Universität Wien

350239 UE Accompanying the Writing of Bachelor thesis (2023W)

Fachgruppen: Sportpsychologie

6.00 ECTS (1.00 SWS), SPL 35 - Sportwissenschaft
Continuous assessment of course work

Registration/Deregistration

Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).

Details

max. 8 participants
Language: German

Lecturers

Classes

Gruppe GRÖPEL:
Donnerstag, 14:00-15:30 Uhr, 12.10.2023, Labor Sportpsychologie 1. Stock, USZ II
Donnerstag, 14:00-15:30 Uhr, 09.11.2023, Labor Sportpsychologie 1. Stock, USZ II
Donnerstag, 14:00-15:30 Uhr, 30.11.2023, Labor Sportpsychologie 1. Stock, USZ II
Donnerstag, 14:00-15:30 Uhr, 11.01.2024, Labor Sportpsychologie 1. Stock, USZ II

Gruppe SCHEER:
Donnerstag, 14:00-15:30 Uhr, 12.10.2023, Seminarraum 4. Stock, USZ II
Donnerstag, 14:00-15:30 Uhr, 09.11.2023, Seminarraum 4. Stock, USZ II
Donnerstag, 15:00-16:30 Uhr, 30.11.2023, Seminarraum 4. Stock, USZ II
Donnerstag, 15:00-16:30 Uhr, 11.01.2024, Seminarraum 4. Stock, USZ II


Information

Aims, contents and method of the course

Coordination: Peter Gröpel

Peter GRÖPEL (Topics): Psychological Determinants of *Sport

*select a sport type (e.g. “Psychological Determinants of Soccer”).

Different types of sport place different demands on athletes, which in turn may reflect considerably different factors underlying successful performance in a sport type. In order to build up necessary skills for a particular sport and target psychological interventions, the identification of psychological determinants of that sport constitutes the essential first step. The aim of this bachelor thesis therefore is to select a particular sport and, using a structured interview with athletes, identify the relevant psychological determinants. Students will learn and apply Performance Profiling, an easy-to-use method to identify physical and psychological determinants of sports. They are expected to conduct (and analyze) semi-structured interviews with 6 athletes (and/or coaches) from their selected sport. The supervision will be provided in group settings; there will be four obligatory meetings (see above) onsite in Lab Sport Psychology (USZ II, 1st floor).

____________

Topics Clara SCHEER: Emotions in *Sports.

*Adapt according to the selected sport (e.g. "Emotions in soccer").

This topics focuses on how emotions influence the performance of an athlete. The IZOF-model (Emotion Profiling) is an ideographic approach that allows to analyze personal emotional experiences in relation to individual-optimal or -suboptimal performance. The empirical data are derived and described against the background of independently researched theory. Athletes and coaches will be interviewed from their own sport.
Supervision of BA work will take place in a small group setting (four meetings), attendance is mandatory. Dates: 12Oct, & 09Nov 14:00-15:30, 30Nov, & 11Jän 15:00-16:30; SR4 (4th floor).

Assessment and permitted materials

Die gesamte Leistungserbringung durch Studierende bei Bakkalaureats/Bachelorarbeiten des Wintersemesters hat bis spätestens am folgenden 30. April, bei Bakkalaureats/Bachelorarbeiten des Sommersemesters bis spätestens am folgenden 30. September zu erfolgen. Studierende, die sich nicht von der ggst. Lehrveranstaltung abgemeldet haben, sind zu beurteilen. Bei negativer Beurteilung ist eine kommissionelle Prüfung unzulässig, der Besuch der Lehrveranstaltung ist zu wiederholen. Rechtsquelle: Satzung der Universität Wien §10 (4, 5, 6).Sie werden ausdrücklich darauf hingewiesen, dass bei Feststellung einer erschlichenen Leistung (z.B.: Abschreiben, Plagiieren, Verwendung unerlaubter Hilfsmittel, Fälschungen, Ghostwriting etc.) die gesamte PI-LV als geschummelt gewertet wird und als Antritt zählt. (Eintrag in U:SPACE: X = nicht beurteilt).

Minimum requirements and assessment criteria

Aktive Mitarbeit (20%), Exposé bis 31 Dezember (31%) und Verfassen einer wissenschaftlichen Abschlussarbeit (49%) nach den am Institut gültigen Richtlinien. Ein Template wird zur Verfügung gestellt. Die BA Arbeit soll in deutscher oder englischer Sprache abgefasst werden.

Examination topics

Reading list

GRÖPEL: Butler, R. J., & Hardy, L. (1992). The performance profile: Theory and application. The Sport Psychologist, 6(3), 253-264.Weston, N., Greenlees, I., & Thelwell, R. (2012). A review of Butler and Hardy's (1992) performance profiling procedure within sport. International Review of Sport and Exercise Psychology, 6(1), 1-21.Diese Grundliteratur wird in der Veranstaltung zur Verfügung gestellt (Moodle). Es wird aber erwartet, dass Studierende weitere Literatur recherchieren.
--------------------------------
SCHEER: Moreno, J. und Stagg Whitin, E. (1932). Application of the Group Method to Classifica- tion. New York: National Committee on Prisons and Prison Labor.
Schlechtriemen, T. (2013). Morenos Soziogramme Wie soziale Gruppenstrukturen grafisch dargestellt und analysiert werden können. In Soziometrie Messung, Darstellung, Analyse und Intervention in sozialen Beziehungen (Vol. 1, pp. 101–120). Springer Fachmedien Wiesbaden. https://doi.org/10.1007/978-3-531-18981-9

Association in the course directory

Last modified: Mo 25.09.2023 13:48