Universität Wien

350086 UE BP3II - Individual Sports (2023W)

2.00 ECTS (2.00 SWS), SPL 35 - Sportwissenschaft
Continuous assessment of course work

Registration/Deregistration

Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).

Details

max. 24 participants
Language: German

Lecturers

Classes (iCal) - next class is marked with N

First Lesson will be on Fri, 13.10. at the swim hall - please bring if possible a waterresistant camcorder. (for example GoPro)
Also you have to bring your swimwear.
Women: swimsuit, sports bikini or Burkini
Men: sports trunks with short or long legs

The date of the academic Championship will follow.

There will be a Tutorium for swimming teach by Pascal Pavlik.
Thursday, 15:30-17:00 Uhr
Friday 12:30-14:00 Uhr

Friday 13.10. 10:30 - 12:00 ZSU - USZ I, Schwimmbad
Friday 20.10. 10:30 - 12:00 ZSU - USZ I, Schwimmbad
Friday 27.10. 10:30 - 12:00 ZSU - USZ I, Schwimmbad
Friday 03.11. 10:30 - 12:00 ZSU - USZ I, Schwimmbad
Friday 10.11. 10:30 - 12:00 ZSU - USZ I, Schwimmbad
Friday 17.11. 10:30 - 12:00 ZSU - USZ I, Schwimmbad
Friday 24.11. 10:30 - 12:00 ZSU - USZ I, Schwimmbad
Friday 01.12. 10:30 - 12:00 ZSU - USZ I, Schwimmbad
Friday 15.12. 10:30 - 12:00 ZSU - USZ I, Schwimmbad
Friday 12.01. 10:30 - 12:00 ZSU - USZ I, Schwimmbad
Friday 19.01. 10:30 - 12:00 ZSU - USZ I, Schwimmbad
Friday 26.01. 10:30 - 12:00 ZSU - USZ I, Schwimmbad

Information

Aims, contents and method of the course

Preparation of the four strokes including the corresponding starts and turns under the consideration of individual skills. Acquisition of motion concepts and the analysis of motion patterns. Connections between cycle-route and cycle-frequency (technique optimisation based on longer cycle routes).Introduction of the different patterns of speed for the various stroks. Teaching of technique using swim gear and correction of errors (elimination of variances from the technical concept.Arrangement of distances.Acquisition of resposibility and decision-making regarding the appropriate behavier with water. Conveying the knowledge of error correction using specific contrast-exercises, basic training methods for swimming and how to implement themin real life. Additionally the correct use of swimm gear its impact on technique, strength and endurance.Sufficient comprehension of motion sequences in order to analyze and correct mistakes proberly. Improvement of personal skills.Gain experience of certain movements using specific exercises. Deductive method: Using instructions crucial assistance shall be given in order to understand concepts of movement quickly. Basic endurance and fitness shall be reached with specific trainingsmethods. Duration methode-change of peace methode-interval methode

Assessment and permitted materials

The requirements for completing the immanent class are: frequent attendance, practical exam timed 100m (freestyle or breaststroke), 400m freestyle without a time limit and 100m medlay formswimming. The final grade is consists of the time reached as well as the technique presented during the form-swimming and personal improvement throughout the class.

Minimum requirements and assessment criteria

Die Note setzt sich aus 9 Teilleistungen zusammen.
Um die Lehrveranstaltung positiv abzuschließen müssen alle Teilleistungen erbracht werden.
schriftliche Hausarbeiten (Gruppenarbeit, Analyse von KI-Erstellten Trainingsplänen, biomechanische Analysen von schwimmspezifischen Bewegungen) (10% der Note)
schriftliche Technikanalyse zwei verschiedener Lagen mit Hilfe von Unterwasservideoaufnahmen (20% der Note)
schriftliche Erstellung eines Trainingsplans, sowie deren praktische Umsetzung (10% der Note)
praktische Fehlerkorrektur - Fehler erkennen und benennen, sowie Übungen zur Verbesserung der erkannten Fehler erklären können (10% der Note)
100m Kraul oder Brust auf Zeit schwimmen (10% der Note)
400m Freistil durchschwimmen (10% der Note)
100m Lagen auf Technik schwimmen inklusive Start und Wenden (20% der Note)
Vorzeigen der Kraultechnik an Land (10% der Note)
Notenschlüssel:
200-180 Punkte = Sehr gut
179-160 Punkte = Gut
159-140 Punkte = Befriedigend
139-120 Punkte = Genügend
weniger als 120 = Nicht Genügend

Examination topics

praktisches Eigenkönnen aller 4 Schwimmstile (Start, Technik und Wenden)
Wissen über gesundheitsrelevante Aspekte des Schwimmsports und des Elements Wasser
Trainingswissenschaftliche Grundbegriffe und Planungen
biomechanische Daten der Schwimmtechniken

Reading list

Baschta, M. & Reuschel, K. (2016). Schwimmen kompetenzorientiert. Kompakte Unterrichtsreihen Klasse 5-10. Berlin: Cornelsen Verlag.
Durlach, F.-J. (2000). Erlebniswelt Wasser. Spielen, gestalten, schwimmen (3. Auflage). Schorndorf: Verlag Karl Hofmann.
Frank, G. (2008). Koordinative Fähigkeiten im Schwimmen. Der Schlüssel zur perfekten Technik (5. Auflage). Schorndorf: Hofmann Verlag.
Hossner, J. & Künzell, S. (2022). Einführung in die Bewegungswissenschaft. Wiebelsheim: Limpert.
Lange, A. (2017). Praxishandbuch Schwimmen. Wibelsheim: Limpert Verlag.
Laughlin, T. & Delves, J. (2010). Total Immersion. Schwimmen nach Art der Fische. New York: Covadonga Verlag.
Mcleod, I. (2010). Schwimmen Anatomie. München: Stiebner Verlag.
Neubauer, F. (2013). 30x Schwimmen für 90 Minuten. Fertige Stunden von Wassergewöhnung bis zur Verbesserung der Schwimmtechnik. Mülheim: Verlag an der Ruhr.
Pfitzner, M. (2023). Von Quirlen und Handantrieb. Sportpädagogik, 1/2023, S. 18-22.
Pilloud, M. (2010). Erfolgreich Kraul schwimme. Schneller und effizienter mit der Technik von Total Immersion. Hamburg: spomedis.
Plesnik, D. (2022). Werfen und Fangen im Wasser. Sport & Spiel, 4, online am 25.11.2022.
Reinschmidt, C. (2008). Schwimm-Training- mehr als nur Bahnen ziehen. Mülheim: Verlag an der Ruhr.
Reischle, K., Ahner, C.; Gundelfinger, T.; Rinderknecht, C.; Roder, C. und Strifler, N. (2018). Schwimmen lernen im Grunschulalter: Schwimmfix-Konzept und 29 Unterrichtseinheiten. Schorndorf: Hofmann.
Schellhorn, W., Beckmann, H.; Janssen, D. und Michelbrink, M. (2009). Differenzielles Lehren und Lernen im Sport. sportunterricht, 58, S. 36-41.
Steffen, B.; Hahn, A.; Hilgner, M.; Behringer, M. und Strass, D. (2017). Kraftvoll ins Wasser. Deutschland: SpringerVerlag. Online unter https://link-springer-com.uaccess.univie.ac.at/content/pdf/10.1007/978-3-662-54900-1.pdf
Volter, V. (2022) „Kachelnzählen“ war gestern. Sport & Spiel, 1, online am 22.11.2022.

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BP3II

Last modified: Tu 02.01.2024 13:07