350074 VU Studies on Teaching Practice 1: Observing, Planning, Implementing and Analysing (2017W)
(= Schulpraktische Studien 1 + 2)
Continuous assessment of course work
Labels
KPH Krems
Registration/Deregistration
Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).
- Registration is open from Mo 11.09.2017 09:00 to Fr 22.09.2017 12:00
- Deregistration possible until Tu 31.10.2017 12:00
Details
max. 15 participants
Language: German
Lecturers
Classes
Diese LV findet jeweils am Donnerstag von 08:45 - 10:30 Uhr, PRAXIS Neue Mittelschule Wien Strebersdorf, Mayerweckstraße 1, 1210 Wien statt.
1. Termin Donnerstag, 5.10.2017, 8:45 - Treffpunkt beim Infopoint (Haupteingang)
Information
Aims, contents and method of the course
Assessment and permitted materials
Type of assessment and permitted tools• quality of planning and evaluation of lessons according to the respective guidelines
• quality and willingness of contemplation
• cooperativeness and behaviour in a team
• constructive and appreciative feedbacks to course-participants
• quality and willingness of contemplation
• cooperativeness and behaviour in a team
• constructive and appreciative feedbacks to course-participants
Minimum requirements and assessment criteria
• quality of planning and evaluation of lessons according to the respective guidelines
• quality and willingness of contemplation
• cooperativeness and behaviour in a team
• constructive and appreciative feedbacks to course-participantsMinimum requirements and evaluation criteria• fulfilment of the compulsory attendence
• timely hand in of documentation- and observation assessments
• quality and willingness of contemplation
• cooperativeness and behaviour in a team
• constructive and appreciative feedbacks to course-participantsMinimum requirements and evaluation criteria• fulfilment of the compulsory attendence
• timely hand in of documentation- and observation assessments
Examination topics
no final examen
Reading list
Aschebrock, H. (2013). Didaktische Konzepte für den Schulsport. Meyer & Meyer Verlag.
Döring, V. & Gissel, N. (2014). Sportunterricht planen und auswerten. Schneider Verlag Hohengehren.
Kleiner, K. (Hrsg.). (20007). Inszenieren, Differenzieren, Reflektieren. Wege sportdidaktischer Kompetenz. Purkersdorf: Verlag Hollinek.
Scheid, V. & Prohl, R. (2012). Sportdidaktik. Limpert Verlag, Wiebelsheim
Scherler, K. (2004). Sportunterricht auswerten. Hamburg: Czwalina.
Seeberger, W. et al. (2014). Ergründen - Entscheiden - Entwerfen - Entwickeln. Unterricht kompetenzorientiert planen
Söll W. & Kern U. (2005). Praxis und Methodik der Schulsportarten. Verlag Hofmann.
Söll W. & Kern U. (2005). Alltagsprobleme des Sportunterrichts. Verlag Hofmann.
Söll W. & Kern U. (2011). Sportunterricht. Sport unterrichten. Hofmann Verlag Hofmann.
Teml H. & Teml T. (2006). Erfolgreiche Unterrichtgestaltung. Studienverlag
Wolters, P. (2000). Didaktik des Schulsports. Schorndorf.
Ausgewählte Fachzeitschriften: Sportpädagogik, Sportpraxis, Sportunterricht, Bewegung & SportGültiger Lehrplan, Bildungsstandard Bewegung&Sport,
Relevante Erlässe und Rundschreiben: http://www.bewegungserziehung.ac.at
Döring, V. & Gissel, N. (2014). Sportunterricht planen und auswerten. Schneider Verlag Hohengehren.
Kleiner, K. (Hrsg.). (20007). Inszenieren, Differenzieren, Reflektieren. Wege sportdidaktischer Kompetenz. Purkersdorf: Verlag Hollinek.
Scheid, V. & Prohl, R. (2012). Sportdidaktik. Limpert Verlag, Wiebelsheim
Scherler, K. (2004). Sportunterricht auswerten. Hamburg: Czwalina.
Seeberger, W. et al. (2014). Ergründen - Entscheiden - Entwerfen - Entwickeln. Unterricht kompetenzorientiert planen
Söll W. & Kern U. (2005). Praxis und Methodik der Schulsportarten. Verlag Hofmann.
Söll W. & Kern U. (2005). Alltagsprobleme des Sportunterrichts. Verlag Hofmann.
Söll W. & Kern U. (2011). Sportunterricht. Sport unterrichten. Hofmann Verlag Hofmann.
Teml H. & Teml T. (2006). Erfolgreiche Unterrichtgestaltung. Studienverlag
Wolters, P. (2000). Didaktik des Schulsports. Schorndorf.
Ausgewählte Fachzeitschriften: Sportpädagogik, Sportpraxis, Sportunterricht, Bewegung & SportGültiger Lehrplan, Bildungsstandard Bewegung&Sport,
Relevante Erlässe und Rundschreiben: http://www.bewegungserziehung.ac.at
Association in the course directory
Last modified: Tu 26.11.2024 00:32
• are able to plan education- and learning-processes according to curriculums as well as oriented on the educational standard of “Bewegung und Sport”, being target group-specific, age-appropritae and competence-based
• are able to observe lessons in “Bewegung und Sport” under different, didactic perspectives as well as reflect, evaluate and develop teaching-/learning-processes
• apply relevant security measurements and concepts for the handling of dangerous/risky situations in the context of “Bewegung und Sport”Contents• criteria-based planning, execution and evaluation of subject-matter specific instructions
• reflection upon lessons
• didactic-methodical structures of educational and learning-processes
• process of learning with the view of “Lernseitigkeit – Rückwärtiges Lerndesign”
• relevant and subject-related didactical models and mediation concepts
• organisation of lessons under consideration of specialities of the dimension of contents respectively
• different forms of teaching, learning and social forms
• education accelerating feedback with a stance of empathy and acceptanceMethod of the courseContinuous theory-practice combination with starting point being concrete teaching practical work.