400004 SE SE Methods for Doctoral Candidates (2015S)
Qualitative Interviews
Continuous assessment of course work
Labels
Registration/Deregistration
Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).
- Registration is open from Su 01.02.2015 08:00 to Sa 28.02.2015 23:59
- Deregistration possible until Tu 10.03.2015 23:59
Details
max. 15 participants
Language: German, English
Lecturers
Classes (iCal) - next class is marked with N
- Tuesday 03.03. 16:30 - 18:00 C0628A Besprechung SoWi, NIG Universitätsstraße 7/Stg. III/6. Stock, 1010 Wien
- Tuesday 17.03. 16:30 - 18:00 C0628A Besprechung SoWi, NIG Universitätsstraße 7/Stg. III/6. Stock, 1010 Wien
- Tuesday 14.04. 16:30 - 18:00 C0628A Besprechung SoWi, NIG Universitätsstraße 7/Stg. III/6. Stock, 1010 Wien
- Tuesday 28.04. 16:30 - 18:00 C0628A Besprechung SoWi, NIG Universitätsstraße 7/Stg. III/6. Stock, 1010 Wien
- Tuesday 05.05. 16:30 - 18:00 C0628A Besprechung SoWi, NIG Universitätsstraße 7/Stg. III/6. Stock, 1010 Wien
- Tuesday 12.05. 16:30 - 18:00 C0628A Besprechung SoWi, NIG Universitätsstraße 7/Stg. III/6. Stock, 1010 Wien
- Tuesday 02.06. 16:30 - 18:00 C0628A Besprechung SoWi, NIG Universitätsstraße 7/Stg. III/6. Stock, 1010 Wien
- Tuesday 16.06. 16:30 - 18:00 C0628A Besprechung SoWi, NIG Universitätsstraße 7/Stg. III/6. Stock, 1010 Wien
- Tuesday 30.06. 16:30 - 18:00 C0628A Besprechung SoWi, NIG Universitätsstraße 7/Stg. III/6. Stock, 1010 Wien
Information
Aims, contents and method of the course
Assessment and permitted materials
Minimum requirements and assessment criteria
Examination topics
Reading list
Bogner, A., et al. (2009), Experteninterviews: Theorien, Methoden, Anwendungsfelder, Heidelberg: Springer Verlag.
Charmaz, K. (2006), An Invitation to Grounded Theory. In: Ebd.: Constructing Grounded Theory. A Practical Guide Through Qualitative Analysis, London: SAGE.
Denzin, K. N., Lincoln, Y. S. (2000), Handbook of Qualitative Research, Thousand Oaks (u.a.): Sage, 2. Auflage.
Froschauer, U.; Lueger, M. (1992), Das qualitative Interview. Zur Analyse sozialer Systeme, Wien:WUV.
Mayring, P., 2000: Qualitative Inhaltsanalyse. Forum: Qualitative Sozialforschung 1(2).
Scheibelhofer, E., 2008: Combining Narration-Based Interviews with Topical Interviews: Methodological Reflections on Research Practices.: International Journal of Social Research Methodology, 11(5), S. 403-416.
Schütze, F. 1977: Die Technik des narrativen Interviews in Interaktionsfeldstudien dargestellt an einem Projekt zur Erforschung von kommunalen Machtstrukturen. Arbeitsberichte und Forschungsmaterialen Nr. 1, Universität Bielefeld, Fakultät für Soziologie.
Witzel, A., 2000: Das problemzentrierte Interview. Forum: Qualitative Sozialforschung 1(1).
Charmaz, K. (2006), An Invitation to Grounded Theory. In: Ebd.: Constructing Grounded Theory. A Practical Guide Through Qualitative Analysis, London: SAGE.
Denzin, K. N., Lincoln, Y. S. (2000), Handbook of Qualitative Research, Thousand Oaks (u.a.): Sage, 2. Auflage.
Froschauer, U.; Lueger, M. (1992), Das qualitative Interview. Zur Analyse sozialer Systeme, Wien:WUV.
Mayring, P., 2000: Qualitative Inhaltsanalyse. Forum: Qualitative Sozialforschung 1(2).
Scheibelhofer, E., 2008: Combining Narration-Based Interviews with Topical Interviews: Methodological Reflections on Research Practices.: International Journal of Social Research Methodology, 11(5), S. 403-416.
Schütze, F. 1977: Die Technik des narrativen Interviews in Interaktionsfeldstudien dargestellt an einem Projekt zur Erforschung von kommunalen Machtstrukturen. Arbeitsberichte und Forschungsmaterialen Nr. 1, Universität Bielefeld, Fakultät für Soziologie.
Witzel, A., 2000: Das problemzentrierte Interview. Forum: Qualitative Sozialforschung 1(1).
Association in the course directory
Last modified: Mo 07.09.2020 15:46
Didaktisch basiert das Seminar aus einer Kombination der gemeinsamen Lektüre einschlägiger Texte und deren intensiver Diskussion, Input der LV-Leiterin, praktischen Übungen der Interviewdurchführung und analyse, sowie Kleingruppenarbeit (Auswertungen).
Für den Zeugniserwerb werden (vorläufige) Interpretationsergebnisse von Kleingruppen verschriftlicht und reflektiert.