generationen und Konsumentenschutz ¿ BMSG (Hrsg.). (2003). Bericht der Bundesregierung über die Lage der behinderten Menschen in Österreich. Wien: Eigenverlag.
Dinold, M., Hametner, K. & Mössenböck, B. (2004). CD-ROM 'Adapt' German Translation. ©THENAPA 2004
Dinold, M. (2000). Frei ¿ kultiviert ¿ sportiv? Zur Integration behinderter Menschen bei/in Freizeit, Kultur und Sport. In H. Hovorka & M. Sigot (Hrsg.). Integration(spädagogik) am Prüfstand: Menschen mit Behinderungen außerhalb von Schule. Innsbruck: Studienverlag. (S. 265-277)
Dinold, M. & Zanin, K. (1996). MiteinanderS. Wien: hpt.
Doll-Tepper, G. (2003). Integrativer Behindertensport ¿ Entwicklungen und Perspektiven. In H. Ohlert & J. Beckmann (Hrsg.), Sport ohne Barrieren. Schorndorf: Hofmann.
Eggert, D. (1997/2000). Von den Stärken ausgehen... Individuelle Entwicklungspläne in der Lernförderdiagnostik (4. Aufl.). Dortmund: Borgmann.
Fischer, K. (2001). Einführung in die Psychomotorik. München: Ernst Reinhardt Verlag
Feuser, G. (1995). Behinderte Kinder und Jugendliche: zwischen Integration und Aussonderung. Darmstadt: Wissenschaftliche Buchgesellschaft.
Fornefeld, B. (2000). Einführung in die Geistigbehindertenpädagogik. München: Ernst Reinhardt Verlag.
Hähner, U. (1997). Von der Verwahrung über die Förderung zur Selbstbestimmung. In U. Hähner, U. Niehoff, R. Sack & H. Walther (Hrsg.). Vom Betreuer zum Begleiter: Eine Neuorientierung unter dem Paradigma der Selbstbestimmung. (S. 25-52). Marburg: Lebenshilfe-Verlag.
Vernoij, M. A. (2008). Einführung in die Heil- und Sonderpädagogik. (8. Aufl.). Wiebelsheim: Quelle & Meyer Verlag.
u.a.
Bundesministerium für Soziale Sicherheit, Generationen und Konsumentenschutz ¿ BMSG (Hrsg.). (2003). Bericht der Bundesregierung über die Lage der behinderten Menschen in Österreich. Wien: Eigenverlag.
Dinold, M., Hametner, K. & Mössenböck, B. (2004). CD-ROM 'Adapt' German Translation. ©THENAPA 2004
Dinold, M. (2000). Frei ¿ kultiviert ¿ sportiv? Zur Integration behinderter Menschen bei/in Freizeit, Kultur und Sport. In H. Hovorka & M. Sigot (Hrsg.). Integration(spädagogik) am Prüfstand: Menschen mit Behinderungen außerhalb von Schule. Innsbruck: Studienverlag. (S. 265-277)
Dinold, M. & Zanin, K. (1996). MiteinanderS. Wien: hpt.
Doll-Tepper, G. (2003). Integrativer Behindertensport ¿ Entwicklungen und Perspektiven. In H. Ohlert & J. Beckmann (Hrsg.), Sport ohne Barrieren. Schorndorf: Hofmann.
Eggert, D. (1997/2000). Von den Stärken ausgehen... Individuelle Entwicklungspläne in der Lernförderdiagnostik (4. Aufl.). Dortmund: Borgmann.
Fischer, K. (2001). Einführung in die Psychomotorik. München: Ernst Reinhardt Verlag
Feuser, G. (1995). Behinderte Kinder und Jugendliche: zwischen Integration und Aussonderung. Darmstadt: Wissenschaftliche Buchgesellschaft.
Fornefeld, B. (2000). Einführung in die Geistigbehindertenpädagogik. München: Ernst Reinhardt Verlag.
Hähner, U. (1997). Von der Verwahrung über die Förderung zur Selbstbestimmung. In U. Hähner, U. Niehoff, R. Sack & H. Walther (Hrsg.). Vom Betreuer zum Begleiter: Eine Neuorientierung unter dem Paradigma der Selbstbestimmung. (S. 25-52). Marburg: Lebenshilfe-Verlag.
Vernoij, M. A. (2008). Einführung in die Heil- und Sonderpädagogik. (8. Aufl.). Wiebelsheim: Quelle & Meyer Verlag.
u.a.
Association in the course directory
BW1II
Last modified: Mo 07.09.2020 15:46