350170 VU Gymnastics and Dance - Rhythmic Movement, Shaping, Performing 2: Didactic Concepts (2022S)
Continuous assessment of course work
Labels
Registration/Deregistration
Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).
- Registration is open from Mo 07.02.2022 09:00 to Th 24.02.2022 12:00
- Registration is open from Tu 01.03.2022 09:00 to Mo 07.03.2022 12:00
- Deregistration possible until Th 31.03.2022 12:00
Details
max. 25 participants
Language: German
Lecturers
Classes (iCal) - next class is marked with N
Up Date: 03.03
Ab März wird kein “G“-Nachweis mehr kontrolliert.
In allen öffentlich zugänglichen Innenbereichen der Universität Wien sowie im Lehr- und Prüfungsbetrieb (Ausnahme:
Vortrag, Wortmeldung) besteht FFP2-Maskenpflicht.Da in der LV teilweise (je nach Thema) der Abstand unterschritten wird besteht FFP2-Maskenpflicht. Ausnahme s.o!Up Date: 28.02.
Die LV findet in der HALLE statt!
Da die Temperaturen noch nicht optimal sind und wir die Kriterien besprechen findet die Einheit in der HALLE 4 statt, danach starten wir mit der Praxis!Die erste verpflichtende Einheit 01.03.2022 findet in der Arena und Folgeeinheiten finden vor Ort statt, um die Semesterplanung, Inhalte, Kriterien, Einteilungen der Themen & Termine (Teilleistungen/Praxis/Theorie) und Gruppeneinteilung (für mögliche bevorstehende Splittungen) zu besprechen/zu fixieren. Schreibutensilien werden benötigt. Nach einer kurzen allgemeinen Einführung wird mit der Praxis begonnen!
Bei einem Wechsel in Kleingruppen finden diese in 45-minütigen Präsenzeinheiten und Onlinearbeitsaufträgen statt.
Die allgemeine Zutrittsvoraussetzung zu Universitätsgebäuden ist 2,5G.
FFP2-Masken Pflicht in allen Innenräumen (Sporthalle) und durchgängig einzuhalten (Ausnahme gilt für Vorträge und Redebeiträge).
Mögliche Änderungen/Anpassungen:
Erweiterung der 2,5G-Regelung um eine PCR-Testpflicht für Prüfungen und Lehrveranstaltungen.
- Tuesday 01.03. 12:30 - 14:00 ZSU - USZ I, Halle 4 Turnsaal EG
- Tuesday 08.03. 12:30 - 14:00 ZSU - USZ I, Halle 4 Turnsaal EG
- Tuesday 15.03. 12:30 - 14:00 ZSU - USZ I, Halle 4 Turnsaal EG
- Tuesday 22.03. 12:30 - 14:00 ZSU - USZ I, Halle 4 Turnsaal EG
- Tuesday 29.03. 12:30 - 14:00 ZSU - USZ I, Halle 4 Turnsaal EG
- Tuesday 05.04. 12:30 - 14:00 ZSU - USZ I, Halle 4 Turnsaal EG
- Tuesday 26.04. 12:30 - 14:00 ZSU - USZ I, Halle 4 Turnsaal EG
- Tuesday 03.05. 12:30 - 14:00 ZSU - USZ I, Halle 4 Turnsaal EG
- Tuesday 10.05. 12:30 - 14:00 ZSU - USZ I, Halle 4 Turnsaal EG
- Tuesday 17.05. 12:30 - 14:00 ZSU - USZ I, Halle 4 Turnsaal EG
- Tuesday 24.05. 12:30 - 14:00 ZSU - USZ I, Halle 4 Turnsaal EG
- Tuesday 31.05. 12:30 - 14:00 ZSU - USZ I, Halle 4 Turnsaal EG
- Tuesday 14.06. 12:30 - 14:00 ZSU - USZ I, Halle 4 Turnsaal EG
- Tuesday 21.06. 12:30 - 14:00 ZSU - USZ I, Halle 4 Turnsaal EG
- Tuesday 28.06. 12:30 - 14:00 ZSU - USZ I, Halle 4 Turnsaal EG
Information
Aims, contents and method of the course
Assessment and permitted materials
Assessment:
active and continuous participation (e.g. application of newly learned aspects,
selfreflection), regular attendance, preparation and performance of an exercise with a hand apparatus (ball, rope, etc.) and two group choreographies, elaboration of lesson plans, instruction and critical reflection of a lesson, protocols and minutes; students will be asked to write a short seminar paper (3-5) on a theoretical aspect (didactic approach) incl. sources.
active and continuous participation (e.g. application of newly learned aspects,
selfreflection), regular attendance, preparation and performance of an exercise with a hand apparatus (ball, rope, etc.) and two group choreographies, elaboration of lesson plans, instruction and critical reflection of a lesson, protocols and minutes; students will be asked to write a short seminar paper (3-5) on a theoretical aspect (didactic approach) incl. sources.
