Universität Wien

350282 UE BW1III - Target Groups with Disabilities (2017W)

(= Bakk. Modul BW1II)

2.00 ECTS (2.00 SWS), SPL 35 - Sportwissenschaft
Continuous assessment of course work

Detailinformationen und Terminplanung werden in der 1. Einheit bekannt gegeben

Registration/Deregistration

Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).

Details

max. 30 participants
Language: German

Lecturers

Classes (iCal) - next class is marked with N

  • Tuesday 03.10. 09:30 - 11:00 ZSU - USZ I, Halle 1 Turnsaal EG
  • Tuesday 10.10. 09:30 - 11:00 ZSU - USZ I, Halle 1 Turnsaal EG
  • Tuesday 17.10. 09:30 - 11:00 ZSU - USZ I, Halle 1 Turnsaal EG
  • Tuesday 24.10. 09:30 - 11:00 ZSU - USZ I, Halle 1 Turnsaal EG
  • Tuesday 31.10. 09:30 - 11:00 ZSU - USZ I, Halle 1 Turnsaal EG
  • Tuesday 07.11. 09:30 - 11:00 ZSU - USZ I, Halle 1 Turnsaal EG
  • Tuesday 14.11. 09:30 - 11:00 ZSU - USZ I, Halle 1 Turnsaal EG
  • Tuesday 21.11. 09:30 - 11:00 ZSU - USZ I, Halle 1 Turnsaal EG
  • Tuesday 28.11. 09:30 - 11:00 ZSU - USZ I, Halle 1 Turnsaal EG
  • Tuesday 05.12. 09:30 - 11:00 ZSU - USZ I, Halle 1 Turnsaal EG
  • Tuesday 12.12. 09:30 - 11:00 ZSU - USZ I, Halle 1 Turnsaal EG
  • Tuesday 09.01. 09:30 - 11:00 ZSU - USZ I, Halle 1 Turnsaal EG
  • Tuesday 16.01. 09:30 - 11:00 ZSU - USZ I, Halle 1 Turnsaal EG
  • Tuesday 23.01. 09:30 - 11:00 ZSU - USZ I, Halle 1 Turnsaal EG
  • Tuesday 30.01. 09:30 - 11:00 ZSU - USZ I, Halle 1 Turnsaal EG

Information

Aims, contents and method of the course

A variety of didactic/methodic concepts for teaching/providing adapted physical activities in heterogeneous groups according to the disability are presented and tried out. Instructions which are differentiated and adapted according the sports or independent offers of physical activity are demonstrated and practiced.

Assessment and permitted materials

- participation on regular basis
- taking of reflective minutes at pratical courses and visits
- micro teaching

Minimum requirements and assessment criteria

Goals:
- introduction to pedagogical aspects, training specific provisions, and didactic concepts used when working with individuals with (mental) disabilities
- to come to know practical examples of APA and disability sport (in clubs or institutions) or inclusive offers
- to inspire and devolop a problem oriented consciousness of practices when dealing with people with disabilities

Examination topics

- Knowledge oriented introduction into theory and practice
- visits and observation at APA offers
- practical work with several groups
- discussion
- critical thinking with respect to issues and concept in disability and inclusive sports and adapted physical activity

Reading list

Auswahl:
Bucher, W. (Hrsg.).(1989). 1010 Spiel- und Übungsformen für Behinderte (und Nichtbehinderte). Schorndorf: Hofmann.
BVS Bayern e.V. (2013). Fit für den Inklusionssport. Arbeitshilfe für den Übungsleiter. Schorndorf: Hofmann Verlag.
Bundesvereinigung Lebenshilfe für geistig Behinderte e.V. (Hrsg.). (1994). Ohne Norm in Form. Möglichkeiten der gesellschaftlichen Integration geistig behinderter Menschen durch Sport. Marburg: Lebenshilfe-Verlag.
Dinold, M. & Zanin, K. (1996). MiteinanderS. Handbuch einer kreativen Arbeitsweise für behinderte und nichtbehinderte Menschen mit den Mitteln Körpererfahrung, spontanem Spiel, Tanz und Theater. Wien: hpt.
Kasser, S.L. (1995). Inclusive Games. Movement fun for everyone! Champaign, IL: Human Kinetics.
Kosel, H. & Froböse, I. (1999). Rehabilitations- und Behindertensport: Körper- und Sinnes-behinderte. (2. völlig neu überarbeitete Aufl.). München: Pflaum.
Lieberman, L.J. & Cowart, J.F. (1996). Games for people with sensory impairments: strategies for including individuals of all ages. Champaign, IL: Human Kinetics.
Lieberman, L.J. & Houston-Wilson, C. (2009). Strategies for Inclusion. A Handbook for Physical Educators. Champaign, IL: Human Kinetics.
Passolt, M. & Pinter-Theiss, V. (2003). "Ich hab eine Idee"... Psychomotorische Praxis planen, gestalten, reflektieren. Dortmund: verlag modernes lernen.
Rouse, P. (2012). Fitness, Motorik und soziale Kompetenz für alle. Inklusion im Sportunterricht. (Übers. Von F. Helmschrott). Mühlheim/Ruhr: Verlag an der Ruhr.
Rouse, P. (2004). Adapted games & activities: from tag to team building. Champaign, IL: Human Kinetics
Schoo, M. (Hrsg.). (2010). Sport für Menschen mit motorischen Beeinträchtigungen. München: E. Reinhardt Verlag.
Sowa, M. (1995). Mannschaftsspiele in heterogenen Sportgruppen. Eine Chance des Sports für alle. Dortmund: verlag modernes lernen.
Sowa, M. (1997). Sport - Spiel - Spannung - Spaß. Praxishandbuch zum Sport für alle in Schule und Verein. Dortmund: verlag modernes lernen.
Sowa, M. (2000). Sport ist mehr. Sport - Spiel - Spannung - Spaß in der Schule für Geistigbehinderte. Praxis der Psychomotorik, 25 (2), 77-87.
Sowa, M. & Maulbetsch, W. (2002). So einfach ist das! Schnell einsetzbare Spiele für Motopädagogik-, Integrations- und Behindertensportgruppen. Dortmund: verlag modernes lernen.
Themenhefte der Zeitschriften:
sportpädagogik, 4/2003 und 6/2013
sportunterricht 6/2012
Sport Praxis 9+10/2013
Bewegung & Sport 3/2015

Association in the course directory

BW1III

Last modified: Th 10.09.2020 00:27