Universität Wien

350086 UE BP3II - Individual Sports (2025W)

2.00 ECTS (2.00 SWS), SPL 35 - Sportwissenschaft
Continuous assessment of course work
Fr 12.12. 10:30-12:00 ZSU - USZ I, Schwimmbad

Registration/Deregistration

Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).

Details

max. 24 participants
Language: German

Lecturers

Classes (iCal) - next class is marked with N

Treffpunkt erste Einheit am Fr, 17.10.2025 in der Schwimmhalle - bitte ein Videofähiges Gerät (z.B. Smartphone) mitbringen.
Schwimmbekleidung mitbringen.
Damen: Sportbikini, Sportbadeanzug oder Burkini. (Kein Badebikini)
Herren: Sportbadehose mit kurzem oder langem Bein (Keine Badeshorts)
Teilnahme an den akademischen Meisterschaften sind Teil der Lehrveranstaltung
Sa, 17.1.2026
Einschwimmen ab 12:10 Uhr
Wettkämpfe von 12:30-15:30 Uhr
Tutorium Schwimmen wird von Pascal Pavlik durchgeführt.
Donnerstag 14:00-15:30 Uhr
Freitag 12:00-13:30Uhr
Freie Schwimmzeiten:
Dienstag 11:30-12:00Uhr
Freitag 8:00-9:00Uhr

  • Friday 17.10. 10:30 - 12:00 ZSU - USZ I, Schwimmbad
  • Friday 24.10. 10:30 - 12:00 ZSU - USZ I, Schwimmbad
  • Friday 31.10. 10:30 - 12:00 ZSU - USZ I, Schwimmbad
  • Friday 07.11. 10:30 - 12:00 ZSU - USZ I, Schwimmbad
  • Friday 14.11. 10:30 - 12:00 ZSU - USZ I, Schwimmbad
  • Friday 21.11. 10:30 - 12:00 ZSU - USZ I, Schwimmbad
  • Friday 28.11. 10:30 - 12:00 ZSU - USZ I, Schwimmbad
  • Friday 05.12. 10:30 - 12:00 ZSU - USZ I, Schwimmbad
  • Friday 19.12. 10:30 - 12:00 ZSU - USZ I, Schwimmbad
  • Friday 09.01. 10:30 - 12:00 ZSU - USZ I, Schwimmbad
  • Friday 16.01. 10:30 - 12:00 ZSU - USZ I, Schwimmbad
  • Friday 23.01. 10:30 - 12:00 ZSU - USZ I, Schwimmbad
  • Friday 30.01. 10:30 - 12:00 ZSU - USZ I, Schwimmbad

Information

Aims, contents and method of the course

Objectives:
Acquisition or deepening of personal skills as a basis for designing and teaching high-quality practical work.
Supplementing ability-oriented practical training with skill-oriented aspects.
Knowledge of the appropriate use of training exercises and training equipment, as well as the significance of load parameters and their importance in training practice.
Knowledge of the teaching, instruction, and structured implementation of motor target exercises.
Instruction in the design and implementation of appropriate training units.
Knowledge of the health-oriented and/or sport-specific design of learning, practice, and training processes.
Knowledge of the objectives, content, and methods of training design in individual sports according to sports didactics, sports methodology, and training science aspects. Basic knowledge of training coordination and conditioning skills.
Knowledge of health-relevant aspects in swimming and in water in general.
Creation of video material and measurement of biomechanical data of swimming-specific movements.
Methods:
Literature research, study of literature and Visual materials, submission of written assignments, written homework, development of a training plan, development of a teaching sequence in the health sector, written technical analyses of visual materials from classroom teaching, demonstration of swimming techniques on land and in the water.

Assessment and permitted materials

Active participation (75% attendance required), practical exam, and written assignments
If the minimum attendance of 75% is not met, the course cannot be successfully completed.
For late arrivals or early departures, half the absence rate will be recorded.

Students must complete all work by April 30th for winter semester courses with continuous assessment, and by September 30th for summer semester courses with continuous assessment. Students who have not withdrawn from the respective course must be assessed. If the assessment is negative, a committee examination is inadmissible, and the course must be repeated. Legal source: Statutes of the University of Vienna, Section 10 (4, 5, 6).

You are expressly advised that if any fraudulent work is discovered (e.g., copying, plagiarism, use of unauthorized aids, forgery, ghostwriting, etc.), the entire PI course will be considered cheating and counted as an attempt. (Entry in U:SPACE: X = not assessed).

