Universität Wien

350236 SE BA3I - Bachelor Paper (2024W)

Fachgruppen: Sportpsychologie

14.00 ECTS (1.00 SWS), SPL 35 - Sportwissenschaft
Continuous assessment of course work

Registration/Deregistration

Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).

Details

max. 6 participants
Language: German

Lecturers

Classes

Termine: Donnerstag, 14:00-15:30 Uhr, 17.10.2024, 14.11.2024, 05.12.2024 und 16.01.2025.
Ort: Labor Sportpsychologie, 1. Stock, USZ II


Information

Aims, contents and method of the course

Coordination: Peter Gröpel

Topic: Psychological Determinants of *Sport

*select a sport type (e.g. “Psychological Determinants of Soccer”).

Different types of sport place different demands on athletes, which in turn may reflect considerably different factors underlying successful performance in a sport type. In order to build up necessary skills for a particular sport and target psychological interventions, the identification of psychological determinants of that sport constitutes the essential first step. The aim of this bachelor thesis therefore is to select a particular sport and, using a structured interview with athletes, identify the relevant psychological determinants. Students will learn and apply Performance Profiling, an easy-to-use method to identify physical and psychological determinants of sports. They are expected to conduct (and analyze) semi-structured interviews with athletes (and/or coaches) from their selected sport. The supervision will be provided in group settings; there will be four obligatory meetings (see above) onsite in Lab Sport Psychology (USZ II, 1st floor).

Assessment and permitted materials

BakkalaureatsarbeitDie gesamte Leistungserbringung durch Studierende bei Bakkalaureats/Bachelorarbeiten des Wintersemesters hat bis spätestens am folgenden 30. April, bei Bakkalaureats/Bachelorarbeiten des Sommersemesters bis spätestens am folgenden 30. September zu erfolgen. Studierende, die sich nicht von der ggst. Lehrveranstaltung abgemeldet haben, sind zu beurteilen. Bei negativer Beurteilung ist eine kommissionelle Prüfung unzulässig, der Besuch der Lehrveranstaltung ist zu wiederholen. Rechtsquelle: Satzung der Universität Wien §10 (4, 5, 6).Sie werden ausdrücklich darauf hingewiesen, dass bei Feststellung einer erschlichenen Leistung (z.B.: Abschreiben, Plagiieren, Verwendung unerlaubter Hilfsmittel, Fälschungen, Ghostwriting etc.) die gesamte PI-LV als geschummelt gewertet wird und als Antritt zählt. (Eintrag in U:SPACE: X = nicht beurteilt).

Minimum requirements and assessment criteria

Active work (20%), written exposé (31%), and bachelor thesis (49%).

Examination topics

Active work (20%), written exposé (31%), and bachelor thesis (49%).

Reading list

GRÖPEL:
Butler, R. J., & Hardy, L. (1992). The performance profile: Theory and application. The Sport Psychologist, 6(3), 253-264.
Weston, N., Greenlees, I., & Thelwell, R. (2012). A review of Butler and Hardy's (1992) performance profiling procedure within sport. International Review of Sport and Exercise Psychology, 6(1), 1-21.
Diese Grundliteratur wird in der Veranstaltung zur Verfügung gestellt (Moodle). Es wird aber erwartet, dass Studierende weitere Literatur recherchieren.
--------------------------------
SCHEER: Hanin, Y. L. (Ed.). (2000). Emotions in sport. Champaign, IL: Human Kinetics
McCarthy, P. J. (2011). Positive emotion in sport performance: Current status and future directions. International Review of Sport and Exercise Psychology, 4(1), 50–69. https://doi.org/10.1080/1750984X.2011.560955
Robazza, C. (2006). Emotion in sport: An IZOF perspective. Literature reviews in sport psychology, 127-158.
Ruiz, M. C., Raglin, J. S., & Hanin, Y. L. (2017). The individual zones of optimal functioning (IZOF) model (1978–2014): Historical overview of its development and use. International Journal of Sport and Exercise Psychology, 15(1), 41-63. DOI: 10.1080/1612197X.2015.1041545
Diese Grundliteratur wird in der Veranstaltung zur Verfügung gestellt (Moodle). Es wird aber erwartet, dass Studierende weitere Literatur recherchieren.

Association in the course directory

BA3I

Last modified: Fr 04.10.2024 00:03