350234 VU Functional Movement and Health Promotion in the Subject of Physical Education: Didactic Concepts (2024W)
Continuous assessment of course work
Labels
Registration/Deregistration
Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).
- Registration is open from Mo 09.09.2024 09:00 to Mo 23.09.2024 12:00
- Registration is open from Tu 01.10.2024 09:00 to Mo 07.10.2024 12:00
- Deregistration possible until Th 31.10.2024 12:00
Details
max. 25 participants
Language: German
Lecturers
Classes (iCal) - next class is marked with N
- Wednesday 02.10. 09:30 - 11:00 ZSU - USZ I. Halle 3 Turnsaal EG
- Wednesday 09.10. 09:30 - 11:00 ZSU - USZ I. Halle 3 Turnsaal EG
- Wednesday 16.10. 09:30 - 11:00 ZSU - USZ I. Halle 3 Turnsaal EG
- Wednesday 23.10. 09:30 - 11:00 ZSU - USZ I. Halle 3 Turnsaal EG
- Wednesday 30.10. 09:30 - 11:00 ZSU - USZ I. Halle 3 Turnsaal EG
- Wednesday 06.11. 09:30 - 11:00 ZSU - USZ I. Halle 3 Turnsaal EG
- Wednesday 13.11. 09:30 - 11:00 ZSU - USZ I. Halle 3 Turnsaal EG
- Wednesday 20.11. 09:30 - 11:00 ZSU - USZ I. Halle 3 Turnsaal EG
- Wednesday 27.11. 09:30 - 11:00 ZSU - USZ I. Halle 3 Turnsaal EG
- Wednesday 04.12. 09:30 - 11:00 ZSU - USZ I. Halle 3 Turnsaal EG
- Wednesday 11.12. 09:30 - 11:00 ZSU - USZ I. Halle 3 Turnsaal EG
- N Wednesday 08.01. 09:30 - 11:00 ZSU - USZ I. Halle 3 Turnsaal EG
- Wednesday 15.01. 09:30 - 11:00 ZSU - USZ I. Halle 3 Turnsaal EG
- Wednesday 22.01. 09:30 - 11:00 ZSU - USZ I. Halle 3 Turnsaal EG
- Wednesday 29.01. 09:30 - 11:00 ZSU - USZ I. Halle 3 Turnsaal EG
Information
Aims, contents and method of the course
Assessment and permitted materials
- Written elaboration and implementation of a health-promoting instructional sequence.
- Teaching presentation and observation at KreaMont School in St. Andrä-Wördern (if possible, reserve one Wednesday from 8 AM to 1:30 PM).
- Participation in discussion and reflection phases.
- Engagement in assignment tasks on Moodle.
- Reflection journal.
- Teaching presentation and observation at KreaMont School in St. Andrä-Wördern (if possible, reserve one Wednesday from 8 AM to 1:30 PM).
- Participation in discussion and reflection phases.
- Engagement in assignment tasks on Moodle.
- Reflection journal.
Minimum requirements and assessment criteria
- Reflexionstagebuch (30 %)
- sich persönlich und inhaltlich einbringen (50 %)
- Qualität der ausgearbeiteten Arbeitsaufträge (20 %)
- sich persönlich und inhaltlich einbringen (50 %)
- Qualität der ausgearbeiteten Arbeitsaufträge (20 %)
Examination topics
Arbeitsaufträge und Material für die Einheiten befindet sich auf Moodle.
Reading list
Seifert Anja:
- Seifert, A., Aicher-Jakob, M. (2024). Kommunikation und Partizipation in Schule und Unterricht.Carl Rogers:
- Rogers, C. R. (1969). Freedom to Learn. Columbus: Merrill Publishing Company.
- Rogers, C. R. (1961). On Becoming a Person. Boston: Houghton Mifflin.
- Rogers, C. R. (1977). Carl Rogers on Personal Power: Inner Strength and Its Revolutionary Impact. New York: Delacorte Press.Marshall Rosenberg:
- Rosenberg, M. B. (2005). Lebendig sein und die Seele nähren: Kommunikation, die glücklich macht. Stuttgart: Junfermann Verlag.
- Rosenberg, M. B. (2005). Lebendig sein und die Seele nähren: Kommunikation, die glücklich macht. Stuttgart: Junfermann Verlag.Aaron Antonovsky:
- Antonovsky, A. (1979). Health, Stress, and Coping. San Francisco: Jossey-Bass.
- Antonovsky, A. (1987). Unraveling the Mystery of Health: How People Manage Stress and Stay Well. San Francisco: Jossey-Bass.Gesundheitsförderung:
- Bundeszentrale für gesundheitliche Aufklärung (BZgA). (2018). Leitbegriffe der Gesundheitsförderung und Prävention, Glossar zu Konzepten, Strategien und Methoden, E-Book 2018.
- Kaba-Schönstein, L. (2018). Gesundheitsförderung I: Grundlagen. In Bundeszentrale für gesundheitliche Aufklärung (Hrsg.), Leitbegriffe der Gesundheitsförderung und Prävention. Glossar zu Konzepten, Strategien und Methoden
(S. 227 –238).
