420012 SE Notation, transcription and visual representations in the (music) science (2013W)
Continuous assessment of course work
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Erster Termin: 07.10.2013, Letzter Termin: 27.01.2014; Mo. wtl. von 07.10.2013 bis 27.01.2014 16.00 Uhr - 17.30 Uhr, Ort: Institut für Musikwissenschaft, Seminarraum; Anmeldung: regine.allgayer-kaufmann@univie.ac.at
Registration/Deregistration
Note: The time of your registration within the registration period has no effect on the allocation of places (no first come, first served).
- Registration is open from Mo 16.09.2013 09:00 to Mo 21.10.2013 08:00
- Deregistration possible until Mo 28.10.2013 08:00
Details
max. 15 participants
Language: German
Lecturers
Classes
Currently no class schedule is known.
Information
Aims, contents and method of the course
Assessment and permitted materials
Minimum requirements and assessment criteria
Examination topics
Reading list
Regine Allgayer-Kaufmann. 'From the Innocent tothe Exploring Eye: Transcription on the Defensive' (Reprint). The World of Music. Readings in Ethnomusicology. Hrsg. v. Max Peter Baumann, Berlin 2012, 416-31
Nicholas Cook. 'Between Process and Product: Music and/as Performance'. Music Theory Online, 7/2 (April 2001). Portuguese translation, Per Musi 14 (2007), 5-22
Nicholas Cook. 'Between Process and Product: Music and/as Performance'. Music Theory Online, 7/2 (April 2001). Portuguese translation, Per Musi 14 (2007), 5-22
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Last modified: Mo 07.09.2020 15:47
Spätestens in den 1960er Jahren kam daher die musikethnologische Transkription in die Krise. Der Mythos vom unschuldigen Auge, besser vom unschuldigen Ohr, wurde als solcher entlarvt. Dies hatte weit reichende Konsequenzen, unter anderem die, dass die Frage nach dem Werk neu gestellt werden musste. Was ist das musikalische Werk? Wie werden wir seiner habhaft? Ist das musikalische Werk in Schriftkulturen anders beschaffen als in Musikkulturen, die ihre Musik mündlich überliefern? Wo steht die schriftliche Fassung eines Werks im Kontinuum zwischen Text und Ereignis?
Diese und viele andere mit dem Thema assoziierte Fragen werden wir in diesem Seminar diskutieren. Es wurde speziell für DoktorandInnen der Musikwissenschaft konzipiert. Interessierte aus anderen Fächern sind aber selbstverständlich willkommen.
Weitere Literatur wird in der ersten Sitzung vorgestellt.