350188 VU Disability and Integration in Physical Education (2014W)
Continuous assessment of course work
Labels
Registration/Deregistration
Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).
- Registration is open from Mo 06.10.2014 09:00 to Fr 10.10.2014 12:00
- Deregistration possible until Fr 31.10.2014 12:00
Details
max. 25 participants
Language: German
Lecturers
Classes (iCal) - next class is marked with N
ACHTUNG ZEIT UND ORT ÄNDERUNG v. 03.10.2014
Empfehung: an Vorbesprechung von Abt. A (am 9.10.) teilnehmen!
1. Termin: 14.10. 2014 (TN-Feststellung, Organisatorisches, Themenüberblick
Weitere Plenumstermine: 21. und 28. 10., 25. 11., 9. und 16 .12. 2014
- Tuesday 14.10. 11:15 - 13:30 ZSU - USZ I, Hörsaal 3 EG
- Tuesday 21.10. 11:15 - 13:30 ZSU - USZ I, Hörsaal 3 EG
- Tuesday 28.10. 11:15 - 13:30 ZSU - USZ I, Hörsaal 3 EG
- Tuesday 04.11. 11:15 - 13:30 ZSU - USZ I, Hörsaal 3 EG
- Tuesday 11.11. 11:15 - 13:30 ZSU - USZ I, Hörsaal 3 EG
- Tuesday 18.11. 11:15 - 13:30 ZSU - USZ I, Hörsaal 3 EG
- Tuesday 25.11. 11:15 - 13:30 ZSU - USZ I, Hörsaal 3 EG
- Tuesday 02.12. 11:15 - 13:30 ZSU - USZ I, Hörsaal 3 EG
- Tuesday 09.12. 11:15 - 13:30 ZSU - USZ I, Hörsaal 3 EG
- Tuesday 16.12. 11:15 - 13:30 ZSU - USZ I, Hörsaal 3 EG
- Tuesday 13.01. 11:15 - 13:30 ZSU - USZ I, Hörsaal 3 EG
- Tuesday 20.01. 11:15 - 13:30 ZSU - USZ I, Hörsaal 3 EG
- Tuesday 27.01. 11:15 - 13:30 ZSU - USZ I, Hörsaal 3 EG
Information
Aims, contents and method of the course
This course will discuss approaches, methods, conceptions and forms of disabilities and integrative/inclusive sports for people with disabilities.The following topics will be discussed in the course:definition and understanding of the term integration/inclusion;criteria of integrative/inclusive physical education;didactical approach and methods for the introduction of movement and sport in heterogeneous groups;legal requirements and academic conditions for inclusive physical education;examples for differentiated and problem centred teaching methods
Assessment and permitted materials
attendance and active participationhospitationoral group presentationwritten exam
Minimum requirements and assessment criteria
The purpose of the course is to animate the students to reflect the topic of disability and integration. The aim is to get acquainted with the main characteristics of pupils with disabilities.Final outcomes should be:- the students should be aware of the theoretical aspects and the educational/ didactical approach for teaching children with special needs.- the students should know about individualized teaching approaches in heterogeneous groups and make appropriate chioces of content and method- the students should know about the different kind of restrictions, diabilities and special needs of children/individuals
Examination topics
Lecturesworking in groupsdiscussion and reflection roundspractical work experience in teachingaquire a topic self-contained and give a presentation
Reading list
Literatur zu Integration-Integrationssport-Inklusive Bewegungserziehung:Bintinger, B. (1999). Integration und Inklusion als Herausforderung an Gesellschaft und Schule. In P. Flieger et al (Red.). Behinderung. Integration in der Schule (S.43-57) schulheft 94/1999Dinold M. & Freundorfer, E. (2007). Kultur der Vielfalt in Bewegung und Sport. Behinderung Integration und Inklusion als didaktische Herausforderungen. In K. Kleiner (Hrsg.), Inszenieren - Differenzieren - Reflektieren. Wege sportdidaktischer Kompetenz (S.175 - 186). Purkersdorf: Verlag Brüder Hollinek.Dinold, M. (1998). Bewegung und Sport als Integrationschance. Zur Lage in Österreich. BEHINDERTE in Familie, Schule und Gesellschaft 21 (6), 1-8 (Heftmitte).Eberwein, H. (Hrsg.). (1997). Handbuch der Integrationspädagogik. Kinder mit und ohne Behinderung lernen gemeinsam. Weinheim/Basel: Beltz Verlag. 4. Auflage.Eggert, D. (1994). Integration, Motopädagogik und Sport. motorik 17 (2), 39-45 (Teil 1) und motorik 17 (3), 74-80 (Teil 2).Fediuk, F. (2008) Sport in heterogenen Gruppen: integrative Prozesse in Sportgruppen mit behinderten und benachteiligten Menschen. Aachen: Meyer & MeyerFediuk, F. (1997). Fachdidaktische Aspekte des gemeinsamen Sportunterrichts von Nichtbehinderten und Behinderten. Eine Synopse aktueller Positionen. Sportunterricht 46 (9), 381-388.Fediuk, F. (1999). Integrativer Schulsport. Eine Analyse nationaler und internationaler Beiträge zum gemeinsamen Schulsport von Kindern und Jugendlichen mit und ohne Behinderungen. Kassel: Gesamthochschul-Bibliothek.Fediuk, F. & Hölter, G. (2003). Schüler mit Behinderung. Für eine Sportpädagogik der Vielfalt. sportpädagogik, (4), 22-25.Feuser, G. (1995). Behinderte Kinder und Jugendliche: zwischen Integration und Aussonderung. Darmstadt: Wissenschaftliche BuchgesellschaftFeyerer, E. (1998). Behindern Behindert? Integrativer Unterricht auf der Sekundarstufe I. Innsbruck: Studien VerlagFlieger, P. et al. (Red.). (1999). Behinderung. Integration in der Schule. (schulheft 94). Wien: Verein der Förderer der Schulhefte.Grubich, R. u.a. (2005). Inklusive Pädagogik. Beiträge zu einem anderen Verständnis von Integration. Aspach: edition innsalz.Kapustin, P. (1992). Integration im und durch Sport. In K. Zieschang & W. Buchmeier (Hrsg.) Sport zwischen Tradition und Zukunft (S. 162-163). Schorndorf: Hofmann,Krawitz, R. (1994). Individualpädagogisches Sehen, Denken und Handeln. Die Bedeutung der ästhetischen Dimension in der Behindertenpädagogik. BEHINDERTE in Familie, Schule und Gesellschaft 17 (5), 35-42.Rheker, U. (1993). Spiel und Sport für alle: Integrationssport für Familie, Verein und Freizeit. Aachen: Meyer & Meyer.Rheker, U. (1996). Integrationssport - Sport ohne Aussonderung. Darstellung eines praxisorientierten Ansatzes einer differenzierten Integrationspädagogik für den Sport von Menschen mit unterschiedlichen Voraussetzungen. Hamburg: Czwalina.Scheid, V. (1995). Chancen der Integration durch Sport. Aachen: Meyer & Meyer.Weichert, W. (2003). Mit den Unterschieden spielen. Sportunterricht mit heterogenen Gruppen sportpädagogik, (4), 26-31.Wurzel, B. (1991).Sportunterricht mit Nichtbehinderten und Behinderten. Schorndorf: Hofmann.Wurzel, B. (1997).Voraussetzungen, Chancen und Probleme eines gemeinsamen Sportunterrichts von Nichtbehinderten und Behinderten. Sportunterricht 46 (9), 389-394.
Association in the course directory
Last modified: Mo 07.09.2020 15:46