350394 UE Inclusive Teaching in the Subject of Physical Education (2017W)
(= Behinderung und Integration im Schulsport)
Continuous assessment of course work
Labels
Die LV ist teilgeblockt !Vorbesprechung und 1. Einheit =
Registration/Deregistration
Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).
- Registration is open from Mo 11.09.2017 09:00 to Fr 22.09.2017 12:00
- Deregistration possible until Tu 31.10.2017 12:00
Details
max. 25 participants
Language: German
Lecturers
Classes (iCal) - next class is marked with N
- Thursday 05.10. 14:30 - 16:45 ZSU - USZ I, Hörsaal 2 EG
- Thursday 12.10. 14:30 - 16:45 ZSU - USZ I, Hörsaal 2 EG
- Thursday 19.10. 14:30 - 16:45 ZSU - USZ I, Hörsaal 2 EG
- Thursday 09.11. 14:30 - 16:45 ZSU - USZ I, Hörsaal 2 EG
- Thursday 16.11. 14:30 - 16:45 ZSU - USZ I, Hörsaal 2 EG
- Thursday 23.11. 14:30 - 16:45 ZSU - USZ I, Hörsaal 2 EG
- Thursday 30.11. 14:30 - 16:45 ZSU - USZ I, Hörsaal 2 EG
- Thursday 07.12. 14:30 - 16:45 ZSU - USZ I, Hörsaal 2 EG
- Thursday 14.12. 14:30 - 16:45 ZSU - USZ I, Hörsaal 2 EG
- Thursday 11.01. 14:30 - 16:45 ZSU - USZ I, Hörsaal 2 EG
- Thursday 18.01. 14:30 - 16:45 ZSU - USZ I, Hörsaal 2 EG
- Thursday 25.01. 14:30 - 16:45 ZSU - USZ I, Hörsaal 2 EG
Information
Aims, contents and method of the course
Assessment and permitted materials
attendance and active participation
hospitation
oral group presentation
written exam
hospitation
oral group presentation
written exam
Minimum requirements and assessment criteria
The purpose of the course is to animate the students to reflect the topic of disability and integration. The aim is to get acquainted with the main characteristics of pupils with disabilities.
Final outcomes should be:
- the students should be aware of the theoretical aspects and the educational/ didactical approach for teaching children with special needs.
- the students should know about individualized teaching approaches in heterogeneous groups and make appropriate chioces of content and method
- the students should know about the different kind of restrictions, diabilities and special needs of children/individuals
Final outcomes should be:
- the students should be aware of the theoretical aspects and the educational/ didactical approach for teaching children with special needs.
- the students should know about individualized teaching approaches in heterogeneous groups and make appropriate chioces of content and method
- the students should know about the different kind of restrictions, diabilities and special needs of children/individuals
Examination topics
Lectures
working in groups
discussion and reflection rounds
practical work experience in teaching
aquire a topic self-contained and give a presentation
working in groups
discussion and reflection rounds
practical work experience in teaching
aquire a topic self-contained and give a presentation
Reading list
Literatur zu Integration-Integrationssport-Inklusive Bewegungserziehung:Bintinger, B. (1999). Integration und Inklusion als Herausforderung an Gesellschaft und Schule. In P. Flieger et al (Red.). Behinderung. Integration in der Schule (S.43-57) schulheft 94/1999Dinold M. & Freundorfer, E. (2007). Kultur der Vielfalt in Bewegung und Sport. Behinderung Integration und Inklusion als didaktische Herausforderungen. In K. Kleiner (Hrsg.), Inszenieren - Differenzieren - Reflektieren. Wege sportdidaktischer Kompetenz (S.175 - 186). Purkersdorf: Verlag Brüder Hollinek.Fediuk, F. (2008) Sport in heterogenen Gruppen: integrative Prozesse in Sportgruppen mit behinderten und benachteiligten Menschen. Aachen: Meyer & MeyerFediuk, F. (2008). (Hrsg.). Inklusion als bewegungspädagogische Aufgabe. Baltmannsweiler: Schneider Verlag Hohengehren.Fediuk, F. & Hölter, G. (2003). Schüler mit Behinderung. Für eine Sportpädagogik der Vielfalt. sportpädagogik, (4), 22-25.Fornefeld, B. (2009). Grundwissen Geistigbehindertenpädagogik (4. überarb. und verb. Aufl.). München: Ernst Reinhardt Verlag.Giese, M. & Weigelt, L. (Hrsg.).(2015). Inklusiver Schulsport in Theorie und Praxis. Aachen: Meyer & Meyer Verlag.Feyerer, E. (1998). Behindern Behindert? Integrativer Unterricht auf der Sekundarstufe I. Innsbruck: Studien VerlagFlieger, P. et al. (Red.). (1999). Behinderung. Integration in der Schule. (schulheft 94). Wien: Verein der Förderer der Schulhefte.Grubich, R. u.a. (2005). Inklusive Pädagogik. Beiträge zu einem anderen Verständnis von Integration. Aspach: edition innsalz.Lütgeharm, R. (2012). Inklusion im Sportunterricht. Kerpen: Kohl-Verlag.Rheker, U. (1996). Integrationssport - Sport ohne Aussonderung. Darstellung eines praxisorientierten Ansatzes einer differenzierten Integrationspädagogik für den Sport von Menschen mit unterschiedlichen Voraussetzungen. Hamburg: Czwalina.Rouse, P. (2012). Fitness, Motorik und soziale Kompetenz für alle. Inklusion im Sportunterricht. (Übers. Von F. Helmschrott). Mühlheim/Ruhr: Verlag an der Ruhr.Schoo, M. (Hrsg.). (2010). Sport für Menschen mit motorischen Beeinträchtigungen. München: E. Reinhardt Verlag.Sowa, M. (1995). Mannschaftsspiele in heterogenen Sportgruppen. Eine Chance des Sports für alle. Dortmund: Verlag modernes lernen.Scheid, V. (1995). Chancen der Integration durch Sport. Aachen: Meyer & Meyer.Schoo, M. (2013). Inklusiver Sportunterricht. Zeitschrift für Heilpädagogik, 3, S. 99-105Weichert, W. (2003). Mit den Unterschieden spielen. Sportunterricht mit heterogenen Gruppen sportpädagogik, (4), 26-31.Themenhefte der Zeitschriften:
sportpädagogik, 4/2003 und 6/2013
sportunterricht 6/2012
Sport Praxis 9+10/2013
Bewegung & Sport 3/2015
sportpädagogik, 4/2003 und 6/2013
sportunterricht 6/2012
Sport Praxis 9+10/2013
Bewegung & Sport 3/2015
Association in the course directory
Last modified: Mo 07.09.2020 15:46
The following topics will be discussed in the course:
definition and understanding of the term integration/inclusion;
criteria of integrative/inclusive physical education;
didactical approach and methods for the introduction of movement and sport in heterogeneous groups;
legal requirements and academic conditions for inclusive physical education;
examples for differentiated and problem centred teaching methods