Minimum requirements and assessment criteria

Die Note setzt sich aus 9 Teilleistungen zusammen.
Um die Lehrveranstaltung positiv abzuschließen müssen alle Teilleistungen erbracht werden.
schriftliche Hausarbeiten (Gruppenarbeit, Analyse von KI-Erstellten Trainingsplänen, biomechanische Analysen von schwimmspezifischen Bewegungen) (10% der Note)
schriftliche Technikanalyse zwei verschiedener Lagen mit Hilfe von Unterwasservideoaufnahmen (20% der Note)
schriftliche Erstellung eines Trainingsplans, sowie deren praktische Umsetzung (10% der Note)
praktische Fehlerkorrektur - Fehler erkennen und benennen, sowie Übungen zur Verbesserung der erkannten Fehler erklären können (10% der Note)
100m Kraul oder Brust auf Zeit schwimmen (10% der Note)
400m Freistil durchschwimmen (10% der Note)
100m Lagen auf Technik schwimmen inklusive Start und Wenden (20% der Note)
Vorzeigen der Kraultechnik an Land (10% der Note)
Notenschlüssel:
200-180 Punkte = Sehr gut
179-160 Punkte = Gut
159-140 Punkte = Befriedigend
139-120 Punkte = Genügend
weniger als 120 = Nicht Genügend

Examination topics

Practical proficiency in all four swimming strokes (start, technique, and turns)
Knowledge of health-related aspects of swimming and the element of water
Basic training science concepts and planning
Biomechanical data of swimming techniques

Reading list

Baschta, M. & Reuschel, K. (2016). Schwimmen kompetenzorientiert. Kompakte Unterrichtsreihen Klasse 5-10. Berlin: Cornelsen Verlag.
Durlach, F.-J. (2000). Erlebniswelt Wasser. Spielen, gestalten, schwimmen (3. Auflage). Schorndorf: Verlag Karl Hofmann.
Frank, G. (2008). Koordinative Fähigkeiten im Schwimmen. Der Schlüssel zur perfekten Technik (5. Auflage). Schorndorf: Hofmann Verlag.
Hossner, J. & Künzell, S. (2022). Einführung in die Bewegungswissenschaft. Wiebelsheim: Limpert.
Lange, A. (2017). Praxishandbuch Schwimmen. Wibelsheim: Limpert Verlag.
Laughlin, T. & Delves, J. (2010). Total Immersion. Schwimmen nach Art der Fische. New York: Covadonga Verlag.
Mcleod, I. (2010). Schwimmen Anatomie. München: Stiebner Verlag.
Neubauer, F. (2013). 30x Schwimmen für 90 Minuten. Fertige Stunden von Wassergewöhnung bis zur Verbesserung der Schwimmtechnik. Mülheim: Verlag an der Ruhr.
Pfitzner, M. (2023). Von Quirlen und Handantrieb. Sportpädagogik, 1/2023, S. 18-22.
Pilloud, M. (2010). Erfolgreich Kraul schwimme. Schneller und effizienter mit der Technik von Total Immersion. Hamburg: spomedis.
Plesnik, D. (2022). Werfen und Fangen im Wasser. Sport & Spiel, 4, online am 25.11.2022.
Reinschmidt, C. (2008). Schwimm-Training- mehr als nur Bahnen ziehen. Mülheim: Verlag an der Ruhr.
Reischle, K., Ahner, C.; Gundelfinger, T.; Rinderknecht, C.; Roder, C. und Strifler, N. (2018). Schwimmen lernen im Grunschulalter: Schwimmfix-Konzept und 29 Unterrichtseinheiten. Schorndorf: Hofmann.
Schellhorn, W., Beckmann, H.; Janssen, D. und Michelbrink, M. (2009). Differenzielles Lehren und Lernen im Sport. sportunterricht, 58, S. 36-41.
Steffen, B.; Hahn, A.; Hilgner, M.; Behringer, M. und Strass, D. (2017). Kraftvoll ins Wasser. Deutschland: SpringerVerlag. Online unter https://link-springer-com.uaccess.univie.ac.at/content/pdf/10.1007/978-3-662-54900-1.pdf
Volter, V. (2022) „Kachelnzählen“ war gestern. Sport & Spiel, 1, online am 22.11.2022.

Association in the course directory

BP3II

Last modified: Tu 23.09.2025 10:07