Universität Wien

350136 VU Gymnastics and Dance - Rhythmic Movement, Shaping, Performing 2: Didactic Concepts (2024S)

2.00 ECTS (2.00 SWS), SPL 35 - Sportwissenschaft
Continuous assessment of course work

Registration/Deregistration

Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).

Details

max. 25 participants
Language: German

Lecturers

Classes (iCal) - next class is marked with N

  • Tuesday 05.03. 11:00 - 12:30 ZSU - USZ I, Halle 4 Turnsaal EG
  • Tuesday 19.03. 11:00 - 12:30 ZSU - USZ I, Halle 4 Turnsaal EG
  • Tuesday 09.04. 11:00 - 12:30 ZSU - USZ I, Halle 4 Turnsaal EG
  • Tuesday 16.04. 11:00 - 12:30 ZSU - USZ I, Halle 4 Turnsaal EG
  • Tuesday 23.04. 11:00 - 12:30 ZSU - USZ I, Halle 4 Turnsaal EG
  • Tuesday 07.05. 11:00 - 12:30 ZSU - USZ I, Halle 4 Turnsaal EG
  • Tuesday 14.05. 11:00 - 12:30 ZSU - USZ I, Halle 4 Turnsaal EG
  • Tuesday 21.05. 11:00 - 12:30 ZSU - USZ I, Halle 4 Turnsaal EG
  • Tuesday 28.05. 11:00 - 12:30 ZSU - USZ I, Halle 4 Turnsaal EG
  • Tuesday 04.06. 11:00 - 12:30 ZSU - USZ I, Halle 4 Turnsaal EG
  • Tuesday 11.06. 11:00 - 12:30 ZSU - USZ I, Halle 4 Turnsaal EG
  • Tuesday 18.06. 11:00 - 12:30 ZSU - USZ I, Halle 4 Turnsaal EG
  • Tuesday 25.06. 11:00 - 12:30 ZSU - USZ I, Halle 4 Turnsaal EG

Information

Aims, contents and method of the course

The aim of this course is to delve deeper into the matter of LV1, namely various dance and music styles (classical music, pop, rock, instrumental music). Students will gain skills in order to be able to efficiently impart their theoretical knowledge to students at school .Theoretical knowledge of lesson planning and execution of exercises is a necessity and further complements the course.

Range of topics covered:

basic gymnastics with and without hand apparatuses

special techniques from classical gymnastics may vary and will be applied to non-traditional hand apparatuses (staves, umbrella, chair, ;)

Examples of different areas (gymnastics, dancing) - basic steps

Aerobics/Zumba

Breakdance

Expressive Dance

Contemporary Dance

Hip Hop

Pilates

Rope Jumping

Video-Clip-Dance

Yoga

The practical relevance of various exercises and skills as well as discussions about several challenges one may be faced with in PE class (e.g. small gym, incomplete equipment and kits, different performance levels, etc.) will further complement the course and will be discussed in the context of didactic concepts.

Assessment and permitted materials

Aktive, motiverte Mitarbeit
Vorbereiten und Präsentieren als Hausübungen (WarmUp, Abschauen von Choreographie-Sequenz und Cooldown und deren Präsentation im Unterricht)

Ausgearbeitete Theorie: Stundenreflexion & Lehrkonzept (jeweils eine A4 Seite)

Präsentation einer Choreographie in der Gruppe am Ende des Semesters

Die gesamte Leistungserbringung durch Studierende hat bei prüfungsimmanenten Lehrveranstaltungen des Wintersemesters bis spätestens am folgenden 31.03., bei prüfungsimmanenten Lehrveranstaltungen des Sommersemesters bis spätestens am folgenden 31.10. zu erfolgen. Alle Studierende, die einen Lehrveranstaltungsplatz erhalten haben, sind zu beurteilen, sofern sie sich nicht fristgerecht abgemeldet haben, oder einen wichtigen Grund für den Abbruch der Lehrveranstaltung glaubhaft machen. (§ 10 Abs 6 studienrechtlicher Teil der Satzung der Universität Wien). Eine negativ beurteilte prüfungsimmanente Lehrveranstaltung ist durch neuerliche Absolvierung zu wiederholen. Eine kommissionelle Beurteilung ist unzulässig. (§ 10 Abs 7 studienrechtlicher Teil der Satzung)

Studierende, die bei Prüfungen unerlaubte Hilfsmittel verwenden (zB Schummeln, Abschreiben, Plagiieren, Fälschungen, Ghostwriting etc.), werden nicht beurteilt (Eintrag in u:space: X = nicht beurteilt). Der Prüfungsantritt wird im Sammelzeugnis gesondert dokumentiert und ist auf die zulässige Zahl der Antritte anzurechnen. (§ 12 Abs 6 studienrechtlicher Teil der Satzung)

Minimum requirements and assessment criteria

- can critically reflect and comment on their own experiences and movements

- can use pre-existing knowledge (e.g. given principles in improvisation), develop it further and combine it with theoretical core aspects of sports sciences

- can analyse music and use their findings as a foundation for the creation of new choreographies according to general composition rules

- are endowed with deep knowledge of effective use of hand apparatuses and with the ability to efficiently and creatively imitate and adapt several dance styles according to their needs

In order to show the practical implementation of theoretical knowledge in PE class, students will be asked to create and present two group choreographies (different dance styles and variations) for different target groups (classes and performance levels).

Examination topics

Prüfungsimmanente LV

Reading list


Broad, W., Klostermann, M., Verlag Herder, & Verlag. (2018). Yoga : was es verspricht - und was es kann (Taschenbuchausgabe 2018). Freiburg Basel Wien: Herder.
Eddy, M., Eine kurze Geschichte der somatischen Praktiken und des Tanzes: Die historische Entwicklung des Feldes Somatic Education1 und seine Beziehung zum Tanz, In JDSP 14 (1), 1–26.
Krüger, M. (2011). Sport als Bildungs- und Kulturgut – Stationen der Bildungsgeschichte der Leibeserziehung und des Sports in Deutschland. In: Krüger, M., Neuber, N. (eds) Bildung im Sport. VS Verlag für Sozialwissenschaften. 83 - 104
Vlieghe, J. (2010). Demokratie und die Erziehung des Leibes – Zur pädagogischen Relevanz von Gymnastik. In: Egger, R., Hackl, B. (eds) Sinnliche Bildung?. VS Verlag für Sozialwissenschaften, 71 - 84.

Association in the course directory

Last modified: Th 16.05.2024 09:46