- Paulus, P. & Dadaczynski, K. (2015). Gesundheitsförderung und Schule. In Bundeszentrale für gesundheitliche Aufklärung (Hrsg.), Leitbegriffe der Gesundheitsförderung und Prävention. Glossar zu Konzepten, Strategien und Methoden
(S. 478 –484).funktionelles Training:
- Gießing, J. (2018). Muskeltraining mit Kindern und Jugendlichen: Altersgerechte Übungen und Spiele für Schule und Verein. München: BLV Verlag.
- Erhardt, D. (2012). Praxishandbuch funktionelles Training. Stuttgart: Thieme Verlag
- Schwichtenberg, M. & Jordan, A. (2012). Kräftigen und Dehnen. Aachen: Meyer & MeyerLehnhart, P. & Seibert W. (2012) Funktionelles Bewegungstraining: Muskuläre Dysbalancen erkennen, beseitigen und vermeidenGesundheitsverhalten:
• Felder-Puig, R., Teutsch, F., Ramelow, D. & Maier, G. (2019). Gesundheit und Gesundheitsverhalten von österreichischen Schülerinnen und Schülern. Ergebnisse des WHO-HBSC-Survey 2018. Wien: BMASGK
- Seifert, A., Aicher-Jakob, M. (2024). Kommunikation und Partizipation in Schule und Unterricht.Carl Rogers:
- Rogers, C. R. (1969). Freedom to Learn. Columbus: Merrill Publishing Company.
- Rogers, C. R. (1961). On Becoming a Person. Boston: Houghton Mifflin.
- Rogers, C. R. (1977). Carl Rogers on Personal Power: Inner Strength and Its Revolutionary Impact. New York: Delacorte Press.Marshall Rosenberg:
- Rosenberg, M. B. (2005). Lebendig sein und die Seele nähren: Kommunikation, die glücklich macht. Stuttgart: Junfermann Verlag.
- Rosenberg, M. B. (2005). Lebendig sein und die Seele nähren: Kommunikation, die glücklich macht. Stuttgart: Junfermann Verlag.Aaron Antonovsky:
- Antonovsky, A. (1979). Health, Stress, and Coping. San Francisco: Jossey-Bass.
- Antonovsky, A. (1987). Unraveling the Mystery of Health: How People Manage Stress and Stay Well. San Francisco: Jossey-Bass.Gesundheitsförderung:
- Bundeszentrale für gesundheitliche Aufklärung (BZgA). (2018). Leitbegriffe der Gesundheitsförderung und Prävention, Glossar zu Konzepten, Strategien und Methoden, E-Book 2018.
- Kaba-Schönstein, L. (2018). Gesundheitsförderung I: Grundlagen. In Bundeszentrale für gesundheitliche Aufklärung (Hrsg.), Leitbegriffe der Gesundheitsförderung und Prävention. Glossar zu Konzepten, Strategien und Methoden
(S. 227 –238).
- Paulus, P. & Dadaczynski, K. (2015). Gesundheitsförderung und Schule. In Bundeszentrale für gesundheitliche Aufklärung (Hrsg.), Leitbegriffe der Gesundheitsförderung und Prävention. Glossar zu Konzepten, Strategien und Methoden
(S. 478 –484).funktionelles Training:
- Gießing, J. (2018). Muskeltraining mit Kindern und Jugendlichen: Altersgerechte Übungen und Spiele für Schule und Verein. München: BLV Verlag.
- Erhardt, D. (2012). Praxishandbuch funktionelles Training. Stuttgart: Thieme Verlag
- Schwichtenberg, M. & Jordan, A. (2012). Kräftigen und Dehnen. Aachen: Meyer & MeyerLehnhart, P. & Seibert W. (2012) Funktionelles Bewegungstraining: Muskuläre Dysbalancen erkennen, beseitigen und vermeidenGesundheitsverhalten:
• Felder-Puig, R., Teutsch, F., Ramelow, D. & Maier, G. (2019). Gesundheit und Gesundheitsverhalten von österreichischen Schülerinnen und Schülern. Ergebnisse des WHO-HBSC-Survey 2018. Wien: BMASGK
Association in the course directory
Last modified: Th 26.09.2024 11:47
Students will:
- be able to apply participation and empowerment in the subject of physical education in a competency-based manner,
- know methods for promoting health through learning and leadership, and be able to integrate them into lesson sequences,
- know methods for fostering healthy relationships and be able to incorporate them into lesson sequences,
- understand the fundamental principles of functional movement and be able to integrate them into lesson sequences.Content:
- Communication and participation in schools and teaching
- Health status and behavior among children, adolescents, and teachers
- Principles and didactic concepts for designing health-promoting movement activities for the subject of physical education and in the school setting in general
- Principles of functional, health-promoting movement in physical educationMethods:
- Discussions and group circle talks
- Reflection exercises
- Partner/group work
- Practical teaching and learning units
- Prepared learning environments