Universität Wien

350282 VLV BW1II - DC with Orientation on a Target Group - Disability - Part 1 (2008W)

2.00 ECTS (2.00 SWS), SPL 35 - Sportwissenschaft
Continuous assessment of course work

Beginn: Di., 14.10.2008 Achtung! USZ I - nicht Hörsaal, sondern Halle 1 !

Registration/Deregistration

Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).

Details

max. 30 participants
Language: German

Lecturers

Classes (iCal) - next class is marked with N

Tuesday 07.10. 09:30 - 11:00 ZSU - USZ I, Hörsaal 1 EG
Tuesday 14.10. 09:30 - 11:00 ZSU - USZ I, Hörsaal 1 EG
Tuesday 21.10. 09:30 - 11:00 ZSU - USZ I, Hörsaal 1 EG
Tuesday 28.10. 09:30 - 11:00 ZSU - USZ I, Hörsaal 1 EG
Tuesday 04.11. 09:30 - 11:00 ZSU - USZ I, Hörsaal 1 EG
Tuesday 11.11. 09:30 - 11:00 ZSU - USZ I, Hörsaal 1 EG
Tuesday 18.11. 09:30 - 11:00 ZSU - USZ I, Hörsaal 1 EG
Tuesday 25.11. 09:30 - 11:00 ZSU - USZ I, Hörsaal 1 EG
Tuesday 02.12. 09:30 - 11:00 ZSU - USZ I, Hörsaal 1 EG
Tuesday 09.12. 09:30 - 11:00 ZSU - USZ I, Hörsaal 1 EG
Tuesday 16.12. 09:30 - 11:00 ZSU - USZ I, Hörsaal 1 EG
Tuesday 13.01. 09:30 - 11:00 ZSU - USZ I, Hörsaal 1 EG
Tuesday 20.01. 09:30 - 11:00 ZSU - USZ I, Hörsaal 1 EG
Tuesday 27.01. 09:30 - 11:00 ZSU - USZ I, Hörsaal 1 EG

Information

Aims, contents and method of the course

A variety of didactic/methodic concepts for teaching/providing adapted physical activities in heterogeneous groups according to the disability are presented and tried out. Instructions which are differentiated and adapted according the sports or independent offers of physical activity are demonstrated and practiced.

Assessment and permitted materials

- participation om regular basis
- taking of reflective minutes at pratical courses and visits
- micro teaching

Minimum requirements and assessment criteria

Goals:
- introduction to pedagogical aspects, training specific provisions, and didactic concepts used when working with individuals with (mental) disabilities
- to come to know practical examples of APA and disability sport (in clubs or institutions) or inclusive offers
- to inspire and devolop a problem oriented consciousness of practices when dealing with people with disabilities

Examination topics

- Knowledge oriented introduction into theory and practice
- visits and observation at APA offers
- practical work with several groups
- discussion
- critical thinking with respect to issues and concept in disability and inclusive sports and adapted physical activity

Reading list

Auswahl:
Bucher, W. (Hrsg.).(19892). 1010 Spiel- und Übungsformen für Behinderte (und Nichtbehinderte). Schorndorf: Hofmann.
Bundesvereinigung Lebenshilfe für geistig Behinderte e.V. (Hrsg.). (1994). Ohne Norm in Form. Möglichkeiten der gesellschaftlichen Integration geistig behinderter Menschen durch Sport. Marburg: Lebenshilfe-Verlag.
Dinold, M. & Zanin, K. (1996). MiteinanderS. Handbuch einer kreativen Arbeitsweise für behinderte und nichtbehinderte Menschen mit den Mitteln Körpererfahrung, spontanem Spiel, Tanz und Theater. Wien: hpt.
Kapustin, P., Ebert, N. & Scheid, V. (1992). Sport für Erwachsene mit geistiger Behinderung. Aachen: Meyer & Meyer Verlag.
Kapustin, P. (1991). Familie und Sport: Spiel - Spaß - Gemeinschaft. Aachen: Meyer & Meyer Verlag.
Kasser, S.L. (1995). Inclusive Games. Movement fun for everyone! Champaign, IL: Human Kinetics.
Kosel, H. & Froböse, I. (1999). Rehabilitations- und Behindertensport: Körper- und Sinnes-behinderte. (2. völlig neu überarbeitete Aufl.). München: Pflaum.
Lieberman, L.J. & Cowart, J.F. (1996). Games for people with sensory impairments: strategies for including individuals of all ages. Champaign, IL: Human Kinetics.
Mertens, K. (Hrsg.).(2002). Psychomotorik - Grundlagen und Wege der Förderung. Dortmund: verlag modernes lernen.
Passolt, M. & Pinter-Theiss, V. (2003). "Ich hab eine Idee"... Psychomotorische Praxis planen, gestalten, reflektieren. Dortmund: verlag modernes lernen.
Rouse, P. (2004). Adapted games & activities: from tag to team building. Champaign, IL: Human Kinetics
Sowa, M. (1994). Sport ist mehr. Eine Untersuchung zur Selbständigkeitsförderung von Menschen mit geistiger Behinderung in heterogenen Sportgruppen. St. Ingbert: Röhrig Universitätsverlag.
Sowa, M. (1995). Mannschaftsspiele in heterogenen Sportgruppen. Eine Chance des Sports für alle. Dortmund: verlag modernes lernen.
Sowa, M. (1997). Sport - Spiel - Spannung - Spaß. Praxishandbuch zum Sport für alle in Schule und Verein. Dortmund: verlag modernes lernen.
Sowa, M. (2000). Sport ist mehr. Sport - Spiel - Spannung - Spaß in der Schule für Geistigbehinderte. Praxis der Psychomotorik, 25 (2), 77-87.
Sowa, M. & Maulbetsch, W. (2002). So einfach ist das! Schnell einsetzbare Spiele für Motopädagogik-, Integrations- und Behindertensportgruppen. Dortmund: verlag modernes lernen.
Rheker, U. (1993). Spiel und Sport für alle: Integrationssport für Familie, Verein und Freizeit. Aachen: Meyer & Meyer.
Rheker. U. (1996). Integrationssport - Sport ohne Aussonderung. Darstellung eines praxisorientierten Ansatzes einer differenzierten Integrationspädagogik für den Sport von Menschen mit unterschiedlichen Voraussetzungen. Hamburg: Czwalina.

Association in the course directory

BW1II

Last modified: Mo 07.09.2020 15:46