Universität Wien

350125 UE Check games: Didactic Concepts (2018W)

(= LÜV sportspielorientierter BWH Volleyball)

2.00 ECTS (2.00 SWS), SPL 35 - Sportwissenschaft
Continuous assessment of course work

Registration/Deregistration

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Details

max. 25 participants
Language: German

Lecturers

Classes (iCal) - next class is marked with N

  • Friday 05.10. 10:00 - 11:30 ZSU - USZ I, Halle 2 Turnsaal EG
  • Friday 12.10. 10:00 - 11:30 ZSU - USZ I, Halle 2 Turnsaal EG
  • Friday 19.10. 10:00 - 11:30 ZSU - USZ I, Halle 2 Turnsaal EG
  • Friday 09.11. 10:00 - 11:30 ZSU - USZ I, Halle 2 Turnsaal EG
  • Friday 16.11. 10:00 - 11:30 ZSU - USZ I, Halle 2 Turnsaal EG
  • Friday 23.11. 10:00 - 11:30 ZSU - USZ I, Halle 2 Turnsaal EG
  • Friday 30.11. 10:00 - 11:30 ZSU - USZ I, Halle 2 Turnsaal EG
  • Friday 07.12. 10:00 - 11:30 ZSU - USZ I, Halle 2 Turnsaal EG
  • Friday 14.12. 10:00 - 11:30 ZSU - USZ I, Halle 2 Turnsaal EG
  • Friday 11.01. 10:00 - 11:30 ZSU - USZ I, Halle 2 Turnsaal EG
  • Friday 18.01. 10:00 - 11:30 ZSU - USZ I, Halle 2 Turnsaal EG
  • Friday 25.01. 10:00 - 11:30 ZSU - USZ I, Halle 2 Turnsaal EG

Information

Aims, contents and method of the course

Games, leading to Volleyball
Technical Elements
Indivdua-l and gruuptactics
Beachvolleyball
Volleyball in school

Assessment and permitted materials

Pratical an theoretical examination, Rfelexionprotocoll, Collection of Exercises

Minimum requirements and assessment criteria

How to teach volleybllspecific abilities. progressing of basic individual technics and tactics
Develop demonstrationabilties in central areas
Basic regulations and how to use them in school

Examination topics

Theoretical input to practice
Differnt ways and systems how to teach volleyball
Planing sections of trainingsessions (warm up)
Individual- and grouprefelctions

Reading list

Literatur

Adolph, H. & Hönl, M. (1998). Integrative Sportspielvermittlung (4. Aufl.). Kassel: Universität-Gesamthochschule.

Bremer, D., Pfister, J. & Weinberg, P. (Hrsg). (1981). Gemeinsame Strukturen großer Sportspiele. Wuppertal: Putty.

Bunker, D. & Thorpe, R. (1982). A model for the teaching of games in secondary schools.Bulletin of Physical Education, 18 (1), 5-8.

Dietrich, K. (1984). Vermitteln Spielreihen Spielfähigkeit? Sportpädagogik, 8 (1), 19-21.

Griffin, L., & Butler, J. (Ed.). (2005). Teaching Games for Understanding. Champaign: Human Kinetics.

Griffin, L.A., Mitchell, S.A., & Oslin, J.L. (1997). Teaching Sport Concepts and Skills. A Tactical Games Approach. Champaign: Human Kinetics.

Groth, K. & Kuhlmann, D. (1989). Integrative Sportspielvermittlung in Theorie und Praxis. Sportunterricht, 38 (10), 386-393.

Hagedorn, G. (2000). Sportspiele. Training und Wettkampf. Reinbek bei Hamburg: Rowohlt.

Hirtz, P. (1985). Koordinative Fähigkeiten im Schulsport. Berlin: Sportverlag.

Hohmann, A. & Brack, R. (1983). Theoretische Aspekte der Leistungsdiagnostik im Sportspiel. Leistungssport, 13 (2), 5-10.

Hohmann, A., Lames, M. & Letzelter, M. (2002). Einführung in die Trainingswissenschaft. Wiebelsheim: Limpert.

Kolb, M. (Hrsg.). (2007). Fit am Ball (Ringbuchordner). Wien, Purkersdorf: Hollinek.

König, S. (1997). Zur Vermittlung von Spielfähigkeit in der Schule. Sportunterricht, 46 (11), 476-486.

Loibl, J. (1991). Erfahrungsorientiertes Lehren und Lernen im Sportspiel. In S. Redl, R. Sobotka & A. Russ (Hrsg.), Sport an der Wende (S. 191-199). Wien: Österreichischer Bundesverlag.

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Last modified: Th 10.09.2020 00:27