Minimum requirements and assessment criteria
Objectives: Students
- can apply didactic models to evaluate in-class learning processes that are based on gymnastic principles and dance sequences- can critically reflect and comment on their own experiences and movements- can use pre-existing knowledge (e.g. given principles in improvisation), develop it further and combine it with theoretical core aspects of sports sciences- can analyse music and use their findings as a foundation for the creation of new choreographies according to general composition rules- are endowed with deep knowledge of effective use of hand apparatuses and with the ability to efficiently and creatively imitate and adapt several dance styles according to their needsIn order to show the practical implementation of theoretical knowledge in PE class, students will be asked to create and present two group choreographies (different dance styles and variations) for different target groups (classes and performance levels).
- can apply didactic models to evaluate in-class learning processes that are based on gymnastic principles and dance sequences- can critically reflect and comment on their own experiences and movements- can use pre-existing knowledge (e.g. given principles in improvisation), develop it further and combine it with theoretical core aspects of sports sciences- can analyse music and use their findings as a foundation for the creation of new choreographies according to general composition rules- are endowed with deep knowledge of effective use of hand apparatuses and with the ability to efficiently and creatively imitate and adapt several dance styles according to their needsIn order to show the practical implementation of theoretical knowledge in PE class, students will be asked to create and present two group choreographies (different dance styles and variations) for different target groups (classes and performance levels).
Examination topics
Methodology:
1 Solo, 2 presentation in group
writing proceeding, handout for dancing-lesson, writing a paper (8pages)The acquisition and extension of students´ knowledge of new dance styles and the acquisition and implementation of more complex steps and combinations thereof (as suitable for different classes) will be further foci of this course.Basic core elements from ´Gymnastic and Dance´ will be repeated and combined with new steps and movements as to yield more complex dance sequences. Video recordings of the students´ performances and PPT presentations will provide visual aid to help students reflect on their work.Individual performance levels will be applied to actual movement sequences in a methodological and conceptual manner.
1 Solo, 2 presentation in group
writing proceeding, handout for dancing-lesson, writing a paper (8pages)The acquisition and extension of students´ knowledge of new dance styles and the acquisition and implementation of more complex steps and combinations thereof (as suitable for different classes) will be further foci of this course.Basic core elements from ´Gymnastic and Dance´ will be repeated and combined with new steps and movements as to yield more complex dance sequences. Video recordings of the students´ performances and PPT presentations will provide visual aid to help students reflect on their work.Individual performance levels will be applied to actual movement sequences in a methodological and conceptual manner.
Reading list
Nachdem die LV viele Themen beinhaltet (Tanzstile, Tanz in der Schule, Zielgruppen (Sekundarstufe 1/2, Gesundheit, Geschichte und Tanz etc.) wird ein „Auszug ausgewählter Literatur“ im Anschluss angeführt. Literaturliste wird den Studierenden auf der Plattform zur Verfügung gestellt.Ahrens N., Rhythmische Sportgymnastik. Eine faszinierende kompositorische Sportart in Verein und Schule, (3.Aufl.) München/Regensburg 2014.Beck P., Brieske-Maiberger S., Gymnastik Basics: Technik-Training- Methodik, (4. Aufl.), Aachen 2010.Durante V.: Ballett: Eine visuelle Reise durch die Geschichte des Tanzes, Dorling Kindersley München 2019.Froihofer W., Volkstanz zwischen den Zeiten: Zur Kulturgeschichte des Volkstanzes in Österreich und Südtirol. Volkstanz zwischen den Zeiten: Zur Kulturgeschichte des Volkstanzes in Österreich, Weitra 2012.Sauter St., HipHop-Navigator. Das „MUST-HAVE“ für Lehrer und Tänzer, Aachen 2018.
Sauter St., Breakdance – Breaking für bboys und bgirls. Training für Einsteiger und Lehrer Meyer & Meyer 2020.Dold J., Tanz- und Bewegungsiden für Jungen: mit Elementen aus Hip Hop, Improvisation, Wettkampf- und Ballspielen, Meyer &Meyer Aachen 2017
Dold, J., Kreativer Tanz mit Kindern und Jugendlichen: Choreografien, Tanztheater und Tanzgeschichten, Meyer &Meyer Aachen 2018.Kessel M., Müller B., Kosubek T., Barz H., Aufwachsen mit Tanz. Erfahrungen aus Praxis, Schule und Forschung, Weinheim/Basel 2011.Klinge, A. u.a. (2006): Qualitätsstandards und Qualitätssicherung, Coaching und Fortbildung. In: Müller, L. & Schneeweis, K. (Hrsg.): Tanz in Schulen. Stand und Perspektiven. Dokumentation der „Bundesinitiative Tanz in Schulen“. München, 59-63.Kröll, A. (2009): Analyse choreografischer Konzepte von Tanz-in-Schule-Projekten. In: Arbeitsgruppe Evaluation und Forschung des Bundesverbands Tanz in Schulen e.V. (Hrsg.): Empirische Annäherungen an Tanz in Schulen. Oberhausen, 117-130.Simon P., Tanzen lernen. Standard Latein Freizeittänze, Aachen 2018.Schumann G. Das Erste Tanzbuch, BoD Norderstedt 2007.
