Universität Wien

350125 UE Learning, Practising and Learning how to teach sport game-oriented acts of movement - volleyball (2012W)

2.00 ECTS (2.00 SWS), SPL 35 - Sportwissenschaft
Continuous assessment of course work

Registration/Deregistration

Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).

Details

max. 20 participants
Language: German

Lecturers

Classes (iCal) - next class is marked with N

Monday 01.10. 15:30 - 17:00 ZSU - USZ I, Halle 6 Turnsaal EG
Monday 08.10. 15:30 - 17:00 ZSU - USZ I, Halle 6 Turnsaal EG
Monday 15.10. 15:30 - 17:00 ZSU - USZ I, Halle 6 Turnsaal EG
Monday 22.10. 15:30 - 17:00 ZSU - USZ I, Halle 6 Turnsaal EG
Monday 29.10. 15:30 - 17:00 ZSU - USZ I, Halle 6 Turnsaal EG
Monday 05.11. 15:30 - 17:00 ZSU - USZ I, Halle 6 Turnsaal EG
Monday 12.11. 15:30 - 17:00 ZSU - USZ I, Halle 6 Turnsaal EG
Monday 19.11. 15:30 - 17:00 ZSU - USZ I, Halle 6 Turnsaal EG
Monday 26.11. 15:30 - 17:00 ZSU - USZ I, Halle 6 Turnsaal EG
Monday 03.12. 15:30 - 17:00 ZSU - USZ I, Halle 6 Turnsaal EG
Monday 10.12. 15:30 - 17:00 ZSU - USZ I, Halle 6 Turnsaal EG
Monday 17.12. 15:30 - 17:00 ZSU - USZ I, Halle 6 Turnsaal EG
Monday 07.01. 15:30 - 17:00 ZSU - USZ I, Halle 6 Turnsaal EG
Monday 14.01. 15:30 - 17:00 ZSU - USZ I, Halle 6 Turnsaal EG
Monday 21.01. 15:30 - 17:00 ZSU - USZ I, Halle 6 Turnsaal EG
Monday 28.01. 15:30 - 17:00 ZSU - USZ I, Halle 6 Turnsaal EG

Information

Aims, contents and method of the course

Games, leading to Volleyball
Technical Elements
Indivdua-l and gruuptactics
Beachvolleyball
Volleyball in school

Assessment and permitted materials

Pratical an theoretical examination, Rfelexionprotocoll, Collection of Exercises

Minimum requirements and assessment criteria

How to teach volleybllspecific abilities. progressing of basic individual technics and tactics
Develop demonstrationabilties in central areas
Basic regulations and how to use them in school

Examination topics

Theoretical input to practice
Differnt ways and systems how to teach volleyball
Planing sections of trainingsessions (warm up)
Individual- and grouprefelctions

Reading list

AGM Schulvolleyball (Hrsg.). 1998. Schülerliga Volleyball - Der Weg. Bauer & Partner, Wien.
Bachmann E. / Bachmann M. 2005. 1005 Spiel- und Übungsformen im Volleyball und Beachvolleyball. Hofmann, Schorndorf.
Funke-Wienecke J. 1997. Vermitteln - Schritte zu einem "ökologischen" Unterrichtskonzept. In: Vermit-teln zwischen Kind und Sache. Erläuterungen zur Sportpädagogik (176-194). Friedrich Verlag, Seelze.
Hardman K. / Marshall J. 2005. Update on the State and Status of Physical Education World-wide. 2nd World Summit on Physical Education. Bundesamt für Sport. Magglingen
Herzog K. et al.. 1985. Volleyball Training - Grundlagen und Arbeitshilfen, Schriftenreihe zur Praxis der Leibeserziehung und des Sports, Band 182. Hofmann, Schorndorf.
Hohmann A. / Kolb M. / Roth K. (Hrsg.) 2005. Handbuch Sportspiel. (Beiträge zur Lehre und For-schung im Sport, Band 147. Hofmann, Schorndorf.
Hotz A. 1997. Qualitatives Bewegungslernen. Verlag schweizerischer Verband für Sport und Schule, Bern.
Hömberg S. / Papageorgiou A. 1997. Handbuch für Beach-Volleyball. Meyer & Meyer, Aachen.
Kleiner K. / Hager M. 2006. Der Lehrplan "Bewegung und Sport" als Programm und Botschaft. Bewe-gungserziehung (1/2006), 29-35.
Koch H. / Hömberg S. 2003. Der österreichische Weg - Volleyball und Beachvolleyball in Schule und Verein. Österreichischer Volleyballverband. Wien.
König et al. 2002. Spielerisches Taktiklernen: Vom Multitalent zum Spezialisten. In: Ferger, K., Gissel, N. & Schwier, J. (Hrsg.). Sportspiele erleben, vermitteln, trainieren. Band 124 (S. 125-146). Czwalina, Hamburg
Kröger C. / Roth K. 1999. Ballschule - ein ABC für Spielanfänger. Schorndorf. Hofmann
Kuhn P. Volleyball in Bewegung bringen (Teil I). In: Lehrhilfen für den Sportunterricht 44 (1995), 11, 161-173
Küßner G. 2002. Beach-Volleyball im Sportunterricht. Czwalina, Hamburg.
Naffin R. 2005. Beach-Volleyball für Anfänger und Fortgeschrittene / Trainingseinheiten für Schule und Verein. Neuer Sportverlag, Stuttgart.
Papageorgiou A. et al. 2005. Beach Volley meets School. Broschüre der Deutschen Volleyballjugend (DVJ) für SportlehrerInnen zur Vermittlung des Beachvolleyballspiels in der Schule (2. Aufl.). DVJ (Hrsg.). Frankfurt.
Papageorgiou A. / Czimek V. 2006. Volleyball spielerisch lernen - Vom Fangen und Werfen zum Spiel 6:6. Meyer & Meyer, Aachen.
Papageorgiou A. / Spitzley W. 1998. Handbuch für Volleyball: Grundlagenausbildung. Meyer & Meyer, Aachen.
Papageorgiou A. / Spitzley W. 2000. Handbuch für Volleyball. Meyer & Meyer, Aachen.
Prohl R. 2006. Grundriss der Sportpädagogik. Limpert, Wiebelsheim.
Roth, K. / Memmert, D. 2000 Sportspielübergreifendes Anfängertraining: Das ABC des Spielenler-nens. In: Roth, K./Raab, M./Greco, P. (Hrsg.): Kreativität im Sportspiel. Unveröffentlichtes Manuskript. Heidelberg
Swiss Volley (Hrsg.) 2006. Nachwuchskonzept Swiss Volley. Zugriff am 21.11.2006 unter: http://www.r-v-z.ch/uploads/media/Nachwuchskonzept_06_02.pdf
Volkamer / Zimmer. 1982. Vom Mut trotzdem Lehrer zu sein. Schorndorf, Hofmann.
Zeyfang C. 1997; Beachvolleyball für Kinder und Jugendliche - Vermittlungskonzept Beachvolleyball. Volleyballtraining, Beilage zu: Volleyball (2/97). Philippka, Münster.
Zoglowek H. 2003. Volley 2000 - ein alternatives Vermittlungsmodell für das Volleyballspiel. In: Fi-scher U. 2003. Volleyball- Bausteine für einen sicheren und attraktiven Unterricht - CD ROM, Thieköt-ter, Münster

Association in the course directory

Last modified: Th 10.09.2020 00:27