420007 SE Identity (2020W)
Continuous assessment of course work
Labels
Registration/Deregistration
Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).
- Registration is open from Mo 14.09.2020 09:00 to Mo 12.10.2020 08:00
- Deregistration possible until Mo 19.10.2020 08:00
Details
max. 20 participants
Language: German
Lecturers
Classes (iCal) - next class is marked with N
If the situation does not change the seminar will take place 'real', including a whole-day seminar in December
- Wednesday 07.10. 12:00 - 13:30 Hörsaal 1 Inst. f. Finno-Ugristik, UniCampus Hof 7 2L-O1-01
- Wednesday 14.10. 12:00 - 13:30 Hörsaal 1 Inst. f. Finno-Ugristik, UniCampus Hof 7 2L-O1-01
- Wednesday 21.10. 12:00 - 13:30 Hörsaal 1 Inst. f. Finno-Ugristik, UniCampus Hof 7 2L-O1-01
- Wednesday 28.10. 12:00 - 13:30 Hörsaal 1 Inst. f. Finno-Ugristik, UniCampus Hof 7 2L-O1-01
- Wednesday 04.11. 12:00 - 13:30 Digital
- Wednesday 11.11. 12:00 - 13:30 Digital
- Wednesday 18.11. 12:00 - 13:30 Digital
- Wednesday 25.11. 12:00 - 13:30 Digital
- Wednesday 02.12. 12:00 - 13:30 Hörsaal 1 Inst. f. Finno-Ugristik, UniCampus Hof 7 2L-O1-01
- Wednesday 09.12. 12:00 - 13:30 Hörsaal 1 Inst. f. Finno-Ugristik, UniCampus Hof 7 2L-O1-01
- Wednesday 16.12. 12:00 - 13:30 Hörsaal 1 Inst. f. Finno-Ugristik, UniCampus Hof 7 2L-O1-01
- Saturday 19.12. 10:00 - 18:00 Hörsaal 1 Inst. f. Finno-Ugristik, UniCampus Hof 7 2L-O1-01
Information
Aims, contents and method of the course
Assessment and permitted materials
Präsentation im Seminar und Essay (Ausarbeitung des Textes der jeweiligen Präsentation.
The seminar is conducted as a close-reading course (/with final block). Each student presents a text, which is discussed first in intensive small groups and then in plenary. There is a possibility that the students will put the topic in relation to their dissertation project. It is also planned to invite a colleague from the field of science and art as a guest.
Proof: Presentation in the seminar and essay (elaboration of the text of the respective presentation).
Details: tba.
The seminar is conducted as a close-reading course (/with final block). Each student presents a text, which is discussed first in intensive small groups and then in plenary. There is a possibility that the students will put the topic in relation to their dissertation project. It is also planned to invite a colleague from the field of science and art as a guest.
Proof: Presentation in the seminar and essay (elaboration of the text of the respective presentation).
Details: tba.
Minimum requirements and assessment criteria
Examination topics
Reader
Reading list
Erik Erikson, Identität und Lebenszyklus, Frankfurt/Main: 1966.
Josef Früchtl, Das unverschämte Ich. Eine Heldengeschichte der Moderne, Frankfurt/Main 2004.
Bernhard Giesen, Kollektive Identität. Die Intellektuellen und die Nation 2, Frankfurt/Main 1999/2016.
Paul Ricœur, Das Selbst als ein Anderer, München 1996
Charles Taylor, Quellen des Selbst. Die Entstehung neuzeitlicher Identität, Frankfurt/Main 1996/2018.
Details werden noch bekanntgegeben.
Das Seminar wird als Close-Reading-Kurs (/mit abschließendem Block) durchgeführt. Jeder und jede Studierende stellt einen Text vor, der zunächst in intensiven Kleingruppen und sodann im Plenum diskutiert wird. Es besteht die Möglichkeit, dass die Studierenden die Thematik in Bezug zu ihrem Dissertationsprojekt stellen. Es ist auch daran gedacht, eventuell einen Kollegen oder eine Kollegin aus dem Bereich von Wissenschaft und Kunst als Gast einzuladen.
Josef Früchtl, Das unverschämte Ich. Eine Heldengeschichte der Moderne, Frankfurt/Main 2004.
Bernhard Giesen, Kollektive Identität. Die Intellektuellen und die Nation 2, Frankfurt/Main 1999/2016.
Paul Ricœur, Das Selbst als ein Anderer, München 1996
Charles Taylor, Quellen des Selbst. Die Entstehung neuzeitlicher Identität, Frankfurt/Main 1996/2018.
Details werden noch bekanntgegeben.
Das Seminar wird als Close-Reading-Kurs (/mit abschließendem Block) durchgeführt. Jeder und jede Studierende stellt einen Text vor, der zunächst in intensiven Kleingruppen und sodann im Plenum diskutiert wird. Es besteht die Möglichkeit, dass die Studierenden die Thematik in Bezug zu ihrem Dissertationsprojekt stellen. Es ist auch daran gedacht, eventuell einen Kollegen oder eine Kollegin aus dem Bereich von Wissenschaft und Kunst als Gast einzuladen.
Association in the course directory
Last modified: Fr 12.05.2023 00:26
In einem ersten Schritt steht also zu vermuten, dass Identität auf etwas verweist, das unter den Bedingungen von Moderne nicht mehr selbstverständlich und gewiss ist und was abhanden zu kommen scheint. In neuen Disziplinen des Denkens wie Psychologie, Psychoanalyse, Soziologie und Kulturwissenschaft und Gendertheorie wird Identität indes zu einem zentralen Brennpunkt mit gesellschaftspolitischen Implikationen.In occidental thinking, identity is a rather late category. Even in the times of the Enlightenment in philosophy, literature and science, identity has become a theoretical concept, especially in various discourses of the last decades. Literary works of the modern age, such as those of Robert Musil and Max Frisch, of course, revolve early on around those security holdings of the modern individual, in which it has become uncertain who one is.
In a first step, it is to be assumed that identity refers to something that is no longer self-evident and certain under the conditions of modernity and which seems to be lost. In new disciplines of thought such as psychology, psychoanalysis, sociology and cultural studies and gender theory, however, identity becomes a central point with important political implications.