350082 VO STEOP Modul 1 - Fundamentals of Sports and Exercise Didactics (2022S)
Labels
Registration/Deregistration
Details
Lecturers
Classes (iCal) - next class is marked with N
1 01.03.2022 Einführung: Sportwissenschaft, Sportpädagogik und Sportdidaktik – Gegenstand, Aufgaben, Forschung
2 08.03.2022 Beruf "Bewegung und Sport anleiten": Aufgaben, Erwartungen, Belastungen, Rahmenbedingungen
3 15.03.2022 "flipped classroom" Lehr-Lernprozesse – Didaktik – Unterrichtskonzeptionen
4 22.03.2022 "flipped classroom" Bewegung und Sport im Wandel der Zeit & Aktuelle Strömungen und Positionen der Sportdidaktik
5 29.03.2022 Aktuelle Strömungen und Positionen der Sportdidaktik
6 05.04.2022 Aktuelle Strömungen und Positionen der Sportdidaktik
11.04.-24.04.2022 Osterferien
7 26.04.2022 Lehrpläne und Lehrplankonzepte im Feld Bewegung und Sport
8 03.05.2022 Bewegung und Sport planen, durchführen, evaluieren & Kompetenzorientierung
9 10.05.2022 Schulsportentwicklung und Schulsportforschung
- Tuesday 01.03. 16:00 - 18:30 ZSU - USZ I, Hörsaal 1 EG
- Tuesday 08.03. 16:00 - 18:30 ZSU - USZ I, Hörsaal 1 EG
- Tuesday 15.03. 16:00 - 18:30 ZSU - USZ I, Hörsaal 1 EG
- Tuesday 22.03. 16:00 - 18:30 ZSU - USZ I, Hörsaal 1 EG
- Tuesday 29.03. 16:00 - 18:30 ZSU - USZ I, Hörsaal 1 EG
- Tuesday 05.04. 16:00 - 18:30 ZSU - USZ I, Hörsaal 1 EG
- Tuesday 26.04. 16:00 - 18:30 ZSU - USZ I, Hörsaal 1 EG
- Tuesday 03.05. 16:00 - 18:30 ZSU - USZ I, Hörsaal 1 EG
- Tuesday 10.05. 16:00 - 18:30 ZSU - USZ I, Hörsaal 1 EG
- Tuesday 17.05. 16:00 - 18:30 ZSU - USZ I, Hörsaal 1 EG
- Tuesday 24.05. 16:00 - 18:30 ZSU - USZ I, Hörsaal 1 EG
- Tuesday 31.05. 16:00 - 18:30 ZSU - USZ I, Hörsaal 1 EG
- Tuesday 14.06. 16:00 - 18:30 ZSU - USZ I, Hörsaal 1 EG
- Tuesday 21.06. 16:00 - 18:30 ZSU - USZ I, Hörsaal 1 EG
- Tuesday 28.06. 16:00 - 18:30 ZSU - USZ I, Hörsaal 1 EG
Information
Aims, contents and method of the course
Assessment and permitted materials
Minimum requirements and assessment criteria
- Evidence of implementation of didactic and methodological knowledge through solving specific teaching tasks (e.g. planning of lessens with specific sports- and movement-related topics)
- Evidence of reasoned decisions in the selection of didactic and methodological teaching strategies in specific spheres of action (e.g. sports clubs, youth groups, etc.).
Examination topics
- Working on specific tasks during the course.
Reading list
- Bräutigam, M. (2003). Sportdidaktik. Ein Lehrbuch in 12 Lektionen. Aachen: Meyer & Meyer.
- Fessler, N., Hummel, A. & Stibbe, G. (Hrsg.) (2010). Handbuch Schulsport. Schorndorf: Hofmann.
- Grössing, S. (2007). Einführung in die Sportdidaktik. Wiebelsheim: Limpert.
- Kleiner, K. (2007). (Hrsg.). Inszenieren, Differenzieren, Reflektieren. Wege sportdidaktischer Kompetenz. Purkersdorf: Hollinek.
- Lange, H. & Sinning, S. (Hrsg.) (2009). Handbuch Sportdidaktik. Balingen: Spitta.
- Laging, R. (Hrsg.) (2009). Inhalte und Themen des Bewegungs- und Sportunterrichts. Von Übungskatalogen zum Unterrichten in Bewegungsfeldern. Baltmannsweiler: Schneider.
- Neumann, P. & Balz, E. (Hrsg.) (2013). Sport-Didaktik. Pragmatische Fachdidaktik für die Sekundarstufe I und II. Berlin: Cornelsen.
- Prohl, R. (2010). Grundriss der Sportpädagogik. Wiebelsheim: Limpert.
- Wolters, P., Ehni, H., Kretschmer, J., Scherler, K. & Weichert, W. (2000). Didaktik des Schulsports. Schorndorf: Hofmann.
- the competence to explain the basic terms and specific methodological models of sports.
- the ability to apply sports-didiactical knowledge in specific spheres of action in sports and movement in a competent and practical way.
- the competence to conduct sports-related courses for heterogenous groups.
- the ability to arrange specific educational opportunities through sports in a targetgroup-oriented manner.