Universität Wien

350183 UE Inclusive Teaching in the Subject of Physical Education (2016W)

(= Behinderung und Integration im Schulsport)

1.00 ECTS (1.00 SWS), SPL 35 - Sportwissenschaft
Continuous assessment of course work
KPH

Registration/Deregistration

Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).

Details

max. 25 participants
Language: German

Lecturers

Classes (iCal) - next class is marked with N

Diese LV findet teilgeblock im Wechsel mit Abt. D jeweils am Mittwoch, 17:30 - 19:30 Uhr, Konferenzzimmer 2. Stock, USZ II statt.

Wednesday 05.10. 17:30 - 19:30 ZSU - USZ I, Konferenzzimmer
Wednesday 19.10. 17:30 - 19:30 ZSU - USZ I, Konferenzzimmer
Wednesday 16.11. 17:30 - 19:30 ZSU - USZ I, Konferenzzimmer
Wednesday 30.11. 17:30 - 19:30 ZSU - USZ I, Konferenzzimmer
Wednesday 14.12. 17:30 - 19:30 ZSU - USZ I, Konferenzzimmer
Wednesday 11.01. 17:30 - 19:30 ZSU - USZ I, Konferenzzimmer
Wednesday 25.01. 17:30 - 19:30 ZSU - USZ I, Konferenzzimmer

Information

Aims, contents and method of the course

In this lecture students should reflect about the topic of disabilities and inclusion and get better informations about the target group of children with special needs.

The following topics will be discussed in the course:
definition integration / inclusion
overlook about different forms of disabilities
criteria for an inclusive approach for physical education
legal regulations
paedagnostic and the effect on lesson-planning
didactic attempts and methods for physical education in an inclusiv setting

Assessment and permitted materials

attendance and active participation
hospitation
oral group presentation
written exam

Minimum requirements and assessment criteria

theoretical introduction fort he work in an inclusiv school system
the students should know about individualized teaching approaches in heterogeneous groups and make appropriate chioces of content and method
examples for inclusiv sport lessons
individualisation as a core principle for an inclusive physical education

Examination topics

lectures
working in groups
discussion and reflection rounds
practical work experience in teaching
aquire a topic self-contained and give a presentation

Reading list

Behinderten- und Rehabilitations-Sportverband Bayern e.V. (Hrsg.). (2013). Fit für den Inklusionssport: Arbeitshilfe für Übungsleiter Loseblattsammlung. Verlag Hofmann. 1. Auflage

Dinold M. & Freundorfer, E. (2007). Kultur der Vielfalt in Bewegung und Sport. Behinderung Integration und Inklusion als didaktische Herausforderungen. In K. Kleiner (Hrsg.), Inszenieren - Differenzieren - Reflektieren. Wege sportdidaktischer Kompetenz (S.175 - 186). Purkersdorf: Verlag Brüder Hollinek.

Dinold, M. (1998). Bewegung und Sport als Integrationschance. Zur Lage in Österreich. BEHINDERTE in Familie, Schule und Gesellschaft 21 (6), 1-8 (Heftmitte).

Eberwein, H. (Hrsg.). (1997). Handbuch der Integrationspädagogik. Kinder mit und ohne Behinderung lernen gemeinsam. Weinheim/Basel: Beltz Verlag. 4. Auflage.

Eggert, D. (1994). Integration, Motopädagogik und Sport. motorik 17 (2), 39-45 (Teil 1) und motorik 17 (3), 74-80 (Teil 2).

Fediuk, F. (2008) Sport in heterogenen Gruppen: integrative Prozesse in Sportgruppen mit behinderten und benachteiligten Menschen. Aachen: Meyer & Meyer

Luetgeharm, R. (2012). Inklusion im Sportunterricht: Anspruch und Möglichkeiten. Kohl Verlag: Der Verlag mit dem Baum. 3.Auflage

Association in the course directory

Last modified: We 21.04.2021 13:54