Schumann G. Das Zweite Tanzbuch, BoD Norderstedt 2021.Simmel, Liane: Tanzmedizin in der Praxis: Anatomie, Prävention, Trainingstipps (5. Aufl.) Henschel Leipzig, 2019.Larsen Christian/Christiane Wolff/Eva Hager Forstenlechner, Medical Yoga. Anatomisch richtig üben, Stuttgart 2012.
Larsen Christian/Wolff Christiane/ Hager Forstenlechner Eva, Medical Yoga 2. Anatomisch richtig üben- Bewegungsprobleme lösen, Stuttgart 2016.Quinten S./Rosenberg Ch., Tanz – Diversität – Inklusion. Jahrbuch TanzForschung, Transcript Bielefeld 2018.Giese, M. & Weigelt, L. (Hrsg.) Inklusiver Schulsport in Theorie und Praxis. Aachen: Meyer & Meyer Verlag 2015.Speck, O., Menschen mit geistiger Behinderung. Ein Lehrbuch zur Erziehung und Bildung (12. überarb. Aufl.). München: Ernst Reinhardt Verlag 2016
Sauter St., Breakdance – Breaking für bboys und bgirls. Training für Einsteiger und Lehrer Meyer & Meyer 2020.Dold J., Tanz- und Bewegungsiden für Jungen: mit Elementen aus Hip Hop, Improvisation, Wettkampf- und Ballspielen, Meyer &Meyer Aachen 2017
Dold, J., Kreativer Tanz mit Kindern und Jugendlichen: Choreografien, Tanztheater und Tanzgeschichten, Meyer &Meyer Aachen 2018.Kessel M., Müller B., Kosubek T., Barz H., Aufwachsen mit Tanz. Erfahrungen aus Praxis, Schule und Forschung, Weinheim/Basel 2011.Klinge, A. u.a. (2006): Qualitätsstandards und Qualitätssicherung, Coaching und Fortbildung. In: Müller, L. & Schneeweis, K. (Hrsg.): Tanz in Schulen. Stand und Perspektiven. Dokumentation der „Bundesinitiative Tanz in Schulen“. München, 59-63.Kröll, A. (2009): Analyse choreografischer Konzepte von Tanz-in-Schule-Projekten. In: Arbeitsgruppe Evaluation und Forschung des Bundesverbands Tanz in Schulen e.V. (Hrsg.): Empirische Annäherungen an Tanz in Schulen. Oberhausen, 117-130.Simon P., Tanzen lernen. Standard Latein Freizeittänze, Aachen 2018.Schumann G. Das Erste Tanzbuch, BoD Norderstedt 2007.
Schumann G. Das Zweite Tanzbuch, BoD Norderstedt 2021.Simmel, Liane: Tanzmedizin in der Praxis: Anatomie, Prävention, Trainingstipps (5. Aufl.) Henschel Leipzig, 2019.Larsen Christian/Christiane Wolff/Eva Hager Forstenlechner, Medical Yoga. Anatomisch richtig üben, Stuttgart 2012.
Larsen Christian/Wolff Christiane/ Hager Forstenlechner Eva, Medical Yoga 2. Anatomisch richtig üben- Bewegungsprobleme lösen, Stuttgart 2016.Quinten S./Rosenberg Ch., Tanz – Diversität – Inklusion. Jahrbuch TanzForschung, Transcript Bielefeld 2018.Giese, M. & Weigelt, L. (Hrsg.) Inklusiver Schulsport in Theorie und Praxis. Aachen: Meyer & Meyer Verlag 2015.Speck, O., Menschen mit geistiger Behinderung. Ein Lehrbuch zur Erziehung und Bildung (12. überarb. Aufl.). München: Ernst Reinhardt Verlag 2016
Association in the course directory
Last modified: Mo 11.07.2022 16:49
basic gymnastics with and without hand apparatuses
special techniques from classical gymnastics may vary and will be applied to non-traditional hand apparatuses (staves, umbrella, chair, ;)Examples of different areas (gymnastics, dancing) - basic steps
Aerobics/Zumba
Breakdance
Expressive Dance
Contemporary Dance
Hip Hop
Pilates
Rope Jumping
Video-Clip-Dance
YogaThe practical relevance of various exercises and skills as well as discussions about several challenges one may be faced with in PE class (e.g. small gym, incomplete equipment and kits, different performance levels, etc.) will further complement the course and will be discussed in the context of didactic concepts.